×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
تحقق صلح و سازش در ۶ هزار و ۵۲ پرونده از سوی شوراهای حل اختلاف  شهرستان سیرجان

حجت الاسلام محمود محمدی در تشریح این خبر گفت : تعداد ۲۹۹‪۵ فقره پرونده از سال قبل در شوراهای حل اختلاف شهرستان مطرح رسیدگی بوده و در ۱۱ ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۲ هزار و ۶۰۹‪ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد و در مجموع ۲۲ هزار و ۵۶۹‪ پرونده رسیدگی شده است..

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ شعبه رأیی ، ۱۲ شعبه صلحی و ۴ شعبه روستایی در شهرستان سیرجان ، اظهارداشت : مجموعه شوراهای حل اختلاف در حال حاضر شاهد حضور بیش از ۱۲۰‪ عضو فعال است که در ۲۳ شعبه شهری و ۴ شعبه روستایی در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و خدمت رسانی به مردم فعالیت می کنند

رئیس حوزه قضایی شهرستان سیرجان با اشاره به اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده های شعب شوراهای حل اختلاف در ۱۱ ماهه نخست امسال ۳۳ روز است ، اظهارداشت : بالغ بر ۹۳ درصد از اوراق قضایی در ۱۱ ماه اخیر در شوراهای حل اختلاف شهرستان سیرجان به صورت الکترونیکی به مخاطبین ابلاغ شده است که نقش بسزایی درسرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها ، حل و فصل سریع دعاوی و کاهش موجودی شعب شورای حل اختلاف ایفاء می‌نماید.
وی یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی در کشور را بحث آمار زندانیان دانست و گفت : شوراهای حل اختلاف می توانند به عنوان یک نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند.
رئیس دادگستری سیرجان با توجه به راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه زندان افزود : در ۱۱ ماه گذشته تعداد ۳۴ زندانی با همت اعضای این شوراها در قالب اقداماتی از جمله جلب کمک خیران ، پرداخت دیه و خسارت و یا جلب رضایت شکات از زندان سیرجان آزاد شده اند .
وی با اشاره به عملکرد شورای حل اختلاف ویژه زندان سیرجان ، اضافه کرد : در این شورا از ابتدای سال تعداد ۶۷ فقره پرونده منجر به سازش شده است .
رئیس دادگستری سیرجان ، تلاش کارکنان شورای حل اختلاف ویژه زندان را قابل تقدیر دانست و افزود : در ۱۱ ماهه اول سال جاری تعداد ۳ فقره پرونده قتل نیز با همت و تلاش اعضا شورای حل اختلاف ویژه زندان سیرجان منجر به جلب رضایت از اولیای دم و رهایی محکومین به قصاص از مجازات اعدام شده است.
حجت الاسلام محمود محمدی در ادامه اظهار داشت : از آنجا که وظیفه اصلی این نهاد رسیدگی به اختلاف مردم بر پایه صلح و سازش است ، شکل گیری این نهاد باعث کاهش آمار پرونده های ورودی به مراجع قضائی و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی گردیده است.
ایشان تصریح کردند : آنچه که از شورای حل اختلاف انتظار می رود اصلاح ذات البین ، هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ ناب صلح و سازش است.
در پایان جلسه از کلیه اعضای شوراهای اختلاف شهرستان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.