×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
بعثت پیامبر اکرم (ص) در واقع قیام به عدالت و احترام به افکار عمومی است

“سیرجان خبر” ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل های متفاوتی روایت شده است. چه سخنی رساتر و شیرین تر از بیان امام هادی علیه السلام که می فرماید: «هنگامی که محمد صلی الله علیه و آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می نگریست و از آنچه می دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می افتاد و آن گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن ترین و خاضع ترین دل ها یافت. در آن لحظه ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه ها، صخره ها و سنگلاخ ها را به سخن آورد، به گونه ای که به هر کدام می رسید، ادای احترام می کردند و می گفتند: السلام علیک یا حبیبَ اللّه ، السلام علیک یا ولیَّ اللّه ، السلام علیک یا رسولَ اللّه».

توحید، اصلی ترین و مهم ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».
از سوی دیگر، توحید فقط راه حلی برای بحران های دوران جاهلیت نبوده است. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت ها. توحید؛ یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن ۲۱، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت ها و بت های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ گونه بی عدالتی. با این وصف، از شخصی ترین رفتار انسان تا قانون گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

بعثت، رستاخیز رهایی انسان از یوغ بردگی های فکری، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی است

بعثت پیامبر مهربانی ها سرآغاز انفجار نور الهی در میان سیاهچاله های ضلالت و گمراهی و پایان بخشیدن به دوران باطل پرستی و فتنه اندوزی و جولان دادن تبهکاران و نیرنگ بازان است.

بعثت پیامبر ختمی مرتبت در واقع قیام به عدالت و احترام به افکار عمومی است و چنانکه خداوند در قرآن کریم به این نکته اشاره دارد که ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و به آن ها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

اگر در جامعه ای احترام به افکار عمومی خدشه دار شود آن جامعه از مسیر اصلی عدالت محوری خارج گردیده و به سمت و سویی خواهد رفت که حق اظهار رای و استقلال و آزادی عمل از افراد آن جامعه سلب شده و جای خود را به تحکم و استبداد رای خواهد داد.

این مسئله بر همگان شفاف و روشن است که در سیره پیامبر اعظم(ص) حق اظهار رای برای همه افراد جامعه محفوظ بوده است، هر چند پیامبر بزگوار اسلام با فکر سیال و هوش سرشارش در تشخیص مصالح امور جامعه بر همگان برتری داشت، اما هرگز به تحکم و استیداد رای رفتار نمیکرد و به افکار مردم بی اعتنایی نمی نمود و از نظر مشورتی دیگران استفاده می کرد و درصدد بود که مسلمانان این سنت را نصب العین خود قرار دهند.

اما گویا این خواسته پیامبر اسلام صلوات الله علیه به فراموشی سپرده شده است! چرا که در ادبیات دولت یازدهم شاهد یک رویکرد غیر اخلاقی در مقابله با تکریم افکار عمومی جامعه هستیم که بارها نظاره گر این مسئله بوده ایم و طبیعتا تکرار این رویه برای عموم ملت خوشایند نخواهد بود.

پیام بعثت پیامبر ختمی مرتبت در واقع احترام به افکار عمومی جامعه است که بر همه لازم است که آن را نصب العین خویش قرار داده و به آیندگان نیز منتقل نماییم.

یادداشت/اسماعیل شاهبداغی

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.