×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
حمایت از فلسطین و قدس جزو خطوط قرمز ایران است/اسلامی شدن جنبش های فلسطین اسطوره شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را از بین برد

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،در پی ادامه دار بودن جنایات رژیم صهیونیستی گفت و گویی با مهدی عزیزی کارشناس مسائل خاورمیانه ،  در فضای مجازی داشته ایم که مشروح آن از نظر شما میگذرد.

دلایل حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین چیست و آیاحمایت های صورت گرفته در سطح راهبردى است یا تاکتیکى است؟

-نکته مهم این است انقلاب اسلامی ایران بر خلاف تعریف هایی که از انقلاب ها وجود دارد یک انقلاب صرفا اجتماعی، اقتصادی و درون مرزی  به منظور مطالبات اقتصادی و سیاسی نبود.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک و دارای یک محتوای راهبردی و مفهوم استراتژیک بود که  دلیل تهدیدها و نگرانی ها رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها علیه ایران در طول بیش از سه دهه به دلیل همین نکته و ویژگی و شاخصه انقلاب اسلامی بود.

یعنی انقلابی که در درون مرزها خلاصه نمی شدبه ویژه اینکه قبل از انقلاب افق  و نقشه راه انقلاب اسلامی و راهبرد خارجی و سیاست خارجه آن ها مشخص بود.

حضرت امام خمینی (ره) در کنار مبارزه با شاه مبارزه با رژیم صهیونیستی راهم قرار دادند، حتی شاید برخی ها عنوان می کردند در شرایطی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نرسیده است،صحبت کردن از دشمنان خارجی در خارج از مرزها شاید منطقی به نظر نرسد اما اندیشه امام (ره) نشان می داد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محور انقلاب بر اساس همین موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی و الویت قرار دادن موضوع روز قدس به عنوان یک الویت جهان اسلام بود نه یک نظام اسلامی.

در تمامی سخنرانی های امام(ره) مطالبات سیاسی داخل و موضوعات اجتماعی، نگاه استکبار ستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین وجود داشت.

آن چه که مهم است در شرایطی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید شرایط بسیار متفاوتی بود، بنابراین حمایت از موضوع فلسطین و قدس یک اولویت اسلامی است  و دلایل ما بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی است  و یک موضو ع ثابت، راهبردی و ایدئولوژیک است، این گونه نیست که براساس  شرایط منطقه یا منافع خاص زمانی  تغییرکند شاید تفاوت در شیوه ها و نگاه هایی باشد اما این موضوع جز الویت ها است و در تمامی سیاست های داخلی، خارجی و سیاست های کلان جزو خطوط قرمز ما است و به دلیل این که امروز موضوع فلسطین یک الویت برای جهان اسلام است و در برابر آن یک رزیم ساختگی صهیونیست وجود دارد که هدف آن ایجاد خلل در جهان اسلام و ارائه یک مدل غیر واقعی از اسلام است.

چگونگی شکل گیرى گروههاى مقاومت درفلسطین را توضیح دهید و آیا شکل گیری این گروه ها الهام گرفته ازانقلاب اسلامی است؟

– نکته مهم که انقلاب  اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که موضوع فلسطین به سمت از بین رفتن بود یعنی رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکایی ها تلاش کردند تا موضوع فلسطین را به حاشیه ببرند و از طرفی تلاش بکنند این موضوع را یک موضوع عربی اسرائیلی قلمداد کنند.

انقلاب اسلامی ایران در چنین شرایطی شکل گرفت و نکته مهم این است کشورهای عربی که دچار سرخوردگی،یأس و ناامیدی شده بودند ازشکست های پی در پی در برابر رژیم صهیونیستی به هرحال در یک بن بست سیاسی نطامی قرار گرفته بودند و بسیاری از سرزمین های عربی اشغال شده بود.

مدل کشورهای عربی و برخی گروه های مقاومت در داخل فلسطین که براساس ملیت گرایی و قومیت گرایی استوار شده بود برای مبارزه با رژیم  صهیونیستی  مدلی بود که شکست خورده  وتجربه خودش را جنگ های مختلف نشان داده بود.

