×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
مانع تراشی اوقاف برای احیاء آثار باستانی/اوج هنر معماری در حمام های قدیمی سیرجان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر “سیرجان خبر” بنای تاریخی حمام های منطقه مکی آباد از جمله قدیمی ترین حمام های شهرستان سیرجان محسوب می شوند که قدمت آن ها به ۴۰۰ سال پیش و به زمان شاه سلطان حسین صفوی می رسد که توسط شخصی به نام ام السلمه بنا نهاده شده اند.

این سه حمام های تاریخی در نوع معماری زیر زمینی ساخته شده اند که در گذشته عمده مردم برای شست و شو به این مکان ها مراجعه می کردند،نوع هنر معماری و طراحی این بنا های قدیمی متناسب با تهویه و ورود آب بی نظیر است که این روز ها تبدیل به زباله دانی شده اند.


حفظ و مرمت آثار تاریخی علاوه بر ارج نهادن به میراث نیاکان می تواند به توسعه فرهنگی مناطق نیز کمک های شایانی کند که رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص می فرماید: آثار تاریخی و باستانی نشان دهنده اوج هنر معماری در میان این مردم در طول تاریخ گذشته است و اینها چیزهایی است که گذشته تاریخی یک ملت را رنگ و رونق می بخشد و مردم می توانند گذشته تاریخی و ریشه های خود را پیدا کنند.

اما پس از سال ها متروکه بودن و قرار گرفتن در معرض فرسودگی و تخریب مدتی قبل شهرداری سیرجان برای احیاء مجدد حمام های تاریخی مکی آباد سیرجان و تبدیل شدن آن به یک مکان فرهنگی و گردشگری اقدام کرد که در جلسه شورای شهر ۲ میلیار ریال برای مرمت این بنا توسط شرکت “حافظ آثار درخشان” تصویب شد.


گرفتن سند برای این بنای تاریخی گویی به در بسته خورده است و عملکرد ضعیف بعضی ادارات و نهادهای دست اندرکار از جمله اداره اوقاف و امور خیریه مانعی جدی در برابر انجام این پروژه فرهنگی شده است.

محسن اسدی عضو شورای شهر و کارشناس تاریخی در این خصوص عنون کرد: اداره اوقاف با ارسال نامه ای به شهرداری مدعی شده است که این حمام وقف است و ساخت و ساز در آن غیر قانونی است.

وی بیان کرد: برای این زمین هیچگونه وقفنامه ای وجود ندارد و ادعای اوقافی بودن این زمین کذب است.

اسدی یادآور شد: ساخت این بنای تاریخی می تواند کمک شایانی به عمران و آبادانی منطقه مکی آباد کند و با ایجاد یک مجموعه گردشگری در این منطقه شاهد حضور گردشگران بسیاری در این محله خواهیم بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.