×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
توافق آمریکا و افغانستان بر سر «متن نهایی» توافقنامه امنیتی

amrica fghanestanبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از تسنیم،«جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد با «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان بر سر «متن نهایی» توافقنامه امنیتی دوجانبه به توافق رسیده است.

کری گفت: «هیچگونه سخنی درباره عذرخواهی احتمالی آمریکا از افغانستان – بابت اشتباهاتی که در جریان ۱۲ سال جنگ در این کشور مرتکب شده است- رانده نشد.»
وزارت خارجه افغانستان نیز، عصر روز چهارشنبه، پیش نویسی از این موافقتنامه را منتشر کرد که به نیروهای آمریکایی باقیمانده بعد از پایان ‌سال ۲۰۱۳، مصونیت قضایی می دهد.

براساس ماده ۱۳ پیش نویس این قانون که تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ بر بالای آن ثبت شده است، افعانستان موافقت کرده است که «آمریکا اختیار کامل را دارد که سربازان آمریکایی خطاکار در افغانستان را- مطابق قوانین آمریکا- محاکمه کند.»

این موضوع یکی از موارد اصلی اختلاف میان آمریکا و افغانستان بوده است. آمریکا گفته است تنها در صورتی بخشی از نظامیان خود را در افغانستان نگه می دارد که درباره مصونیت قضایی آنان موافقت شود.

براساس این گزارش، نشست «لویه جرگه» با حضور چند هزار تن از ریش سفیدان از امروز( پنجشنبه) آغاز می شود تا توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان و بویژه مسئله ادامه حضور سربازان آمریکایی را در افغانستان در سال آینده میلادی، پس از خروج نیروهای ناتو را بررسی کنند.

در صورتی که لویه جرگه توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان را تایید کند، این متن باید در مجلس افغانستان به رای گذاشته و تصویب شود.

در این میان گروه طالبان با توصیف نشست لویه جرگه به «توطئه آمریکایی»، هشدار داده اند درصورتی که اعضای این نشست، توافقنامه امنیتی دو جانبه را تایید کنند، آنان را به عنوان خائن تعقیب و مجازات می کنند.

در روزهای گذشته نیز در مقابل خیمه بزرگی که قرار است میزبان جلسه لویه جرگه باشد، یک حمله انتحاری انجام شد و پس از آن تمهیدات امنیتی در این منطقه تشدید شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.