یک ناامیدی هم ایجاد شده بود که به هرحال این مدل برای مبارزه با رژیم صهیونیستی موفقیت آمیز نیست و از طرفی تمام این موارد موجب شد جنبش هایی که شکل گرفته بودند  دچار ناامیدی، یأس و سرخوردگی شوند و برخی از این گروه ها به اردوگاه سازش پیوستند یعنی به سمت سازش با رژیم صهیونیستی آمدند و تلاش شد تا روند عادی سازی فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته شود در کل در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و  جنبش هایی که در فلسطین شکل گرفته بودند بعد از انقلاب اسلامی جنبش هایی بودند که با پسوند اسلامی شکل گرفتند یعنی تا قبل از آن به طور مثال جبهه خلق  وجبهه دموکراتیک و گروه های مردمی  براساس پسوندهای قومیتی و پان عربی شکل گرفته بودند که بعد از انقلاب اسلامی براساس مدلی که امام (ره) به اسلام عملی ارائه دادند وارد مبارزه شدند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین یعنی حماس، با پسوند اسلامی و جنبش جهاد اسلامی شکل گرفت، حتی گروه هایی که پسوند اسلامی نداشتند مانند جبهه خلق برای آزادی فلسطین که فرماندهی کل آن در سوریه مسقر است در مبارزات خودشان شیوه ها و اسلوب های اسلامی را پیش گرفتند.

عملیات شهادت طلبانه وارد فرهنگ مردم فلسطین شد عملیات شهادت طلبانه و مبارزه با رژیم صهیونیستی وارد ادبیات سیاسی فلسطینی ها شد، خودباوری نسبت به توان گروه های مقاومت و مردم وارد این موضوع شد، تماما بعد از انقلاب اسلامی ارائه این الگو و مدل  مد نظر بود  و پیش از آن الگویی وجود نداشت، ناگزیر  یا باید به  اردوگاه غرب و یا شرق وابسته بودند چیزی که ان ها در یک بن بست قرار می داد.

دستاوردها اولیه ما از انقلاب اسلامی ایران به ویژه تاکید  بر روز قدس به عنوان یک الویت اسلامی قرار گرفت و در فلسطین توازن نطامی و سیاسی در عرصه مقاومت فلسطین ایجاد شد و مقاومت در عرصه سیاسی نظامی به یک توان دست پیدا کرد، اسطوره شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی از بین رفت و یک ادبیات جدیدی برای مقاومت در منطقه ایجاد شد.

مقاومت فلسطین امروز در اندازه مقاومتی است که موشک های مقاومت چه در لبنان چه در فلسطین عمق امنیتی و راهبردی رژیم صهیونیستی را در دسترس و تیر رس خود قرار داده است.

رژیم صهیونیستی دیگر بی مهابا بدون نگرانی از پیامدهای واکنش مقاومت فلسطین هرگونه اقدامی را انجام نمی دهد در صورتی که قبل از آن هرگونه اقدامی را بدون نگرانی از پیامدهای بین المللی و داخلی و منطقه ای  انجام میداد.

نکته قابل توجه این است که امروز مقاومت تحت تاثیر اندیشه امام خمینی (ره) وانقلاب اسلامی ایران توانسته به یک توازن سیاسی-نظامی در منطقه دست پیدا کند و به خود باوری رسیده و آثارش را نشان داده است که پیروزی در برابر اردوگاه سازش بوده است.

امروز فلسطینی ها حتی فلسطینی های کرانه باختری به این نتیجه رسیده اند که امروز تنها راه مبارزه با رژیم صهیونیستی و گرفتن امتیاز، ادامه گزینه مقاومت است و معتقدند حتیاندک امتیازاتی را که تشکیلات خودگردان و گروه سازش از رژیم صهیونیستی گرفته است به دلیل مقاومت است یعنی آن ها برای کاهش فشار تلاش کردند که در برخی موارد به تشکیلات خودگران امتیازاتی را بدهند تا از فشار مقاومت کاسته شود.

روابط ایران و حماس  را چگونه ارزیابی می کنید؟ استراتژی های ایران نسبت به  جبهه مقاومت به چه صورت است؟

– نگاه جمهوری اسلامی ایران  به  فلسطین یک نگاه راهبردی و یک الویت استف نگاه ایران به بخشی از مقاومت نیست و حماس بخشی از مقاومت در فلسطین و بخشی از مقاومت در منطقه است بنابراین این تصور که کلیت مقاومت فلسطین در یک جنبش که می توان حماس و گروه های دیگر باشد یک اعتقاد غلط است هرچند شاید نقش برخی گروه ها بیشتر است اما شاکله گروه ها در فلسطین و خود ملت فلسطین واژه ای را به اسم مقاومت تشکیل داده اند که بی تردید جدای از دیدگاه های ملت فلسطین با دیدگاه ها و مواضع متفاومت نیست.

