×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ترویج سبک زندگی اسلامی و ممانعت از رخنه های فرهنگی

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،ترویج هنجارها ، ارزش ها، و سبک زندگی اسلامی در وهله ی اول مستلزم اقدامات ایجابی در حوزه فرهنگ و هنر است . هر مکتب و آیینی که در تبیین دیدگاه های خود و تحت تاثیر قراردادن فضای جامعه موفق باشد ، در نیل به اهداف و جذب افراد نیز توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

برای فعالیت های ایجابی خوشبختانه در منابع اسلامی ذخائر نفیس و ارزشمندی وجود دارد که می تواند دستمایه بی نظیری برای تولید در قالب و فرم های جذاب و متنوع هنری باشد.

علاوه بر قرآن کتاب زندگی و سعادت بشر و سخنان و سیره عملی رسول اعظم (ص) ، کلام گهر بار ائمه اطهار به ویژه بزرگوارانی چون امام صادق (ع) که مجال طرح معارف زلال مکتب زندگی ساز اهل بیت (ع) و پاسخ به سئوالات مردم و تربیت شاگرد داشته اند برترین وغنی ترین مأخذ و مرجع به حساب می آید.

ضعف و کمبود مشهود در زمینه سبک زندگی این است که این مضامین عالی و آموزه های خالص مانند فلزات گران بهایی هستند که برای انتفاع جامعه نیاز به استخراج از دل معادن و طی کردن فرایند خاص خود را دارند و تاکنون علی رغم مساعی صورت گرفته هنوز آن گونه که سزاوار است پیوند و همکاری بین اسلام شناسان و هنرمندان برقرار نشده است و حلقه واسطه ای که این وظیفه را به شکل کامل ادا کند شکل نگرفته است.

امروز که به فضل الهی نیروهای متعهد و مجرّب و نیز جوانان مستعد، خلاق و با انگیزه در کشور آماده تولید محصولات با کیفیت مناسب و جذّاب و بقدر نیاز برای داخل و حتی خارج ازکشورهستند بیش از هر زمان نیازمند محققان ، قصه پردازان ، رمان نویس ها، ادیبان و شاعرانی هستیم که از گنجینه پایان ناپذیر آموزه های جاودانه اسلامی، سوژه ها، ایده ها و محتوای ناب را اقتباس و در اختیار فیلمسازان و هنرمندان قرار دهند که از مهمترین موضوعات برای برپایی تمدن نوین اسلامی، مبحث سبک زندگی است.

سیره و روش زندگی ائمه(ع)، اولیاء، علما و بزرگان سرشار از ظرافت ها و نکات درس آموز وحکیمانه ای است که اگر بارقه ای ازاین همه کمالات و زیبائی ها بر مشتاقان تجلی یابد؛ کم نیستند کسانی که با جان و دل پذیرای این الگوهای آسمانی باشند و سلوک رفتاری و گفتاری و شیوه معاشرت، و زندگی روزمره خود را بر آن مبنا و در آن مسیر پایه گذاری کنند.

متاسفانه بخش عمده ای از جامعه علی رغم عشق و ارادت به اولیاء الهی ، با چگونه زیستن آنها آشنایی تفصیلی ندارند. به مقربان درگاه الهی ، صالحان و سالکان الی الله اظهار محبت و مودت می کنند اما چه بسا برنامه زندگی و نسخه عملی رفتار خود را از کسانی اخذ کنند که با اندیشه و عمل این بندگان محبوب خدا بیگانه هستند و حتی در مواردی جهان بینی و نوع نگاه آنان به جهان هستی و هدف زندگی ۱۸۰ درجه با منظر عبادالرحمن فاصله دارد!

