×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
تاکنون موردی از آئدِس های مهاجم در سیرجان مشاهده نشده است


به گزارش ” سیرجان خبر”پشه آئدِس بر اساس اقلیم و شرایط زندگی، در سالیان گذشته نیز در کشور ما به دلیل همجواری با برخی از کشورها که کانون‌ بومی این پشه محسوب می شوند و کشورهایی که با کشور ما هم مرز هستند از جمله پاکستان، مشاهده و صید شده است.

خوشبختانه تاکنون مواردی از بیماری انسانی که توسط این پشه های مهاجم منتقل می شود در کشور گزارش نشده اما اگر شرایط تخم گذاری، تکثیر و رشد این پشه فراهم گردد، ایجاد بیماری و سرایت از فردی به فرد دیگر دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر گروه بیماری ها دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان در این باره گفت: اخیراً تعدادی پشه آئدس مهاجم (متعلق به گونه آئدس اجیپتی) در شهر بندرعباس مشاهده و صید شده کما اینکه در سال‌های گذشته نیز در یکی از جزایر هرمزگان صید و گزارش شده بود. در صورت استقرار گونه مذکور در استان هرمزگان و ورود فرم های تخم و یا بالغ این پشه از طریق کالا و یا وسایل نقلیه به استان های دیگر و مناسب بودن شرایط محیطی جهت تکثیر این پشه در مقصد و همچنین وجود مخازن بیماری، امکان طغیان بیماری های منتقله از طریق این پشه دور از انتظار نخواهد بود.

اکبر اسدی اذعان کرد: محل تخم گذاری این گونه پشه در ظروف نگهداری آب، لاستیک های کهنه و فرسوده، قوطی ها و بطری های پلاستیکی وشیشه ای، ظروف کف گلدان های سفالی که مرطوب باشند و همچنین حوض های کوچک آب و… می باشد.

وی گفت: بهترین توصیه های پیشگیرانه عبارت اند از:
۱- نصب توری بر روی درب و پنجره منازل جهت جلوگیری از ورود این پشه به داخل خانه.
۲- عدم نگهداری آب در ظروف روباز به مدت طولانی(بیش از سه روز).
۳- آب های جمع شده در ظروف زیر گلدانی، ظروف نگهداری آب کولر گازی ها و … را روی زمین و در جایی که بعدها در تماس با آب قرار نگیرد بریزید تا خشک گردند.
۴- در صورتی که به علت کمبود آب در منطقه نیاز به نگهداری آب در ظروف می باشد لازم است یا از ظروف دربسته استفاده و یا دهانه ظرف با توری پوشانده شود تا پشه قادر به تخم گذاری در آن نباشد.
۵- استفاده از ماهی های لاروخوار در داخل حوض های تزئینی به منظور از بین بردن لارو پشه ها.

اسدی در پایان سخنانش گفت: یکی از بیماری های منتقله توسط این پشه، تب دانگ می باشد که علائم این بیماری با بسیاری از بیماری های آربوویروسی مشترک بوده و می توان به خستگی، درد مفاصل، درد چشم و تهوع و استفراغ و… اشاره کرد. تنها راه تشخیص بیماری نیز انجام آزمایش در آزمایشگاه های پیشرفته است و خوشبختانه تاکنون موردی از انتقال بومی بیماری در ایران گزارش نشده است.

شایان ذکر است که میزان مرگ و میر ناشی از «تب دنگی» که توسط این پشه به انسان منتقل می شود در صورت درمان به موقع، بسیار ناچیز بوده و نباید به مطالب غیرعلمی و غیرکارشناسی منتشره در فضای مجازی که باعث استرس و وحشت می‌شوند اعتماد کرد و توصیه می شود مطالب کارشناسی را فقط از رسانه های معتبر دنبال کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.