بنابراین نگاه به کلیت مقاومت در فلسطین و منطقه است هرچند در بین این گروه ها گروهایی هستند که به مواضع ایران نزدیکتر هستند و گروهایی هم فاصله دارند و در مورد جنبش حماس هم اساسا این شکل گیری در رسانه های مختلف در کنار جنبش حماس قرار گرفته است و تا زمانی که سیاست های هر جنبشی در راستای مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی باشد در کنار آن قرار خواهیم گرفت.

تحولات سوری و بیداری اسلامی موضوعی شد تا مشکلاتی ایجاد شود زیرا این جنبش ارزیابی صحیحی نسبت به تحولات نداشت همانطور که خیلی از طرف های منطقه ای در تحولات سوریه ارزیابی های درستی نسبت به تحولات نداشتند، خیلی ها آن رافراموش شده می دانستند و برخی معتقد بودند که دولت بشار اسد و ملت سوریه در همان ۶ ماه اول سقوط می کند.

این گروه در چندین مقطع تاریخی ناپختگی و ارزیابی های اشتباه در مورد تحولات داشته است که احساس کرده که باید به نفع یک جبهه کنار رود و احساس این بوده که دولت سوریه سقوط خواهد کرد و ته مانده تحولات این است که این جنبش کمی به کشورهای عربی مثل قطر و ترکیه تمایل پیدا کرده است اما به هر حال کمک های مالی  قطر به عنوان یک کشوری که در آمد سالانه خیلی خوبی دارد ودر ترکیه منابع مالی که عربستان در اختیار این گروه قرار می داد تمامی این ها باعث می شد که بتوانند روی کمک های مالی این گروه حساب کنند و  به دلیل همان اشتباه در ارزیابی خودشان اندکی به آن سمت آن ها متمایل شوند اما سیاست ایران هیچ گاه تغییری نکرده است.

جمعیت غزه و وسعت جغرافیایی آن،البته با تفکیک تعدادساکنین و مهاجران آن به مناطق مختلف است توضیحاتی را در این رابطه بیان نمایید.

-جمعیت غزه حدود یک و نیم میلیون نفر است، غزه یکی از متراکم ترین نقاط جهان است یعنی این تراکم جمعیت موجب شده است تا با حملات رژیم صهیونیستی تعداد شهداء در هر منطقه افزایش پیدا کند و یکی از نکاتی که ما مطرح می کنیم که نقض قوانین ژنو محسوب می شود حمله به مناطق مسکونی با چنین تراکمی است.

فاصله جغرافیایی بین نوار غزه و کرانه باختری  نواحی و شهرک های اسرائیلی وجود دارد که عملا تشکیل هرگونه دولت مستقل فلسطین را با چالش مواجه می کند یعنی اینکه در دو منطقه از لحاظ شرایط جغرافیایی توسط شهرک های اسرائیلی محاصره شده اند چنین طرحی که خود طرف های سازش ارائه می دهند بی معنا است.

بیش از ۵ میلیون آواره فلسطینی داریم که بیش از یک میلیون نفر آن ها در در اردوگاه سوریه و باقی در حلب، لبنان و چندین اردوگاه دیگر به سر میبرند و اسرائیل تلاش می کند تا تراکم جمعیتی صهیونیست ها را با آوردن مهاجرینی از اتیوپی و آفریقا با وعده هایی از جملعه فرار از مالیات جمعیتش را گسترش دهد و هویت اسلامی فلسطین را تغییر دهد و از بین بردن آثار اسلامی و تغییر نام خیابان ها و تابلوها از جمله اقداماتی است که صورت می گیرد.

تنها مرزی که غزه برای تامین نیازهایش در برخی اوقات می تواند از ان استفاده کند، مرز رقه است که در جنوب غزه قرار دارد که بیشتر نیازها را از طریق تونل ها رفع می کنند و این تونل در برخی اوقات باز می شود و همیشه برای مردم فلسطین باز نیست و منازق دیگر تحت اختیار رژیم صهیونیستی است و در بخش غربی غزه هم که دریا قراردارد تا سواحل ان در اختیار رژیم صهیونیستی است و عملا غزه در محاصره است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.