در سال های اخیر با اهتمام و عنایت و تاکید رهبر حکیم انقلاب ، موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفتمان غالب مجامع ارزشی و مردم متدین شده است و همگان شیفته‌ی شناخت و عمل به نقشه راه و مدل راهنما، در این خصوص هستند . نهادها ، موسسات و دستگاه ها کم و بیش اقدامات مناسبی را شروع کرده اند از جمله کتاب هاو مقالات مفیدی منتشر شده است که در این مرحله لازم است دایره المعارف و یا دانشنامه جامعی پیرامون سبک زندگی تحت نظر اندیشمندان وعالمان ربانی به رشته تحریر درآید تا گروه های مختلف از جمله هنرمندانی که دل در گرو عزت و اعتلای ایران عزیز دارند با مراجعه به آن ، گمشده خود را بیابند و ما حصل مکتسبات و اندوخته ها را دستمایه آثار دلنشین و ماندگار قرار دهند، آثاری که با فطرت پاک آدمی سازگار است ؛ و نه تنها حواس ظاهری را معطوف به خود می سازد بلکه در عمق جان و ضمیر انسان جای گیرد و منشا تحول و تاثیر اساسی شود و دریچه جدیدی بر روی مخاطب بگشاید که دیگر سراب را آب نپندارد و با باز شدن چشم دل به باطن و حقایق امور راه یابد و به ظواهر فریبنده بسنده نکند.

در کنار پرداختن به ابعاد و زوایای زیبای سبک زندگی اسلامی و ایرانی ، نقد منطقی و عالمانه سبک زندگی غربی و تاباندن نور افکن به مبانی و تبعات تاریک و پیامدهای منفی آن یک ضرورت و اقدام اجتناب ناپذیر است.

در این مقطع توفیق جبهه فرهنگی انقلاب در خروج از حالت انفعال و صرفا دفاع در برابر هجمه هاست. به چالش کشیدن آراء و نظریات برخی از ایده پردازان غربی که هاله ای از تقدس و نقد ناپذیری به خود گرفته است و به شکل تابویی جلوه کرده است که انگار کسی حق نزدیک شدن و طرح سؤال و ایجاد تردید نسبت به آنها را ندارد، لازمه روشنگری و نمایاندن تفوق تفکر اصیل اسلامی است.

شگفت نیست اگر جمعی از مردم به دلیل حسن ظن و یا تخصص نداشتن نسبت به پاره ای آثار هنری غرب و نیز محصولات زاویه دار با اندیشه ناب اسلامی و همچنین اهداف پنهان و لایه های زیرین برخی فیلم ها، سریال ها و دیگر آثار نمایشی ، تجسمی ، موسیقیایی و حتی سرگرمی ها و بازی های رایانه ای بی خبر باشند. اما اگر از سوی افراد آگاه و دلسوز به هنگام به آنان انذار داده شود مسلماً در انتخاب گزینه های هنری دقت بیشتری خواهند کرد و اندیشه و روح و روان خود را به سادگی در معرض تولیدات جهت دار که در قالب پر کشش تفنن، تفریح و شادی ارائه می شود قرار نخواهند داد و دیگران را هم متنبّه و برحذر خواهند ساخت.

کالاهای فرهنگی و هنری مضر که در آنها حدود و مرزهای اخلاقی ، اعتقادی و مصالح عمومی لحاظ نشده باشد خواه ناخواه بر ذهن مخاطب اثر گذار است. همچون مشروبات الکلی و مواد مخدر که بر جسم و جان تاثیر مخرّب دارد و مصرف کننده نمی تواند به سلامت و قدرت جسمی و روانی خود غرّه باشد چون در نظام طبیعت، علت همواره معلول را بدنبال خواهد آورد هر چند که فرد تصور و قصد دیگری داشته باشد.

استاد شهید مرتضی مطهری در تبیین مفهوم تقوی و لزوم پای بندی بدان نکته نغزی را مطرح می کند که خلاصه و نتیجه آن این است:  تقوی سپر و محافظ انسان از غلطیدن و غرق شدن در معاصی است و چون جامه که فرد را از سرما و گرما مصون می دارد آدمی را از تعدی به حدود الهی باز می دارد. اما در مواردی این وظیفه فرد است که لباس را حفظ و مراقبت کند تا آسیب نبیند و یا از بین نرود. درخصوص تقوی هم چنین مراقبتی ضروری است و فرد مجاز نیست با تکیه به ایمان و تقوا، هر چیزی را ببیند و یا بشنود و درهر محفلی وارد شود وتصور کند و یا توجیه نماید وسواس در او اثر گذار نیست!

