×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
یکی از مهم ترین وظایف والدین ، توجه به فرزندشان است

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در گفت وگو با خبرنگار “سیرجان خبر”گفت: امروزه پدر و مادرها بسیار زیاد درگیر شغل و کارهای خود هستند و ناخواسته از کودکان خود غافل می شوند، پدر و مادر هایی که چند شغل دارندیا حتی آنهایی که کارهای منزل را به گذراندن وقت با کودکان خود ترجیح میدهند باید بدانند که یکی از مهم ترین وظایف والدین ، توجه به فرزندشان است.

مهری زیدآبادی با بیان اینکه بهترین تعریف برای لزوم توجه به روانشناسی کودکان این است که روانشناسی کودکان به ما کمک می کند تا بتوانیم دنیای زیباتری برای بچه ها ودر نتیجه بزرگتر ها ایجاد کنیم و این شاخه از علم روانشناسی به مطالعه و بررسی تمام موضوعات روحی روانی مربوط به بچه ها از نوزادی تا ۱۲ سالگی می پردازد یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است که دورانی که در آن شخصیت (Personality) فرد شکل می‌گیرد.

وی گفت: کودکان نیز همچون بزرگسالان دچار مشکلات روحی و روانی می شوند اختلالاتی همچون اتیسم (Otism) ، اختلالات یادگیری ، اختلالات توجه ، اختلالات دفع، ناخن جویدن و …

مهری زیدآبادی با بیان اینکه از مهمترین بحث ها در روانشناسی کودک دلبستگیها و نتیجه آن در رفتار آینده و زندگی است گفت: دلبستگی در کودکان، به معنای پیوند عاطفی عمیقی کودک خردسال با فردی که از او مراقبت می‌کند است نیاز به دلبستگی، یک نیاز نخستین و اساسی برای تحول شخصیت می‌باشد که براساس سبک دلبستگی کودکان، نحوه ارتباط با دیگران در بزرگسالی رقم میخورد

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه چهار نوع دلبستگی ایمن ، دلبستگی مقاوم ، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی آشفته یاسردرگم داریم اذعان کرد: در دلبستگی ایمن هنگام حضور شما کودک احساس اطمینان خاطر کرده و با آرامش خیال به فعالیت‌هایی نظیر بازی و … در محیط مشغول می‌شود دلبستگی مقام دلبستگی کودکتان در هنگام حضورتان به شما می‌چسبد و ترجیح می‌دهد نزدیک شما باشد تا اینکه بخواهد محیط اطرافش را کشف کند. در دلبستگی اجتنابی کودک تمایلی به ارتباط یا تعامل با شما ندارد

مهری زیدآبادی گفت: نوع دیگر دلبستگی دلبستگی آشفته یا سردرگم است رفتار کودکانی که دارای این سبک هستند، پر از تضاد، تناقض و آشفتگی است. این کودکان رفتاریکسانی در مواجهه با مراقبت کننده خود ندارندبلکه رفتار آن‌ها بین عشق و نفرت در تضاد است.


وی گفت: بهترین نوع دلبستگی دلبستگی ایمن است اگر به اندازه کافی به کودک خود توجه کرده و نیازهای او را بلافاصله برطرف کنید و با حوصله و مهربانی با او ارتباط برقرار کنید، دلبستگی ایمن را در کودک خود پرورش می‌دهید .


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در خصوص تاثیرات دلبستگی مقاوم در کودکان گفت: کودکانی که دارای سبک دلبستگی مقاوم هستند، دائما حس نگرانی و غمگینی دارندکه این حالت حتی در بزرگسالی هم با آنان همراه است در نتیجه همیشه نگران ارتباط صمیمانه با دیگران هستند و خود را فردی طرد شده یا دوست نداشتنی، می‌پندارند.و خود پنداره مناسبی ندارند.


وی اذعان کرد: کودکانی که سبک دلبستگی اجتنابی دارند، در آینده افرادی پرخاشگر و خجالتی می‌شوند که نمی‌توانند رابطه صمیمانه‌ای با دیگران برقرار کنند.


مهری زیدآبادی در خصوص تاثیرات دلبستگی آشفته یا سردرگم گفت: افراد با سبک دلبستگی آشفته یا سردرگم در روابط بعدی خود با دیگران دچار مشکل سازگاری شده که آسیب زیادی در کودک ایجاد کرده مشکلات زیادی را در بزرگسالی برای او به همراه دارد.


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: بنابراین بهترین توصیه به والدین این است که محیطی امن و مناسب برای فرزندان خود ایجاد نمایند تا در آینده انسانهایی سالم ، شاد و موفق باشند .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.