×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
امضاء تفاهم‌نامه طرح انتقال آب از دریای عمان به کرمان

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،تفاهم‌نامه طرح تامین، تصفیه و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های هرمزگان و کرمان با کارفرمایی سازمان عمران کرمان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با حضور استاندار کرمان به امضا رسید.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مهندسی، تدارکات و اجرای این طرح عظیم بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده که توسط بخش خصوصی از طریق منابع خارجی و داخلی در حین دوره اجرایی تامین و پس از بهره‌برداری از محل درآمد حاصل از فروش آب منابع مالی بازپرداخت می‌شود.

علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در جریان امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: طرح انتقال آب شرب از دریای عمان به مناطق شمالی استان کرمان کار ماندگاری است که با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری این طرح بیان داشت: با انتقال آب به شمال استان کرمان از مهاجرت‌ها جلوگیری شده و به رفع آسیب‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند.

رزم‌حسینی ادامه داد: کرمان با توجه به ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی، استانی توسعه‌ای است و امیدواریم با عملیاتی شدن انتقال آب به استان، وحشت مردم از کمبود آب برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی احداث اتوبان و جاده‌ای موازی با خط انتقال آب از بندرعباس به کرمان نیز براساس مصوبه هیئت دولت دیده شده است.

استاندار کرمان گفت: با این کار از فشار بالای ترافیکی حمل بار در محور کرمان – سیرجان – بندرعباس کاسته می‌شود.

محمد کیافر مدیر طرح انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان اظهار داشت: هدف این طرح تامین، تصفیه و انتقال ۲٫۸ مترمکعب در ثانیه آب شیرین از دریای عمان به استان‌های کرمان و هرمزگان است.

وی افزود: از این آب، ۰٫۵ و ۰٫۷ مترمکعب برای دو شهر جدید در مسیر انتقال آب و ۱٫۶ مترمکعب آن به شهر کرمان تخصیص می‌یابد.

کیافر عنوان کرد: در این طرح خط انتقالی به طول حدود ۴۵۰ کیلومتر از آبگیر تا کرمان کارگذاری و با توجه به ارتفاع استان کرمان نسبت به استان هرمزگان و فاصله آبگیر تا نقطه تحویل آب شیرین شده، ۱۶ ایستگاه پمپاژ احداث می‌شود.

وی ادامه داد: برای به حداقل رساندن هزینه‌‌ها، خط انتقال آب از کنار بزرگراه بندرعباس – کرمان که به زودی احداث می‌شود، عبور می‌کند، بنابراین حدود ۱۱۰ کیلومتر اولیه از آبگیر تا ابتدای اتوبان جاده دسترسی احداث شده و مابقی مسیر به طول ۳۳۵ کیلومتر فقط تسطیح می‌شود.

مدیر طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های هرمزگان و کرمان برنامه زمانبندی این طرح را پنج ساله عنوان کرد و گفت: تاکنون در کشورمان هیچ پروژه‌ای را نداشتیم که با این ابعاد مستقیما توسط بخش خصوصی اجرا شود.

وی ابراز داشت: رویکرد طرح این است که حتما از پساب آن برای بخش‌های دیگر استفاده شود و نهایت بهره‌وری را از این گردش آب ببریم.

کیافر تصریح کرد: این میزان آب انتقالی خلاء‌های اساسی را برای توسعه پایدار در استان کرمان رفع می‌کند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.