×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
تاثیر واقعی روابط عمومی را جدی نمی گیریم/ روابط عمومی در سیرجان هنوز هم می لنگد!

به گزارش “سیرجان خبر”۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی و آغاز هفته روابط عمومی است. در این روزهای کرونایی روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی یکی از پرمشغله ترین و موثر ترین روابط عمومی ها در کشور بوده اند از این رو و به بهانه روز روابط عمومی و ارتباطات با سید علی آتشی پور مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت و گویی داشتیم که در ادامه می آید.

آتشی پور دانش آموخته رشته روابط عمومی گرایش امور رسانه است و جدای از ۱۵ سال سابقه خبرنگاری و روزنامه نگاری در استان و سیرجان، مسئولیت روابط عمومی بیمارستان امام رضا(ع)، مسئولیت روابط عمومی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری، مسئولیت روابط عمومی ستاد بحران بهداشت و درمان شهرستان و مدیریت روابط عمومی فرمانداری سیرجان را نیز در کارنامه ۸ ساله روابط عمومی خود دارد.

به عنوان سوال اول؛ اگر بخواهید تعریفی از روابط عمومی داشته باشید، آن تعریف چیست؟

به نام خدا. تعاریف بسیاری و عناوین زیادی برای روابط عمومی مطرح شده است؛ اینکه روابط عمومی هنر مردم داری است، روابط عمومی پیشانی سازمان است، روابط عمومی پل میان مردم و سازمان، اداره یا نهاد است، روابط عمومی تعامل سازمان و شرکت با رسانه است، روابط عمومی بیان کننده عملکرد سازمان و نهاد است و خیلی از این دست. اما اینکه چه قدر روابط عمومی ها در استان و شهرستان توانسته اند در عمل به وظایف درون سازمانی و برون سازمانی خود موفق باشند، بسیار مهم است. باوجود اینکه سیرجان شهر رسانه ای، صنعتی، فرهنگی و حتی در سالهای دورتر عنوان شهر روابط عمومی را هم داشته است، اما هنوز روابط عمومی در این شهرستان می لنگد و به بلوغ خود نرسیده است.

چرا فکر می کنید روابط عمومی در سیرجان آنطور که باید به بلوغ خود نرسیده است؟

البته مشکلات و موانع پیش روی عملیاتی شدن و اجرای روابط عمومی واقعی مختص سیرجان و استان نیست. در همه جا چنین مسایلی کمتر و بیشتر هست. اما با پتانسیل هایی که سیرجان دارد همچون رسانه های حرفه ای و نیمه حرفه ای، بالا بودن سطح سواد رسانه ای مردم، اختیارات و بودجه کافی در روابط عمومی شرکت های اقتصادی و صنعتی، امکان آموزش برای مسئولین روابط عمومی، مطالبه گری مردمی، تبیین بسیاری روش های اطلاع رسانی و تبلیغی، نگاه ویژه استان و دستگاه های استانی به این شهرستان و… ، انتظار بیشتر از اینها برای رشد روابط عمومی موثر در این شهرستان می رود. بسیاری مدیران ارشد سازمان ها، ادارات و شرکت های اقتصادی و صنعتی به کارکرد، اهمیت و تاثیری که روابط عمومی می تواند در بهبود و پیشروی حوزه آنها بگذارد، باور کافی را ندارند.
مسئول روابط عمومی هرچقدر هم قوی و توانمند باشد اما اگر باور و اعتقاد به روابط عمومی در مدیران ارشد سازمان وجود نداشته باشد، روابط عمومی جایگاهی برایشان ندارد و بالعکس همین هم هست اگر مدیری بر اصل روابط عمومی معتقد باشد و مسئول روابط عمومی لایقی را انتخاب نکند و هزینه لازم برای امور روابط عمومی را در نظر نگیرد، باز هم روابط عمومی جایگاهی نخواهد داشت؛ البته در مورد دوم معتقدم اگر مدیری، روابط عمومی را بفهمد و باور کند، فرد لایق و شایسته ای را بر مسند روابط عمومی‌اش می نشاند.

