×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
قبل از کنکور چه چیزی بخوریم

به گزارش “سیرجان خبر” این روزها با توجه به شرایط کرونایی در کشور، کنکوری‌ها بیش از سایر افراد دچار استرس می‌شوند اما توجه به برخی نکات تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی مفید می‌تواند علاوه بر کنترل و مهار استرس، باعث قوای جسمانی و روانی نیز شود.

بتول فرهبد؛ کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با ما گفت:  با نزدیک شدن به زمان امتحانات به ویژه کنکور، عملکرد سیستم مغزی و تقویت حافظه از یک سو و کاهش اضطراب از سوی دیگر، اهمیت مضاعفی پیدا می کند. پیروی از یک الگوی صحیح تغذیه ای بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر بسزایی دارد.

صبحانه را فراموش نکنید

به گفته کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علو پزشکی سیرجان؛ مانند تمام روزهای سال، خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و فراگیری دروس دارد و عدم مصرف صبحانه منجر به افت قند خون میشه و یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز و یادگیری، افت قندخون است.

بتول فرهبد اذعان کرد: قرار دادن منابع غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه، موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می بخشد.

وی گفت: دقت کنید در وعده‌ی صبحانه از مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا و شکلات استفاده نشود. مصرف این‌گونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالا رفتن سطح انسولین متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی‌حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت و بهتر است بجای مصرف این مواد از خرما یا مویز در کنار صبحانه استفاده شود که دارای فسفر و کلسیم فراوان بوده و مصرف آنها موجب سرزندگی سلول‌های عصبی و تقویت مغز می‌شود.

خواب خوب تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس دارد:

فرهبد اذعان کرد: خواب خوب و مناسب تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش اضطراب، افزایش تمرکز و بهبود فراگیری دارد ، بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید، زیرا نوشیدن شیر تا حد قابل توجهی آرامش فرد را تامین می کند و اساسا لحاظ کردن مصرف شیر و لبنیات در برنامه روزانه افراد توصیه می شود، زیرا این مواد به دلیل دارا بودن کلسیم، کارکرد سلول های عصبی اثر مطلوبی دارد.

قهوه و کافئین و نوشابه های انرژی‌زا در حد اعتدال مصرف شود:

وی با بیان اینکه یکی از روش هایی که بیشتر دانش آموزان و افراد در روزهای امتحانات برای افزایش سطح هوشیاری شان استفاده می کنند، مصرف قهوه و مواد حاوی کافئین است گفت: باید توجه داشته باشند گرچه مصرف این مواد در کوتاه مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب آلودگی را کمتر می کند اما مصرف مداوم و درازمدت کافئین اثر معکوسی دارد، یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب فرد کم نمی کند بلکه باعث افزایش تحریک پذیری شده و به مرور از میزان تمرکز فرد می کاهد و در نهایت مصرف بیش از اندازه و بلندمدت قهوه به خصوص برای افرادی که کنکور را پیش رو دارند و مدت زیادی را صرف مطالعه می کنند، می تواند اثرات نامطلوبی بر سطح فراگیری ایشان داشته باشد.

به منابع غذایی سرشار از ویتامین‌ها توجه شود:

فرهبد اظهار کرد: ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد و از منابع آن میتوان به سبزیجات، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال، لیموشیرین و ترش، توت‌فرنگی و … اشاره کرد.

وی گفت: ویتامین‌های گروه B ‌نیز برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آن‌ها موجب بی‌حالی و کم‌خوابی در فرد می‌شود. این ویتامین‌ها در مواد غذایی مانند ماهی، پسته، شیر، هویج، بادام، کرفس، قارچ، کلم، جگر، گوشت مرغ و بوقلمون و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اذغان کرد: مصرف مواد حاوی ویتامین E نظیر: جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی؛ منجر به اکسیژن رسانی به مغز می شود.

وی گفت: مصرف مواد حاوی مواد معدنی هم­چون کلسیم، منیزیم، آهن، روی سلنیوم نقش کلیدی در افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد دارند و عبارتند از گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس دار.

  کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علو پزشکی سیرجان گفت:  آب زیاد بنوشید، زیرا مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی آنان می شود.

وی بیان کرد: مصرف زیاد خوردن ماست ترش و دوغ، خوردن زیاد مقدار پنیر، سیب ترش، مقدار زیادی گشنیز هر کدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را موقتا کند می کند، بنابراین در مصرف این مواد دقت کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.