×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
«ماماها» بازویی پرتوان در اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند

به گزارش “سیرجان خبر” پنجم ماه می مصادف بـا 16 اردیبهشـت، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما» نام گذاری شده است.

در شرایط فعلی که ویروس همه گیر کرونا سایه منحوس خود را بر کره ی خاکی گسترانیده است، و سربازان سلامت در خط اول این جبهه در حال تلاش هستند، به مناسبت روز جهانی ماما به سراغ یکی از ماما های شهرستان سیرجان رفتیم تا با آن گفت و گو کنیم.

عاطفه پورخسروانی کارشناس مامایی در گفت وگو با خبرنگار ما اذعان کرد: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند وماماها یکی از مهمترین ارکان سلامت زنان ودختران بشمار می آیند ماماها از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و نوزادان، واز سوی دیگر بازویی پرتوان در اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند.

وی گفت: وقتی از ماما سخن به میان می آید ناخودآگاه نگاه همه به سوی بیمارستان ها و زایشگاه می افتد ظاهرا فقط این ماماهای زایشگاه هستند که تمام مسئولیت سلامت زنان جامعه رابه عهده دارند در حالیکه اقدامات ماماها در حوزه بهداشت (درمراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی) بسیار فراتر و گسترده تر از بیمارستان و زایشگاه می باشد چرا که یک ماما در حوزه بهداشت علاوه بر مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان مشاوره های باروری سالم و…. برعهده دارند.

عاطفه پورخسروانی اظهار کرد: ماماها در رسیدن به دستاوردهایی مانند کاهش مرگ زنان، نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال، حذف کزاز نوزادان، کاهش سوء تغذیه مادران و کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون، بزرگترین نقش را ایفا کردند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم باشناخت کافی از عملکرد ماما ها تنها به مراقبت مادران باردار و زایمان تمرکز نشود و در حوزه های متفاوت به نقش این قشر در بهداشت و سلامت جامعه توجه شود.

پورخسروانی گفت: روز جهانی ماما را به ماماهای پرتوان و پویا که همراه و همگام برای سلامت زنان سرزمین شأن ایستاده اند و با تحمل مشقت‌ها و سختی‌های فراوان و با ایثار و از خودگذشتگی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ جلوه‌هایی از مسئولیت پذیری در صیانت از سلامت هموطنان خود را به تصویر کشیدند، تبریک و تهنیت عرض کر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.