×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

IMAGE635058199705734046

اگر نتیجه فتنه۸۸ را مورد بازبینی قرار دهیم و با حوادث اخیر ترکیه مقایسه کنیم، عمق اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با ترکیه به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا، قابل دستیابی خواهد بود.

به گزارش سیرجان خبر به نقل از فرهنگ نیوز، چندسالی  بیشتر از موضع‌گیری‌های دوپهلوی سران ترکیه در جریان فتنه۸۸ نمی‌گذرد که تحولاتی در خاک این کشور در حال به‌وقوع پیوستن است.

اتفاقاتی که در حال حاضر در نقاط متعددی از خاک کشور ترکیه مانند استانبول و آنکارا و ده‌ها منطقه دیگر در حال به‌وقوع پیوستن است با تغییر کاربری منطقه‌ای در نزدیکی یک میدان توریستی تحت عنوان «تقسیم» آغاز شده است. ماجرا از زمانی شروع شد که تغییر کاربری فضای سبز به کاربری تجاری آغاز شد.
البته دیری از آغاز اعتراضات نگذشته بود که دامنه‌هایش به مقولات دیگر از جمله مسایل اجتماعی و سیاسی هم گسترش یافت.
این جریانات از چندین منظر قابل بررسی و توجه است. دقیقاً به همین علت است که فعالان عرصه‌های مختلف همچون اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست و بین‌الملل، این تحولات و اتفاقات را زیر نظر گرفته‌اند.
در ترکیه چه حوادثی رخ داده است؟
تاکنون طی تحولات ترکیه، تظاهرکنندگان خشمگین به دفتر اردوغان حمله کرده‌اند و شیشه های ساختمان را شکسته‌اند .نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش می‌کوشند تا تظاهرکنندگان را پراکنده کنند. همچنین تعداد قابل توجهی خودروی عمومی و شخصی از جمله ماشین‌های پلیس به آتش کشیده شده است. تظاهرکنندگان حتی به خودروهای خبرنگاران تلویزیونی نیز حمله کرده‌اند چون معتقدند بعضی از شبکه‌های تلویزیون دولتی ترکیه اخبار اعتراض‌ها در استانبول و دیگر شهرها را به‌درستی پخش نمی کنند.
وزیر کشور ترکیه گفته است که پلیس این کشور ۹۳۹ نفر را در ۹۰ تظاهرات در سراسر ترکیه بازداشت کرده است . وی گفت در ناآرامی‌های اخیر در ترکیه ۷۹ نفر زخمی شده اند این درحالیست که خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود تنها در استانبول صدها نفر زخمی شدند.
شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داده است که در شهرهای مختلف ترکیه سه نفر کشته شده‌اند. شبکه پرس تی وی هم از قطع برق و کند شدن اینترنت در نقاطی از شهر استانبول ترکیه خبر داد.
همزمان تظاهرات صدها نفر در بروکسل در حمایت از معترضان در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه، برگزار شد. در این تظاهرات صدها نفر از ترک‌های مقیم اروپا روز شنبه با تجمع در مقابل پارلمان اروپا در بروکسل، خواهان استعفای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شدند.
سخنان رهبر حزب کار ترکیه در این میان، زوایای خاصی از منشأ اعتراضات را مشخص می‌کند. وی می‌گوید:«آنچه در ترکیه روی می‌دهد انقلاب علیه دیکتاتوری یازده ساله و سیاست های غلطی است که در قبال سوریه اتخاذ شد و نتیجه فرآیندی است که طی آن دولت ترکیه در برابر دستورات بیگانه تسلیم شد»
تحولات ترکیه و اثبات اقتدار ایران
کافیست به این نکته توجه کنیم که وقایع سال۸۸ در ایران با بهانه انتخابات و همراهی موجی بزرگ از رسانه‌های بیگانه حادث شد. از سوی دیگر حوادث ترکیه در شرایطی اتفاق افتاد که روندی تنش‌زا مانند انتخابات در حال انجام نبود و معترضان از حمایت هیچ نیروی بیگانه و رسانه خارجی برخوردار نبودند.
اگر نتیجه فتنه۸۸ را مورد بازبینی قرار دهیم و با حوادث اخیر ترکیه مقایسه کنیم، عمق اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با ترکیه به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا، قابل دستیابی خواهد بود.
ترکیه و ضدانقلاب
متأسفانه ترکیه در بعضی موارد به‌عنوان پناهگاه امن ضدانقلاب عمل کرده است. گروهک‌های تروریستی مختلف بارها از طریق خاک این کشور به پاسگاه‌ها و مناطق مرزی کشورمان نفوذ کرده و اقدام به عملیات‌های تروریستی کرده‌اند.
از سوی دیگر بعضی از جلسات و سازماندهی‌های ضدانقلاب در این کشور انجام می‌شود که بعید است دور از چشم حکومت آن انجام بگیرد.
ترکیه و کردستان عراق
ترکیه همواره از دهه ۱۹۹۰ به این‌سو، به خود اجازه داده است به بهانه مقابله با گروه‌های مسلح کرد، وارد خاک عراق شده و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را نادیده بگیرد.
ترکیه و آذربایجان
ترکیه با تلاش جهت افزایش ارتباط خود با جمهوری آذربایجان، عقاید لائیک و اسلام اردوغانی را در این کشور گسترش می‌دهد. طی این فرآیند اکنون در آذربایجان، شیعیان در حداکثر فشارهای قانونی به‌سر می‌برند.
ترکیه و سوریه
دخالت‌های ترکیه در سوریه که با سردمداری اردوغان صورت گرفته است، موجبات کشتار هزاران فرد بیگناه سوری را فراهم آورده است. امروز دیگر همه دنیا می‌داند که ترکیه رسماً وارد نبرد با حکومت بشار اسد شده است.
ورود آزادانه سلاح‌های اعطایی اروپا و آمریکا به تروریست‌های سوری از طریق خاک ترکیه، یکی از بدیهیات امروز دنیاست و در این بین عجیب نیست که در چند نوبت هواپیماهای متجاوز ترکیه در حریم هوایی سوریه مورد اصابت پدافند هوایی این کشور قرار بگیرد.
ترکیه مأمن گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه است و اعضای آن رسماً د راین کشور به فعالیت می‌پردازند.
ترکیه و حزب‌الله لبنان
ترکیه که تحت سیاست‌های اردوغان، سودای تجدید بنای امپراتوری عثمانی را در سر می‌پروراند، اکنون حزب‌الله لبنان را اصلی‌ترین رقیب خود در جلب محبوبیت میان مسلمانان جهان می‌داند و با همه توان خود، می‌کوشد تا این حزب جهادی را تضعیف کند.
البته در این میان روابط استراتژیک ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز تأثیرگذاری خاصی بر سیاست‌های ترکیه دارد تا جایی که عموماً سیاست‌های داخلی و خارجی ترکیه، هرگز منافع رژیم صهیونیستی را تهدید نمی‌کند.
حوادث ترکیه و انتخابات ایران
تحولات ترکیه در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، پیغامی جز برقراری اقتدار، ثبات و امنیت در خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران ندارد. کشوری که از همه‌سو تحت تحریم‌های دشمنان قرار داشته و از سوی دیگر هرگز دست از حمایت کردن مظلومان فلسطینی و برادران لبنانی خود نکشیده است، اکنون به نتیجه همراهی ترکیه با سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا می‌نگرد.
باید دید نظر کاندیداهای ریاست‌جمهوری درباره اتفاقات ترکیه چیست و سخنان آنها طی روزهای آتی حول کدام محور قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.