×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
تب مالت، بیماری‌ مشترک انسان و دام/ شیر خام عامل انتقال بیماری به بدن انسان

به گزارش خبرنگار سرویس بهداشت و درمان “سیرجان خبر” بیماری تب مالت یا بروسلوزبه عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد که این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارشناس بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص بیماری تب مالت اظهار داشت: یک بیماری مشترکی بین انسان و دام که می تواند مثل خیلی از بیماری ها بین انسان و دام در جامعه که از طریق لبنیات یا تماس با خود دام در ارتباط باشد.

اسدی درخصوص علائم این بیماری گفت:بیماری تب مالت علائمی مانند تب،عرق شبانه، لرز شدید ستون فقرات و لرزش شدید عضلانی که در علم پزشکی این بیماری به نام بیماری  هزار چهره نام دارد که می تواند با خیلی از بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود.

وی در ادامه اذعان کرد: این بیماری  از طریق شیر نجوشیده به بدن انسان منتقل می شود که از همشهریان خواهشمندیم که انواع شیر را کامل بجوشانند و زمانی که شیر به جوش آمد ۴ الی ۵ دقیقه هم بزنند که باعث کشته شدن میکروب ها می شود.

کارشناس بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهار داشت: عده ای از مردم فکر می کنند که اگر شیر نجوشد پنیر بهتری بدست می آید ولی اشتباه می کنند حتما باید مطمئن باشند که شیر از کجا توزیع شده است که عاری از بیماری هایی مانند تب مالت باشد و امروزه شیر و ماست هایی که در مراکز توزیع موادغذایی وجود دارد پاستوریزه و جوشیده است که از نظر بهداشتی مشکلی برای انتقال تب مالت ندارند.

وی در پایان گفت:بعضی از فست فودها دستگاه بستنی ساز دارند و مستقیم شیر را از گاوداری تهیه می کنند و درون دستگاه به علاوه اسانس می ریزند و مردم دقت کنند که از مراکزی که بستنی تهیه می کنند کاملا شیرشان جوشیده باشد و برای تشخیص این بیماری حتما باید آزمایشی انجام داد که اگر از ۱تا۹۰باشد داروی خاصی دارد و به راحتی قابل پیشگیری است.

مصاحبه:ستاره عماد آبادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.