×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024

به گزارش “سیرجان خبر” این روزها دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تعدادی از آثار مجموعه‌ خود را در نگارخانه هنر ایران به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که با دیگر نمایشگاه‌های هنری، یک تفاوت اساسی دارد و آن، هدف برپایی آن است. این آثار ۱۵ سال بود که به‌عنوان بخشی از اموال اداره کل هنرهای تجسمی در انبار نگهداری می‌شدند تا این‌که چندماه پیش، گویا «به‌خاطر خیانت در امانت امین‌اموال» از این مجموعه خارج و برخی از آن‌ها فروخته شدند.

به گفته مسؤولان مرکز هنرهای تجسمی، نمایشگاهی چند روزه از این آثار برگزار شده تا کارشناسان به دیدن آثار بروند و شبهات به‌وجود آمده را برطرف کنند. این ۲۷ اثر شامل دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، سه اثر از فریده لاشایی، دو اثر از حسین زنده‌رودی، ۱۰ اثر از اردشیر محصص، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک اثر از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از میرعبدالرضا دریابیگی است.
طبق اعلام دفتر هنرهای تجسمی، این آثار با پیگیری معاونت امور هنری، مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی و مشارکت جمعی از مجموعه‌داران، هنرمندان و گالری‌داران، بازگردانده شده‌اند و این مرکز برای این‌که هنرمندان، کارشناسان و علاقه‌مندان، از بازگشت آثار به مجموعه و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند، آن‌ها را در قالب یک نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته است.
اما این موضوع با صحبت‌های ایرج اسکندری، از نقاشان به نام هنر معاصر ایران و از کسانی که بعد از انقلاب همیشه همراه با موزه و در کنار مرکمز تجسمی بوده است، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. ادعایی کهiنشان می‌دهد مرکز امور تجسمی در سال‌های دورتر با مشکل ناپدید شدن آثار هنری مواجه بوده است.
ایرج اسکندری، هنرمند نقاش درباره اینکه آیا جریان دزدی و سرقت از مرکز تجسمی یک مساله تازه است یا خیر؟، گفت: خود من نیز یکی از آثارم را در این مرکز گم کرده‌ام.
تابلوی نفیسی که در دوره ریاست فائزه هاشمی ناپدید شد
وی افزود: ١٧ شهریور ١٣۵٧- در تظاهراتی که درمیدان شهدا(میدان ژاله سابق) برپا شد مقرر شده بود برای جلوگیری از تیراندازی ماموران شاه – زنها در صف جلو مستقر شوند، شیر زنان ایرانی سپربلا شدند و آماج رگبارهای دژخیمان. درفرانسه که بودم (سال۵٨) اتودی با الهام از تابلوی ازادی مردم اثر دلاکروا تهیه کردم. این اتود در ایران درسال۵٩ تبدیل به تابلویی در ابعاد ۶ * ۵/۲ متر شد . این اثر چنانکه قبلا گفته شد پس از برگزاری نمایشگاهی به مناسبت روز زن در موزه هنرهای معاصر تهران و تحویل آثار به مسولان نمایشگاه مفقود گردید. لازم بذکر است که رییس نمایشگاه خانم فائزه هاشمی و دبیراجرایی خانم حبیبی بودند.
تابلوی نفیسی که در دوره ریاست فائزه هاشمی ناپدید شد
ایرج اسکندری در سال ۱۳۳۵ در کاشمر متولد شد. سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه فعالیت های او دیده می‌شود. این نقاش پس ازانقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و درجریان تعطیلی موقت دانشگاه ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد. پس ازآن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد.
تابلوی نفیسی که در دوره ریاست فائزه هاشمی ناپدید شد
ایرج اسکندری فارغ التحصیل رشته نقاشی از هنرکده هنرهای تزئینی، فارغ التحصیل پژوهش هنر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است. او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است. ایرج اسکندری در عرصه مجسمه سازی نیز فعالیت می کند.
از مجسمه های او می توان از مجسمه مرمری در لبنان نام برد. نقاشی دیواری “مادر” در تهران از دیگر آثار او است. او در سال ۱۳۸۴ به اخذ درجه دکترای هنر از دانشگاه هنر نائل شد.
مرجع: افکارنیوز

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.