×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 16 June , 2024
تیلریوز در گاو و گوساله، بیماری شایع در فصل گرما

به گزارش «سیرجان خبر»دکتر محمد رضا صادقی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان جهت پیشگیری از بیماری تیلریوز ( زردی ) به ارائه توصیه های بهداشتی پرداخت.

صادقی پور گفت :بیماری تیلریوز (Theileriosis) یک بیماری انگلی خونی می باشد عامل بیماری توسط کنه ها از دام آلوده به دام سالم منتقل شده و در صورت ابتلای دام ها خسارات سنگینی متحمل دامدار خواهد شد بنابراین با گرم شدن هوا و فعالیت بیشتر کنه‌ها در فصول گرم سال، احتمال ابتلای دام‌ها به این بیماری افزایش می‌یابد.

تیلریوز با علائمی مانند تب، تورم غدد لنفاوی، کاهش اشتها و تولید شیر، کم خونی، زردی، کم رنگ شدن مخاطات، اسهال خونی و ترشحات چشم و بینی همراه است و شدت بیماری درگوساله‌ها بیشتر است.

اگر چه بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و از طریق گوشت به انسان منتقل نمی شود، اما گوشت به دلیل عوارض عمومی مانند تب دار (پر خونی) و یا زردی لاشه برای مصرف انسانی مناسب نبوده و در کشتارگاه ضبط و معدوم می‌شوند که منجر به ضرر اقتصادی برای دامدار می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان ادامه داد تشخیص به‌موقع بیماری تیلریوز در روند درمان، باعث کاهش هزینه‌های درمان و جلوگیری از وارد آمدن خسارت اقتصادی فراوان به صنعت دامداری می شود.

وی افزود: علاوه بر واکسیناسیون عمده‌ترین روش های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت دام ، استفاده از جایگاه مناسب جهت نگهداری دام ، سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها جهت مبارزه با کنه‌ها می‌باشد که توصیه می گردد :جایگاه دام از سنگ، سیمان ومصالح با پوشش سیمانی بهسازی شود همچنین جمع‌آوری خوراک باقی مانده از دام ها، جمع آوری کود و فضولات، پوشاندن آنها و حمل مرتب به خارج از جایگاه نیز اهمیت ویژه ای در از بین بردن کنه ها دارد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.