×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
اهدای خون یک مشارکت اجتماعی است/ سیرجان مشکل کمبود خون ندارد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” سازمان بهداشت جهانی بین المللی انتقال خون ، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان های اهدا کنندگان خون به اتفاق از سال ۲۰۰۴ میلادی ۱۴ ژوئن را روز جهانی اهدا کننده خون نامگذاری نمودند انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتانیز کاشف گروه های خون و برنده جایزه های نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد در همین راستا گفت و گوی خبرنگار ما با دکتر محمود موسوی،ریاست سازمان انتقال خون سیرجان را در ادامه بخوانید:

در ماه مبارک رمضان چه مقدار خون اهدا شده است مقایسه آن با سال گذشته چه مقدار کاهش یا افزایش داشته ایم؟
تقریبا اهدای خون از اول ماه رمضان تاکنون ۷۵۰ نفر بوده است که سال گذشته هم تقریبا به همین صورت بوده است اما امسال ۲ درصد افزایش داشتیم.
آیا در شهرستان سیرجان با کمبود خون مواجه هستیم؟
خوشبختانه سیرجان هیچ وقت مشکل کمبود خون ندارد چون مردم استقبال خوبی دارند و تعداد مراکز درمانی که ما پوشش می دهیم به اندازه ی خونی که می گیریم دو برابر مصرفمان است یعنی تقریبا ۵۰ درصد آن اضافه است که با هماهنگی های قبلی به مرکز استان ، شیراز و بیماران تالاسمی کهنوج فرستاده می شود و در واقع می توان گفت که در سیرجان کمبود خون صفر است.
بیشترین نیاز دریافت خون مربوط به چه گروه خونی است؟
در واقع بر مبنای راندوم گروه ها دسته بندی می شوند اول o چون شایع ترین گروه خونی است پس در نتیجه مصرف آن هم بیشتر است بعد از گروه o گروههای AB،B،A و بعد منفی ها هستند در این موارد متوازن است مثلا اگر یک گروهی خون کم می گیرد دلیل آن این نیست که در آن گروه کمبود داریم در جامعه هم بخش این گروه خونی کم است.
به طور متوسط در سال هر شخص چند بار می تواند خون اهدا کند؟
در آقایان سالانه ۴ بار می شود خون داد یعنی هر ۳ ماه یک بار ولی در خانم ها سالانه ۳ بار می شود خون داد یعنی هر ۴ ماه یک بار می توانند خون بدهند.
چه کسانی می توانند با مراجعه به مراکز انتقال خون،خون اهدا کنند؟
افرادی که می توانند به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا کنند باید دارای این ویژگی ها باشند: باید سالم باشند،بیماری نداشته باشند،دارو مصرف نکرده باشد. ،یکی دیگر از شرایط مهم اهدای خون این است که افراد سن ۱۸ سال تمام تا ۶۰ سال را داشته باشند،افراد کم خون نباشند،علامت هایی مثل فشار خون چک می شود،تب یا ناراحتی خاصی نداشته باشد که همه ی این موارد قبل از اهدای خون چک می شود.
نحوه صدور کارت اهدا خون به چه صورت است؟
افراد خون اهدا می کنند بعد خونی را که اهدا کرده اند فرآورده های آن جدا و آماده می شود و آزمایشهای هپاتیت B ، هپاتیت C ، ایدز و گروه خون روی خون اهدا کننده انجام می شود و بعد اگر مشکلی نداشته باشد چند روز بعد کارت اهدای خون صادر می شود.

اهدا کنندگان مستمر چه کسانی هستند؟

اهدا کنندگان مستمر کسانی هستند که در سال حداقل دوبار خون اهدا کنند و افرادی که اهدا کننده مستمر باشند می توانند یک بار از دست راست خون بدهند و بار دیگر از دست چپ خون بدهند.
تفاوت حجامت با اهدای خون چیست؟
در واقع حجامت بحثی است که متاسفانه امروزه گسترده شده است که بعضی ها تبلیغ می کنند که حجامت بهتر از اهدای خون است یا می گویند در احادیث سفارش شده است اما بدین گونه که می گویند نیست،حجامت هم شرایطی دارد اینکه به مزاج افراد از لحاظ طب سنتی و حساسیت ها و… و خون دادن هم کار حجامت را انجام می دهد اما تاثیر بیشتری را دارد من خودم براساس مطالعاتی که داشتم اعتقادم این است که حجامت یک مشارکت اجتماعی نیست یک عشق ورزیدن و کمک به هم نوع هم نیست بعد شما خونی که اهدا می کنید فرآورده های آن شامل پلاکت ، پلاسما و خون (گلبول قرمز متراکم) تقسیم بندی می شوند که می توان برای سه نفر از بیماران مختلف مصرف شوند و اهدا کردن خون یک مشارکت اجتماعی است که هم به بیماران کمک می شود هم تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد برای مثال فشار خون را تحلیل می کند قند خون و چربی خون را کنترل می کند و افرادی که خون اهدا می کنند احتمال بیماری های سکته قلبی و سکته مغزی را نسبت به افرادی که خون نمی دهند در این افراد کاهش می دهد.
چه توصیه ای به شهروندان برای اهدای خون دارید؟
اهدای خون خوب است و در سیرجان افراد پر خون هستند افراد می توانند سالانه دو،سه و یا چهار بار خون اهدا کنند که هم برای سلامتشان خوب و مفید است هم برای کمک به دیگران که مشارکتی اجتماعی است.

مصاحبه:زهرا عماد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.