×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
انتخابات ایران؛ از همدلی قومیت‌ها تا وحدت در پذیرش نظام/ سنگ‌اندازی منفعت‌طلبان برای گل آلود کردن حضور مردمی

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از دانا یکی از نقشه‌های دشمنان در راه رسیدن به اهداف خود در کشورهای اسلامی، ایجاد تفرقه میان مسلمانان بوده و هست و آنها می کوشند از راه تقویت تعصبات مذهبی و تحریک نقاط اختلافی به اهداف خود دست یابند، اما نکته قابل توجه این است که با هدایت مقام معظم  رهبری و نشان دادن نقشه راه، دشمن در کنار تمام فتنه ها و توطئه هایی که به راه انداخته است، نتوانسته در این حوزه راه به جایی ببرد.

مردم کشور ایران در تمامی مذاهب به ویژه اهل تسنن و تشییع در کنار یکدیگر با وحدت و برادری زندگی می گذرانند.

در خراسان شمالی نیز قومیت‌های مختلفی از جمله ترکمن، کرمانج، ترک، تات، فارس، لر و بلوچ با مذاهب شیعه و سنی در صلح و آرامش و در وحدت کامل با یکدیگر زندگی می‌کنند.

این وحدت کم نظیر بارها و بارها از کلام بزرگان استان شنیده شده و مردم فهیم خراسان شمالی نیز ثابت کرده اند که به درستی گنجینه ای از فرهنگ ها را در استان”باب الرضا(ع)، گنجینه فرهنگ ها” به نمایش گذاشته اند.

مردم خراسان شمالی با تنوع قومیت هایی که دارند، در دوره های مختلف انتخابات نیز همیشه در صحنه بوده اند و با حضور پرشورشان از امنیت و نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده اند.

در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری قرار داریم و حضور افراد مختلف در طیف های مختلف برای کاندیداتوری حال و هوای خاصی و شور و شوق خاصی را برای مردم ایجاد کرده است.

فرد دیندار حکومت و خاک سرزمینش را نمی فروشد

حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه انتخابات یکی از مباحث مهم در سراسر دنیا است، گفت: افراد می توانند با انتخاب های دقیق، عاقلانه و صحیح آینده مطلوبی را رقم بزنند.

وی اظهار داشت: از ابتدای نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت حکومت جمهوری اسلامی، سرنوشت جامعه در این نظام در دست مردم بوده است.

حجت الاسلام نوری افزود: اگر مردم با بصیرت، فهم و درک درست به انتخابات ورود کرده و معیارها و شاخص های اصلی را در نظر بگیرند، جامعه شان می تواند پیشرفت کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مهم ترین شاخص ها را براساس بیانات امامین انقلاب و قرآن، تدین عنوان کرد و گفت: فرد انتخاب شده باید متدین باشد، زیرا آدم دین دار، حکومت و خاک سرزمین را نمی فروشد و پای ارزشهای انسانی، دینی و منافع مردم می ایستد.

کشور با رئیس جمهور اتو کشیده اداره نمی شود

حجت الاسلام نوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرد انتخاب شده برای ریاست جمهوری باید کارآمد باشد، گفت: سیاست داخلی، خارجی، بودجه کشور، مشکلات معیشتی، اشتغال، بحث جوانان، بیکاری، همه این ها به نوعی وابسته به سیاست ها و تصمیمات ریاست جمهور است که اگر رئیس جمهور فردی پرکار و در میدان نباشد و اتو کشیده و اداری باشد، قطعا کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

امام جمعه مرکز خراسان شمالی افزود: رئیس جمهور باید چهار سال از عمر خودش را وقف ملت کند و برای دفاع از مردم در برابر دشمنان بایستد.

حجت الاسلام نوری یکی از شاخصه های مهم رئیس جمهور را دشمن شناسی اش خواند و اضافه کرد: فرد انتخاب شده برای رئیس جمهوری باید از دشمنان ایران که از ابتدای انقلاب تاکنون جنگ تحمیلی را به راه انداختند، محاصره های اقتصادی، فشارهایی برای عقب نگه داشتن جمهوری اسلامی ایران در حوزه های هسته ای، موشکی و دینی ایجاد کردند، ترسی نداشته باشد و از منافع ملت و کشور دفاع کند.

وی یادآور شد: اگر مردم کاندیداها را شناسایی و بهترین را انتخاب کردند، کشور پیشرفت خواهد کرد.