این روزهای کرونایی یکی از پرمشغله ترین روابط عمومی ها در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود. در این رابطه بگویید؟

از همان ابتدای اعلام وجود کرونا در ایران، روابط عمومی ها در دانشگاه های علوم پزشکی کشور فعال و به طبع آن در دانشکده علوم پزشکی سیرجان در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردیم. شاید قبل از فعال شدن بسیاری کمیته ها و واحدهای ستاد های کرونا، این روابط عمومی های علوم پزشکی بودند که فعال شدند چرا که نیاز ابتدایی این بحران؛ اطلاع رسانی، آگاهی رسانی و حساس سازی شهروندان بود.
در کنار پروتوکل های اطلاع رسانی که وزارت بهداشت برایمان تعریف کرد، کارگروه اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشکده علوم پزشکی و کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای شهرستان را تشکیل دادیم. ساز و کار های لازم و روش های مختلف برای آگاهی سازی، اطلاع رسانی، حساس سازی و جلوگیری از شایعاتی که در بحران ها پیش میاید را تعریف و بلافاصله آغاز کردیم. بایستی جدای از این ها، پل ارتباطی میان آموزش های پیشگیرانه و مردم هم می شدیم و برخی وظایف درون سازمانی خودمان را نیز انجام می دادیم. از اول اسفند یک روز تعطیل هم نداشتیم تعطیلات عید نوروز حتی پرکار ترین روزهای ما بود. خوشبختانه با مدد الهی، مدیریت خوب مدیران ارشد و هیات رئیسه مجموعه دانشکده علوم پزشکی، تلاش همکارانم در روابط عمومی واحدهای تابعه دانشکده، عنایت و دقت مردم و همکاری رسانه ها توانستیم در این حوزه عملکرد نسبتا خوبی را داشته باشیم.

اولین نیاز فعلی روابط عمومی ها در سیرجان را چه می دانید؟

آموزش نیاز مبرم و اصلی روابط عمومی ها خصوصا در شهرستان سیرجان است. آموزش همیشه و در هر درجه و اعتباری به تناسب خود لازم است. خیلی از روابط عمومی ها می خواهند موثر باشند اما دانش کافی را ندارند. اگر آموزش به کمک شان بیاید شاید بهترین ها بشوند. از فرماندار محترم به عنوان رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان می خواهیم تا با هدایت خود، مدیران ارشد سازمان ها، ادارات و نهادها را بیشتر به سوی روابط عمومی موثر سوق دهند و با بهره گیری از پتانسیل های شرکت های اقتصادی و صنعتی، زمینه برگزاری دوره های آموزشی روابط عمومی فراهم شود.
مدیران ارشد ادارات و نهادها لطفا سعی کنند تا جای مقدور است برای فعالیت های روابط عمومی هزینه کنند. در واقع این هزینه نیست؛ به گونه ای سود است.
قسمتی از موفقیت وقتی است که مدیران دستگاه‌ها، نهادها و شرکت‌ها در انتخاب و انتصاب مسئولین روابط عمومی‌شان، معیارهای حداقلی روابط عمومی را در نظر بگیرند. اگر روابط عمومی های شهرستان به جایگاه واقعی خود برسند و کاربلد بشوند، سودش برای همه است هم برای مدیران، هم رسانه ها و هم شهروندان.

در پایان اگر صحبتی مانده، بفرمایید؟

رسانه ها در این روزهای کرونایی واقعا دلسوزانه پای کار بودند و به خوبی نقش آفرینی کردند که جای تشکر دارد. لازم می دانم از همین جا از دستگاه ها، ادارات و شرکت هایی که این روزهای کرونایی به هر نحوی کمک کردند، از مردم که اکثرا تا جای امکان به توصیه های بهداشتی عمل کردند و پویش های مردمی که واقعا سنگ تمام گذاشتند تشکر کنم و قدردانی ویژه ای هم داشته باشم از همکاران خودم در روابط عمومی واحدهای تابعه دانشکده و نیز همه مدافعین سلامت در حوزه های بهداشتی، درمانی و پشتیبانی که شبانه روز زحمت می کشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.