×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
سنت کلید زدن سیرجانی ها در ماه رمضان

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”، سیرجانی ها در برپایی آیین های سنتی همیشه نقش موثری را در تاریخ دیار کرمان ایفا کرده اند، اجرای مراسمات گوناگون در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز در سیرجان، تاج دیار کریمان رونق بسیاری داشته است. این رفتارها و سنت ها در زندگی مردم سیرجان همیشه وجود داشته است اما در دنیای مدرن امروز، دیگر مردم از این سنت ها فاصله گرفته اند و کم کم این رسم و رسوم و آئین ها در حال فراموشی است.

مساجد حلقه فراموش شده رمضان

در قدیم الایام از مسجد به عنوان یک مکان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی استفاده می شد به طوری که هر گاه مشکلی برای هر یک از افراد محل پیش می آمد همه مردم برای رفع آن در مسجد محل گرد هم می آمدند و برای رفع حاجت چاره اندیشی می کردند.

در ماه مبارک رمضان نیز مساجد در سیرجان رونق بیشتری به خود می گرفت و در اوایل این ماه مبارک همه مردم برای غبار روبی مسجد با شوق خاصی فرش ها و لوازم مسجد را رفت و روب می کردند.

اما امروزه برداشت ما از مساجد تنها جنبه مذهبی دارد نسل جوان با اندیشه های مدرن انگیزه ها را برای رونق بخشیدن به مساجد به مخیله فراموشی سپرده اند و این می تواند یک آسیب جدی برای نسل جوان ما باشد.
سنت کلید زدن سیرجانی ها در  ماه رمضان

کلیدزنی یکی از آداب و رسوم مردم استان کرمان به خصوص سرجان است که در شب‌های ماه مبارک برگزار می‌شد، در این مراسم «کلید زن» داخل یک سینی، آینه، سرمه‌دان و یک جلد کلام‌الله مجید قرار داده و به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به سینی می‌زند.

این مراسم در سیرجان قدیم و به‌ طور ویژه به زنان حاجتمند اعم از بیوه زنان، دوشیزگان جوان دم بخت یا زنان بی‌فرزند اختصاص داشته است، بدین گونه که درون یک کِمو(الک) یک قطعه آینه، یک عدد سرمه‌دان و قدری نبات می‌گذاشتند و در حالی که صورت‌های خود را می‌پوشاندند تا کسی آنها را نشناسد، در محله‌ها به درب خانه‌ها می‌رفتند.

مردم سیرجان در قدیم عقیده داشتند، خوارکی‌هایی که کلیدزن‌ها از خانه‌ها جمع می‌کردند خواص بسیاری دارد و اگر شخصی حاجتمند با عقیده و ایمان از آنها مصرف کند به کمک خداوند حاجتش روا می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.