مشارکت بالا در انتخابات، یعنی وحدت در پذیرش نظام جمهوری اسلامی ایران

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: نکته قابل توجه دیگر مشارکت بالاست، اگر مردم با حضور پرشور در انتخابات شرکت داشته باشند، قطعا کسی که رئیس جمهور می شود، با انگیزه و قدرت بیشتری در جامعه حاضر می شود و در نگاه دنیا نیز به رئیس جمهور و مسئولین مملکتی که پشتوانه مردمی داشته باشند نگاهی عزت مندانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه با حضور مردم پای صندوق های رای، وحدت نیز ایجاد می شود، گفت: همه افرادی که ساختارهای مردم سالاری دینی را قبول دارند، قائدتا باید به صحنه بیایند تا با حضورشان نشان دهند، در پذیرش نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت دارند.

تخریب کاندیداها باعث شکاف بین مردم می شود

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه انتخابات مایه دلگرمی و امید است، گفت: توصیه می شود که کاندیداها و طرفدارانشان با تخریب رقبا، تهمت و صحبت های ناروا سعی در بالابردن آرا نداشته باشند.

وی تاکید کرد: چراکه با تخریب نه تنها وحدت ایجاد نمی شود، بلکه شکاف در بین مردم به  وجود می آید، به عنوان مثال در سال ۸۸ این اتفاق افتاد و کسانی که کاندیدابودند صحبت هایی را مطرح کردند که دودستگی برای نظام ایجاد کردند و هزینه هایی نیز برای نظام داشت.

امام جمعه شهرستان بجنورد با بیان اینکه هر کاندیدایی که وارد میدان می شود، باید برای معرفی و شناساندن خودش به مردم تلاش کند، گفت: کسی که مدعی است، التزام به ولایت فقیه دارد باید قانون اساسی مملکت را نیز در اولویت قرار دهد  و در موضوع تخریب رقیبانش ورود نکند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: در این زمان نقد شخص نباید در نظر گرفته شود، زیرا افرادی که نسبت به تخریب دیگران اقدام کنند، پایبند به قانون نیستند، بلکه نقد برنامه می تواند تحلیل سیاسی مردم و شناخت مردم را نسبت به کاندیدای مورد نظر بالا ببرد.

حجت الاسلام نوری اضافه کرد: در استان خراسان شمالی توصیه می شود به افرادی که کاندیدای شورای شهر و روستا شده اند، برای آبادانی شهر، روستا و عمران منطقه برنامه ارائه دهند و نظراتشان را بیان و نسبت به تحریکات قومیتی و زبانی ورود پیدا نکنند.

کاندیداهای شورای شهر و روستا نسبت به تحریکات قومی و قبیله ای اقدام نکنند

وی با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی از فکر و برنامه برای رای آوری استفاده کنند، گفت: کاندیداها افراد را تحریک نکنند تا وحدتی که امروز در استان خراسان شمالی وجود دارد، از بین برود، اگرچه این وحدت با صحبت چند نفر از بین نخواهد رفت، اما کاندیدهای متخلف و طرفدارانشان با برهم زدن وحدت جامعه، خودشان را تخریب می کنند.

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه نامزدها در انتخابات به  تقویت پایه های وحدت کمک کنند، گفت: انتخابات برای تمام اقلیت ها، مذهب ها و زبان ها می باشد و رای همه با هم مساوی است.

وی گفت: همچنین مشترکات بالای مذاهب شیعه و سنی با توجه به منافع مشترکی که دارند، در استان باعث شکل گیری این وحدت شده، زیرا اگر در استانی که زندگی می کنیم با هم و در کنار هم و همراه مسئولان باشیم، قطعا استان پیشرفت خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اهل شیعه و سنی بر این باورهستند که دارای دشمن مشترکی همچون نظام استکباری و صهیونیستی هستند، گفت: مردم متوجه شده اند که اگر کنار هم نباشند نمی توانند دشمنان را شکست دهند، لذا روی نقاط وحدت، اعتقادات، منافع، دستور دین تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای مشاکرت حداکثری در انتخابات، اهل رسانه ها و تریبون ها، افرادی دارای جایگاه اجتماعی و اهل تحلیل هستند، موظفند جایگاه انتخابات را تحلیل کنند تا مبادا غفلت در برخی موارد باعث شود مردم در مشارکت کوتاهی کنند.

مردم در انتخابات مغلوب جنگ های رسانه ای نشوند

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با موضوع انتخابات ریاست جمهوری گفت: باتوجه به اینکه افرادی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به میدان آمده اند، از مسئولان بالادست کشور بوده اند و افراد ناشناخته نیستند، مردم نسبت به آنها آشنایی دارند.

