×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
لاریجانی:سؤال از وزرا حق نمایندگان است/برخی دعاوی علی مطهری نادرست بود

 به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور، همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خود قرار داد. وی افزود: همکاری سه قوه می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور هم فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم آورد و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بیشتر برای هیئت مذاکره‌کننده تدارک دیده شود به همین منظور مجلس در نخستین گام به وزرای دولت رأی اعتماد قابل توجه داد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من شهادت می‌دهم که در این زمینه، نمایندگان بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند و صرفا به دلیل همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور، به ۱۵ نفر از اعضای کابینه رأی اعتماد دادند و اینکه سه وزیر نتوانستند رأی اعتماد مجلس را اخذ کنند، امر غیر معمولی نبوده و غالبا در رأی اعتماد وزرا برخی افراد موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نمی‌شوند.

نماینده قم با بیان اینکه مجلس در تصویب لایحه بودجه ۹۲ و نظایر آن همکاری جدی داشت، تصریح کرد: البته روشن است وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت بر کار وزرا و هیئت وزیران است و یکی از صور نظارت سؤال است که این حق نمایندگان است و در کل اینگونه نظارت‌ها همیشه از کجی‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از انباشتگی اشکالات می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد، چراکه استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است البته چنانچه از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا همکاران به این امر نیز توجه کافی خواهند داشت اما باید توجه داشت بخش مهمی از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سؤال نمایندگان محقق می‌شود.

وی با اشاره به نطق علی مطهری در صحن علنی مجلس افزود: این نطق که موجب بحث‌هایی در کشور شده، فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات وی برداشت شده باید از مسیر قانونی آن که در تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب ۱۵/۱/۹۱ آمده است، اقدام شود. احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور ندارد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری در خصوص آنچه نسبت به قوه قضائیه مطرح کرده است را نادرست و قدری توهین آمیز می‌دانم اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست، بحث در این است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان مخصوصا برای نمایندگان قائل شده است اقتضا دارد دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند و قطعا مقصودم توسع بلاوجه در تفسیر قانون نیز نیست بلکه مرّ قانون با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان است و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع‌تر است.

لاریجانی با اشاره به سالروز قیام مردم قم در ۱۹ دی ۵۶ گفت: این قیام نقطه آغاز مجدد طوفندگی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: دیکتاتوری پهلوی با ایجاد شرایط خفقان سخت و سرکوب آزادی‌خواهان دچار اشتباه محاسباتی شد و با نگارش مقاله توهین‌آمیز به امام (ره) تصور کرد ریشه مخالفان را برکنده و می‌تواند کار را تمام شده تلقی کند که هرگاه فرزندان امام با انگیزه دفاع از آئین مقدس اسلام و حمایت از مرجعیت به خیابان‌های قم ریختند و طوفانی به پا کردند که این طوفان خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یکسره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گرچه در این ۳۵ سال پس از انقلاب در باب هویت انقلاب تئوری‌پردازی‌های زیادی شده است و ریشه‌های انقلاب را جستجو کرده‌اند و در هر یک از این تئوری‌ها نکات صادق وجود دارد و گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط، گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی، گاه فساد دستگاه حکومت پهلوی، گاه استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می‌داد اما عنصر اصلی قیام ملت در آن چیزی بود که امام (ره) بهتر از هر کس بر آن وقوف داشت و بارها تکرار کرد که ملت برای اسلام قیام کرد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: حرکت ۱۹ دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند، مکشوف کرد که بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیعی در سطح ملی تبدیل شد.

وی افزود: عدم درک این واقعیت جوهره انقلاب توسط رجال سیاسی غرب و منطقه که عموما سطحی‌نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران نظیر جنگ عراق فراهم کرد و هم مصائبی برای خود آنها به وجود آورد که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می‌زنند.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: همین نگاه سطحی به انقلاب باعث شد تا آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج‌سواری پیدا کنند و تصور کنند که می‌توانند با روحیه تاجر مآبانه مجددا سلطه استعماری خود را نگه دارند. اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت این وسوسه را در آنها تقویت کرد که با نگاه نافذ امام در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از آنان گرفت.

لاریجانی اضافه کرد: در جنگ صدام آمریکا و غرب با تصور اینکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ایجاد اختلاف در درون و ترور رهبران انقلاب می‌توان انقلاب را از مسیر خود منحرف کرد و همه گونه سازماندهی کمک به صدام و تحریم علیه ایران را صورت داد اما امام(ره) دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب آموزه‌های اسلامی تبیین کردند.

وی ادامه داد: این جوهره انقلاب با مجاهدت اسلامی، تبلوری جدید یافت و به صورت حقیقتی قدرتمندتر از گذشته تجلی پیدا کرد که امروز در صحنه جهانی و منطقه‌ای قابل انکار نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در عین حال مجموعه قرائن نشان می‌دهد که غرب هنوز به درستی متوجه نشده است که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجویی هسته‌ای امری بی‌فایده است در غیر این صورت روحیه تاجرمآبانه آن هم در شرایطی که خود بارها تقاضای مذاکره برای حل موضوع را داشته است برخورد نمی‌کرد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.