×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
بایدها و نبایدهای استانی شدن انتخابات مجلس

به گزارش سرویس سیاسی “سیرجان خبر”، در طرح استانی شدن انتخابات همانطور که از نامش مشخص است کاندیدا ها برای شهرستان خود نامزد نمی شوند بلکه باید برای استان خود نامزد شوند و رقابت بین نامزد های استان صورت می گیرد که این طرح با اکثریت آراء نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
حال با علنی شدن این بحث بسیاری از کارشناسان نسبت به این طرح هشدار داده اند که اجرای آن بسیاری موانع و مشکلات را نیز به همراه دارد.
با اجرای این طرح نمایندگان باید برای سرنوشت و توسعه کل استان تصمیم بگیرند و بسیار روشن است که شهر های کوچک در این میان هیچ سهمی نخواهند داشت، به فرض مثال که این طرح علنی شود آن وقت ساکنان شهرهای جنوبی استان باید به یک نامزد در شهر های شمالی رای بدهند و این همان حس ناسیونالیستی است که مانع از این انتخاب می شود.
از سویی دیگر با افزایش هزینه های تبلیغاتی تنها صاحبان پول می توانند به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند و حامیان سرمایه و نفوذ احزاب و جناح گرایی در این مقوله به شدت افزایش خواهد یافت که هزینه های تبلیغاتی سرسام آور این طرح مشکلی بر مشکلات گذشته هزینه های انتخاباتی می افزاید که در این میان یک شکاف ایجاد خواهد شد.
شناخت نامزدهای انتخاباتی مردم یک شهرستان را دچار تعلل می کند و در رای دادن به نامزدها تنها افرادی می توانند مردم را متوجه حضور خود کنند که قبلا بعنوان نماینده و یا یک پست و مقام عالی در استان داشتند که مردم با چهره ای که از این افراد در رسانه ها دیده اند تصمیم خواهند گرفت.
با این حال نماینده مردم سیرجان در خصوص اجرایی شدن این طرح گفته است که نمایندگان فعلا به دنبال مسائل روزمره بوده و با این طرح به دنبال کارهای اساسی و مهم سوق پیدا می‌کنند و تصویب این طرح می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ مجلس شورای اسلامی باشد.
شهباز حسن پور ضمن اینکه با اجرایی شدن این طرح نمایندگان جایگاه رفیعی پیدا می کنند عنوان کرد: با این طرح به عدالت نزدیک شده و نمایندگان وقت کافی دارند که به مسائل کلان بپردازند.
نماینده مردم سیرجان اضافه کرد: با تصویب این طرح همه نگاه‌ها ملی می‌شود و نمایندگان یقینا بصورت جامع‌تر تصمیم گیری و برنامه ریزی می‌کنند و اینطور نخواهد شد که یک نقطه‌ای مانند سیرجان از بالاترین رشد برخودار و بطور سریع پیشرفت کرده اما یک نقطه دیگر از استان در محرومیت باشد.
به گفته نماینده مردم سیرجان با تصویب این طرح قطعا حضور مردم در انتخابات بیشتر می‌شود و شاهد نشاط سیاسی بیشتری در استان‌ها خواهیم بود.
حال با این تفاسیر در میابیم که تنها با اجرایی شدن این طرح نمایندگان به دنبال یکسان کردن جایگاه خود در بهارستان هستند و احتمال کاهش حضور مردم به دلیل عدم شناخت کافی در انتخابات می شود زیرا آن ها به دنبال اشخاصی هستند که از همشهریان خود باشند و رای دادن به یک نماینده کیلومترها فاصله از شهرهای جنوبی استان کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.

یادادشت:محمد بداغی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.