علی جدی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که گاهی اوقات مردم حتی با شناختی که از کاندیداها دارند، از انتخابشان پشیمان می شوند که یکی از دلایل آن می تواند این باشد که این افراد در فضای رسانه ای مغلوب برخی گفتمان های اشتباه می شوند.

جدی با اشاره به اینکه باید براساس برنامه ها، توانمندی و سوابق، افراد انتخاب شوند، گفت: این در حالی است که گاهی با یک جنگ رسانه ای ذهن مردم از واقعیت ها دور می شود و مردم زمانی درست و نادرست را تشخیص می دهند که انتخابشان را انجام داده اند.

رئیس جمهور نباید کاسب مسلک باشد

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مردم بخواهند فرد مفید را انتخاب کنند، باید خارج از فضای رسانه ای براساس برنامه های ارائه شده و سوابق، فرد موردنظر را انتخاب کنند و به گونه ای نباشد که کاندیداها با تخریب طرف مقابل کار را پیش ببرند و از خودشان نکته ای را مطرح نکنند.

جدی با اشاره به اینکه فردی که به عنوان رئیس جمهور در کشور انتخاب می شود، بودجه کشور، اقتصاد و سیاست های کشور را در دست دارد، گفت: باید فردی انتخاب شود که کاسب مسلک نباشد، زیرا یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که گاهی افرادی سکان پست های اقتصادی کشور  را مدیریت می کنند، که هرچند  شاید به تعداد انگشتان دست نیز نرسد، اما این افراد تاجرصفت اند تا اینکه مدیر برنامه ریز اقتصادی باشند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به عنوان کاندیدا به میدان می آیند، باید تیم همراهشان را نیز معرفی کنند، گفت: مردم باید این تیم را مورد بررسی قرار دهند که مشاوران حوزه اقتصادی شان اقتصاد، صنعت و تولید را به خوبی بشناسند، اما خودشان تاجر نباشند.

عده ای به خاطر منافع شخصی مانع رفع مشکلات می شوند

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مشکل از جایی شروع می شود که وقتی نسبت به رفع هر مانعی اقدام می شود، به جایی می رسی که عده ای به خاطر منافع شخصی مانع حل مشکلات شده اند، در حالی اگر این افراد از منافع خودشان و تیم شان بگذرند، مشکلات حوزه اقتصادی به راحتی قابل حل خواهند بود.

جدی با بیان اینکه کاندیدای مورد نظر برای ریاست جمهوری اگر به کشور علاقه مند هستند باید زندگی شان با دیگر افراد تفاوت داشته باشد، گفت: بنابراین نباید به این گونه باشد که در داخل کشور مدیریت را در دست داشته باشد، اما فرزندش در خارج کشور تحصیل و زندگی کند، در حالی که جوانان تحصیل کرده داخل کشور بیکار باشند، اگر این چنین باشد، قطعا این فرد دل در گرو کشور ندارد.

وی ادامه داد: این رفتارها نشان از این دارد که این فرد کشور را برای فرزندانش ایده آل نمی داند، در حالی که اگر در کشور مشکلی وجود دارد، مسئول نیز باید همراه مردم این مشکلات را تحمل کند.

رای هر فرد سرنوشت ساز است

مدیر حوزه علمیه هدایتی کلاته ابریشم شهرستان راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگارعصراترک گفت: در موضوع انتخابات شوراها، نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری، فردی که احساس وظیفه می کند و به میدان می آید ابتدا باید خودش را آنالیز کند که توانمندی این کار را داشته باشد.

وی ادامه داد: این فرد نسبت به مسئولیت های کرسی مورد نظر باید آشنایی داشته باشد و وظایف را بداند تا اگر توانایی داشت خودش را عرضه کند، نه اینکه به خاطر حب صندلی، کرسی و ریاست کاندید شود.

آخوند سرفراز با بیان اینکه افراد برای شرکت در انتخابات باید به عنوان یک هدف مقدس شرعی و ملی وارد میدان شوند، گفت: زمانی که هدف فرد مقدس باشد و مردم با رای شان فرد را تایید کردند که وارد عرصه کاری شود، بنابراین فرد می تواند در میدان خودش را نشان دهد.

این کارشناسی ارشد فقه و حقوق با اشاره به اینکه رای هر فرد می تواند سرنوشت ساز باشد، گفت: بعد از تایید صلاحیت کاندیداها، باید مردم فردی را انتخاب کنند که اصلح باشد.

وی تاکید کرد: افراد آگاه باشند که از لحاظ شرعی نیز مدیون می شوند که افراد را براساس مسائل دنیوی، قومی و قبیله ای انتخاب کنند.

