مدت هاست برنامه ها وسریال هایی بدون محتوای مفید که در آن ها هیچ اثری از فرهنگ مترقی اسلامی هم نیست در صداوسیما پخش می شوند به این بهانه که باعث جذب مخاطب می شوند و مردم را از پای سریال های ماهواره ای شبکه هایی چون فارسی وان و جم تی وی بلند می کنند.
نقدی بر نحوه ی رقابت صداوسیما با شبکه های ماهواره ای
مدت هاست مدیران صداوسیما به خاطر جذب تماشاگران ورقابت با برنامه ها و شبکه های ماهواره ای دست به کار شده اند و تلاش های فراوانی کرده اند که اکثراً کمی بوده و چیزی جز افزایش شبکه های بی کیفیت نبوده اما اقدام دیگر مدیران صداوسیما برای رقابت با شبکه های ماهواره ای بسیار تامل برانگیز است.
آقای ضرغامی وهمفکرانش در صدا وسیما تصمیم گرفته اند برای رقابت با برنامه های ماهواره خود را به شکل آن ها در بیاورند.
این موضوع را میتوان در بسیاری از برنامه های صدا وسیما و حتی پیام های بازرگانی هم دید.
مدت هاست برنامه ها وسریال هایی بدون محتوای مفید که در آن ها هیچ اثری از فرهنگ مترقی اسلامی هم نیست در صداوسیما پخش می شوند به این بهانه که باعث جذب مخاطب می شوند و مردم را از پای سریال های ماهواره ای شبکه هایی چون فارسی وان و جم تی وی بلند می کنند.
اما به راستی آیا هدف فقط جذب مخاطب است؟آیا سریال های مانند ساختمان پزشکان توانسته اند گوشه ی کوچکی از فرهنگ ناب اسلامی ایرانی را نشان دهند و یا ذره ای مردم ایران و جهان را به سمت اسلام و انقلاب ترغیب کنند؟؟ایا شایسته ی صداوسیمایی که امام آن را دانشگاه خواندند هست که چنین برنامه ها وسریال هایی در آن پخش شود؟
آیا برنامه هایی مانند سمت خدا،استوا،این شب ها،آینه خانه و… مفید تر و اسلامی ترند یا خنده بازار وساختمان پزشکان و سریال های مهران مدیری و…؟؟
و سوال مهم تر اینکه آیا شبیه کردن خودمان به برنامه های ماهواره ای باعث می شود که مردم ما را انتخاب کنند؟؟حتی اگر مردم ما را هم انتخاب کنند به خاطر خودمان نیست بلکه به خاطر شباهتمان به ماهواره است و این یعنی انتخاب ماهواره…
البته مطمئناً کسانی که بتوانند اصل با کیفیت یک برنامه را در ماهواره ببینند خود را به دیدن کپی بی کیفیت آن راضی نخواهند کرد.
این تقلیدهای ناشیانه صداوسیما بارها وبارها اتفاق افتاده است اما مهمترین نمونه ی آن را میتوان در برنامه ی خنده بازار دید که به تمسخر برنامه های تلویزیون و البته اشخاص وافراد مشهور می پردازد کاری که پیش قدم آن شبکه های ماهواره ای بودند واکنون هم در شبکه هایی مثل منو تو رواج دارد.
جالب تر اینکه این تمسخر ها گاهی هدف دار هم می شود مانند توهین به کارگردانان ارزشی مانند فخیم زاده و ده نمکی در آیتم هشت خنده بازار و بزرگ کردن اصغر فرهادی سازنده ی فیلم موهن جدایی در همین آیتم است.
کار به آن جا می رسد که در یکی از آیتم های خنده بازار به طور مستقیم به آیت الله مقدس اردبیلی هم توهین می شود و در یکی دیگر از آیتم ها به طور غیر مستقیم روحانیون را مرده خور می نامند.
اما صدا وسیما بارها وبارها شاید به دلیل کمبود بودجه و به بهانه ی رقابت با برنامه های ماهواره ای از خنده بازار تجلیل وتشکر کرده و اقدام به ساخت سری های مختلف از آن برای ایام مختلف سال کرده است.
نکته ی دیگر زیر سوال رفتن احکام اسلام از جمله منع تمسخر مومنین در این برنامه است که اصلاً شایسته ی یک کشور اسلامی نیست.
در سری های جدید خنده بازار تمسخر برنامه های ماهواره ای بیشتر به چشم می خورد از جمله در سری جدیدی که برای ماه مبارک رمضان ساخته شده تمسخر سریال حریم سلطان دیده می شود که این کار شاید از بیرون کار خوب وارزشمندی به نظر بیاید ولی واقعیت این است که تنها کسانی واقعاً از این بخش های خنده بازار لذت می برند که قبلاً اصل آن را درشبکه های ضد اخلاق و ضد انقلاب ماهواره دیده باشند و در خنده بازار فرض بر این گذاشته شده که همه این برنامه ها را دیده اند.
اکنون جای سوال دارد که انقلاب اسلامی که با پیامی نو وارد عرصه ی جهانی شد در عرصه ی فرهنگی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و فقط می تواند از برنامه های بی هویت ماهواره تقلید کند؟؟وآیا پخش آگهی های بی هویت مثل پخش آگهی کرم تقلبی حلزون به تقلید از آگهی های مجعول وقلابی ماهواره هم کاری در راستای جذب اعتماد مردم و یا صدمه زدن به اعتماد آن هاست و آیا صدا وسیمای ما اکنون می تواند به عنوان یک رقیب مهم برای این شبکه ها به شمار بیاید؟؟
/رضا طهماسبی قرابی
https://sirjankhabar.ir/?p=4543