×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
هشدار و توصیه‌های دامپزشکی سیرجان قبل و بعد از بارندگی و سیل احتمالی

به گزارش «سیرجان خبر» محمدرضا صادقی پور گفت: با توجه به هشدارهای متعدد سازمان هواشناسی در زمینه بارندگی‌های پیش‌رو در شهرستان، برای مصون ماندن سرمایه دامی شهرستان دامداران،‌ مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان آبزیان باید با رعایت الزامات بهداشتی- قرنطینه‌ای و فراهم کردن تمهیدات لازم در زمان وقوع بارندگی و احتمال وقوع سیلاب، آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی ناشی از آن را مد نظر قرار دهند.

 

وی با اشاره به ارائه هشدارهای لازم دامپزشکی به‌منظور پیشگیری از عواقب احتمالی، اظهار کرد: تمام روستائیان، دامداران و عشایر از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها، مناطق مستعد صاعقه و رعدوبرق خودداری کنند.

صادقی پور با تأکید بر این‌که عشایر نسبت به جمع‌آوری دام‌ها اقدام کرده و از صعود دام‌ها و صاحبانشان به ارتفاعات جدا خودداری کنند، بیان کرد: پرورش‌دهندگان دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل نسبت به بیمه دام،‌ طیور، زنبورعسل و آبزیان خود اقدام کرده و ایمن‌سازی جایگاه نگهداری را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی و گرم‌آبی، دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها را کنترل و تدابیر لازم را برای مواقع احتمالی سیلاب و گل‌آلود شدن آب اتخاذ کنند.

صادقی پور همچنین خاطرنشان کرد: آبزی‌پروران شهرستان با در نظر گرفتن تمهیدات لازم از ورود سیلاب به مزارع پرورش ماهیان خود جلوگیری کرده و در زمان بارندگی و گل‌آلوده شدن آب استخرهای پرورشی، نسبت به قطع غذادهی و استفاده از نمک به منظور کاهش استرس (بسته به گونه پرورشی و با توصیه دامپزشک فارم) اقدام کرده و در صورت ایجاد تلفات نسبت به جمع‌آوری و دفن بهداشتی با نظارت گروه‌های دامپزشکی اقدام لازم را انجام دهند.

 

وی اضافه کرد: زنبورداران نسبت به جمع‌آوری کندوها از دره‌ها، کنار رودخانه‌ها و مناطق پرخطر اقدام کنند و اقدامات لازم را برای تهیه آب و غذا برای زنبورها انجام دهند.

 

صادقی پور تصریح کرد: پس از فروکش کردن بارندگی یا سیل احتمالی، در صورت جاری شدن سیلاب در منطقه ، تهیه واکسن شاربن از شبکه دامپزشکی و همچنین سم‌پاشی جایگاه نگهداری و بدن دام‌ها ضرورت دارد چراکه این امر نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های انگلی داشته و ضدعفونی کردن ورودی و محوطه دامداری‌ها ضروری است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.