×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
سد بتنی مقابل کرمانی‌ها برای تهیه سیمان

به گزارش”سیرجان خبر” استان کرمان جزو استان‌های پیش تاز در زمینه تولید سیمان است و طبق آمار موجود از سوی مسوولان و متصدیان کارخانه‌های سیمان هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید در استان روی نداده است، اما این روز‌ها شاهد کمبود سیمان در واحد‌های صنفی و عدم عرضه در سطح شهر‌های استان هستیم به طوری که عملاً پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی در کرمان اکثراً متوقف شده و امکان بتن ریزی و ادامه ساخت و ساز وجود ندارد.

اکثر واحد‌های توزیع مصالح ساختمانی، سیمان ندارند و یا در برخی مراکز توزیع صف‌های طویلی برای تحویل سیمان ایجاد شده که البته به هر نفر هم تعداد محدودی سیمان عرضه می‌شود.

با این وجود خرید و فروش پاکت‌های سیمان به اپلیکشین‌های خرید و فروش از جمله دیوار کشیده است و هر پاکت سیمان تا ۸۰ هزار تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

یک سوال از استاندار کرمان و دستگاه‌های نظارتی

نکته عجیب اینکه استاندار کرمان در این خصوص گفته است که «در حوزه سیمان مشکل اصلی احتکار است نه کمبود تولید، همچنین فساد در شبکه توزیع مرغ و سیمان وجود دارد و واسطه‌ها اصلی‌ترین نقش را در کمبود سیمان کرمان دارند.»

حال سوال این است که برخورد با محتکران و مفسدان اقتصادی کار چه کسی جز مسوولان به خصوص مدیران رده بالای استان کرمان است؟ و وقتی هر فرد در کرمان روزانه فقط ۵ پاکت سیمان دریافت می‌کند سیستم‌های فاسد و خارج از سیستم فعلی نظام توزیع چگونه به سیمان دست پیدا می‌کنند که در نهایت به دلالی و احتکار بپردازند؟

ماه‌ها از کمبود سیمان در کرمان می‌گذرد و به نظر می‌رسد صادرات سیمان مهمترین عامل کمبود سیمان در استان است از سوی دیگر تعطیل شدن یک واحد سیمان در هرمزگان که نیاز جنوب کرمان را تأمین می‌کرده در این زمینه تأثیر گذار است.

مساله این است که صادرات و ارزآوری یکی از نیاز‌های کشور است و مردم در این زمینه مشکل ندارد، اما آیا نباید یک نظام توزیع مناسب و دقیق که به صورت کارآمد نیاز داخلی را تأمین کند نیز وجود داشته باشد؟

چرا بعد از مدت‌ها از بروز این مشکل و مختل شدن ساخت و ساز‌ها هنوز کمبود سیمان در استان برطرف نشده و گاه سیمانی که باید در بازار داخل توزیع شود به دست دلالان و واسطه می‌افتد؟

چرا بعد از مدت‌ها از بروز این مشکل و مختل شدن ساخت و ساز‌ها هنوز کمبود سیمان در استان برطرف نشده و گاه سیمانی که باید در بازار داخل توزیع شود به دست دلالان و واسطه می‌افتد؟ آیا کارخانه‌های سیمان به جز افرادی که بهاین کالا نیاز دارند سیمان را به افرادی که واسطه گری می‌کنند و به احتکار روی می‌آورند می‌فروشند؟

در این میان وظیفه دستگاه‌های نظارتی، قضائی و انتظامی چیست؟ مردم انتظار دارند این دستگاه‌ها با شناسایی واسطه‌ها با آن‌ها برخورد کنند و سیمان‌های احتکار شده را به مردم عرضه کنند و جلوی فروش سیمان از کارخانه به واسطه‌ها را نیز بگیرند.

واسطه‌ها مقصر هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در نشستی با تولید کنندگان سیمان برای کنترل وضعیت کنونی خواستار نظارت بیشتر بر بازار خرید و فروش سیمان شد و گفت: واسطه‌ها مهمترین عامل در زمینه بروز کمبود سیمان دارند.

مهدی حسینی نژاد تولید سیمان در کرمان با ظرفیت مطلوب ادامه دارد و مشکلی در این زمینه نداریم، اما مشکل اصلی در بخش توزیع است.

وی در این جلسه ورود دولت برای کنترل بازار را زیر سوال برده و گفته است که ورود دولت به حوزه یک کالا، تولیدکننده و توزیع کننده را دچار چالش می‌کند لذا بهتر است تولید سیمان به این سمت نرود.

اما سوال این است که به جز دستگاه‌های دولتی چه سیستمی باید با دلالان و واسطه‌ها که این روز‌ها به مخلان و مفسدان بازار تبدیل شده‌اند برخورد کنند و در صورت باز گذاشتن دست این افراد مردم روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان در این خصوص عنوان می‌کند متأسفانه مواردی از خرید و فروش سیمان خارج از شبکه تعریف شده دیده شده است و در یک مورد ۲۵ تن سیمان کشف شده است.

سرهنگ مهدی پورامینایی افزود: در پی گشت زنی‌ها در اختیار آباد مأموران این میان سیمان که در حال جابجایی بود توقیف و ۴ دستگاه خودروی باری نیز توقیف شده است.

وی بر برخورد جدی نیروی انتظامی با مخلان اقتصادی و بازار و محتکران تاکید کرد و از مردم خواست مواردی که در این زمینه مشاهده می‌کنند به مردم گزارش کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه ۴ نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.