آخوند سرفراز با بیان اینکه اقتدار و قدرت یک حاکمیت به پشتوانه مردم است، اظهارداشت: فرد انتخاب شده به پشتوانه مردم در مجامع بین المللی محکم صحبت خواهد کرد، همچنین حضور پرشور مردم نشان از این دارد که مردم نظام و حاکمیت را پذیرش دارند و همراه کشورشان هستند.

شرکت نکردن در انتخابات، نوعی انتخاب است

وی مطرح کرد: افرادی که فضا را از لحاظ رد صلاحیت ها و تایید صلاحیت ها آماده می کنند، باید بستری را فراهم کنند تا تمام سلیقه ها و گروه ها با شوق در انتخابات حضور پیدا کنند، زیرا اگر افراد نالایق به میدان بیایند و تایید صلاحیت شوند، مردم با شرکت نکردن در انتخابات، انتخابشان را انجام می دهند.

آخوند سرفراز بیان داشت: نکته قابل توجه این است که شرکت نکردن در انتخابات نیز نوعی انتخاب است که قطعا می تواند مورد سواستفاده دشمن قرار گیرد.

وی ادامه داد: مردم به خاطر حفظ اصل نظام حتما باید پای صندوق های رای حاضر شوند و مسئولان نیز برای ایجاد حضوری پرشور موظف اند، شرایط را برای حضور تمام سلایق و اقوام فراهم کنند.

آخوند سرفراز با اشاره به اینکه در کشور ایران حدود ۲۰ میلیون نفر اهل تسنن زندگی می کنند، گفت: اهل سنت در تمام انتخابات حضور پرشور داشته اند، اما باید درخواست ها، مطالبات این گروه نیز در نظر گرفته شود، تا این مجموعه نیز با ذوق و شوق پای صندوق ها حضور پیدا کنند.

افرادی که رای اهل سنت را می گیرند، وعده هایشان را فراموش نکنند

وی یادآور شد: همچنین کاندیداهایی که رای اهل سنت را می گیرند، بعد از اینکه رای می آورند و به جایگاه مورد نظر می رسند، وعده هایی که داده اند فراموش می شود، که اگر به همین روال جریان ادامه پیدا کند، ممکن است شرکت حداکثری از بین برود.

این کارشناسی ارشد فقه و حقوق با بیان اینکه در خراسان شمالی وحدت در جریان است، گفت: علمای مذهبی شیعه و سنی در استان ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند، به تبع آن مقتدایان که مردم هستند نیز ارتباطات و مراودات خوبی با یکدیگر دارند و تاکنون چیزی تحت عنوان شیعه و سنی مطرح نبوده است.

آرمان های اهل سنت و شیعه در خراسان شمالی هم سو است

وی افزود: در موضوع انتخابات بسیار دیده شده است که انتخابات منتج به یک فرد شده است و فرد انتخاب شده یکسان بوده است که این نشان دهنده این قضیه است که آرمان های اهل تسنن و تشییع در یک سو هستند و باعث مستحکم شدن پایه وحدت و اخوت بین آنها خواهد شد.

آخوند سرفراز یادآور شد: در شهرستان رازوجرگلان، که ۷۵ درصد ساکنان آن اهل سنت هستند زمانی که یک پست مدیریتی به اهل سنت داده می شود، قطعا این احساس را ایجاد می کند که اهل سنت هم شریک در مدیریت شهر و استان هستند و قطعا بسیاری از مسائلی که ممکن است خطرساز باشد از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: قانون نیز برای مشارکت های سازمانی و اداری اهل سنت و شیعه منعی ندارد و رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کردند که از نخبگان قومی و اهل سنت در مناطق استفاده شود که قطعا ثمربخش خواهد بود.

برای حفظ امنیت، انتخابات را پرشور برگزار کنیم

وی با اشاره به اینکه باید در کشور ایران قدر امنیت را دانست، گفت: ایرانیان از هر طیف و سلیقه ای که هستند به خاطر حفظ امنیت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران باید در انتخابات شرکت کنند، گرچه مردم اغلب از قوه مجریه و مقننه دلخور هستند، اما داشتن گلایه از قوا هرگز نباید اصل نظام و امنیت را تحت تاثیرقرار دهد.

آخوند سرفراز گفت: اینجا یک نظام اسلامی است و ما به عنوان مسلمان باید از اصل نظام حمایت کنیم و برای نارسایی هایی که وجود دارد، راه حل پیش بینی شود و از راه قانونی پیگیری شود، در غیر اینصورت مردم ضرر خواهند کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.