علی ای حالٍ ضرورت دارد که به آحاد جامعه مهلکه ها و پرتگاه ها یادآوری شود تا هر کدام حداقل مراقب خویش ( علیکم انفسکم ) و خانواده خود باشند ( قوا انفسکم و اهلیکم نارا )

البته در نظام اسلامی این مراقبت های فردی نافی مسئولیت های خطیر دست اندکاران فرهنگی نیست ، به ویژه دستگاهی مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی که گلوگاه ها را در اختیار دارد و مأموریت اعطای مجوز و نظارت ها را بر عهده دارد.

اگر دستگاه مسئول به‌جای انجام این مهم، «رها سازی فرهنگی» را شعار و پیشه خود سازد نااهلان در کمین نشسته از رخنه ها و منافذ ورود پیدا کرده و با ترویج تدریجی ابتذال و انحطاط و ایجاد تشکیک در باورهای دینی زمینه تغییر گرایش ها و نگرش ها را فراهم می سازند و موریانه وار درخت تناور و تنومند اعتقادات ناب را از درون پوک و تهی می سازند و با حرکت خزنده و مداوم، استحاله فکری و رفتاری عناصر باورمند را موجب می شوند.

اغماض و نادیده انگاشتن ضوابط نشر کتاب و مقررات اجرای برنامه ها در حوزه تئاتر و موسیقی ،کوتاهی شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم و تساهل و تسامح در عرصه های گوناگون فرهنگ و هنر «حدّ یقف» ندارد. مهاجمان و طراحان این عرصه تنها در صورتی دست از مطالبات ، زیاده خواهی ها، و پیشروی برمی دارند ودیگر « هل من مزید » نمی گویند که هیچ حریمی وحرمتی باقی نمانده باشد وبی بندوباری ولاابالیگری درجامعه عادی شود واین بارحتی به پرده دری های دوران طاغوت همچون رسوایی جشن هنر شیراز هم بسنده نخواهندکرد بلکه به مثابه برخی کشورهای غربی که الگوی مطلوب و قبله آمال آن هاست از جمله خواسته ها و تمنیات حداقلی خود را آزادی و رسمیت یافتن همجنس بازی و ازدواج آنان قرار می دهند!

در زمینه اعتقادی نیز کمترین جسارت و گستاخی آنها توهین به ساحت نورانی پیامبر عظیم الشأن در قالب کاریکاتور ، طنز ، فیلم، تئاتر ، ترانه وموسیقی خواهد بود و مخالفت و ایستادگی در برابر هر یک از این حرمت شکنی ها، اردوکشی هواداران داخلی و لشکر کشی حامیان خارجی را به همراه خواهد داشت !

اگر رهبر فرزانه انقلاب اهتمام ویژه به فرهنگ دارند و مشکلات فرهنگی گاه خواب را از چشم ایشان می رباید بخاطر فراست و دوراندیشی این عبدصالح خداست که سرانجام سهل انگاری ها و کوتاه آمدن ها را می داند و نگران سرنوشتی چون اندلس برای ایران اسلامی است.

این دغدغه های جدی ایجاب می کند که آگاهان و دلسوزان جامعه با حساسیت و عنایت بیشتر رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر را رصد کنند و تعلل عامدانه و یا از سر غفلت دست اندکاران اجرایی را در انجام وظایف نظارتی برنتابند و همواره پیگیر مطالبات بحق رهبری باشند و فضایی فراهم کنند که مسئولان ناگزیر مواضع انقلاب و نظام را در این حوزه با صراحت اعلام کنند و بلاشک در عمل هم به این موازین و سیاست های اعلامی ملتزم باشند نه اینکه برای آرام ساختن متدینین و یا فریب افکار عمومی مواضع رهبری و نظام را صرفا بر زبان جاری سازند و عملاً میدان داری را به جبهه فرهنگی  معارض واگذار کنند و مصداق این مؤاخذه شدید اللحن قرآنی باشند که « لم تقولون ما لا تفعلون کبرمقتاً عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون »

دکتر سید محمد حسینی ۱۳۹۴/۶/۲۴

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.