×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
دستگاه‌های اجرایی برای گسترش فرهنگ حجاب چه اقداماتی داشته‌اند؟

 به گزارش «سیرجان خبر» به نقل از فارس چهارم مرداد ۱۳۸۴ و در پانصد و پنجاه ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که اعضای شورا، شورای فرهنگ عمومی کشور را مامور کردند تا راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و وظایف تخصصی دستگاههای قانونگذار و اجرایی را تدوین کند. ماموریتی که البته به موقع انجام نشد و همین موضوع هم موجب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی خود وظایف دستگاه‌های اجرایی را با تصویب مصوبه‌ای با عنوان « مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در  دوازدهم شهریور ۹۸ مشخص کند.

این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهرماه سال ۹۸ از سوی رئیس‌جمهور وقت که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده داشت، برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.

براساس این مصوبه، وزارت‌خانه‌های کشور، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم، صمت، بهداشت، آموزش و پرورش، اقتصاد، اطلاعات و سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداریهای سراسر کشور، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه داشتند در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اقداماتی را انجام دهند.

در همین راستا پویش‌هایی هم در سامانه تعاملی « فارس من» خبرگزاری فارس به ثبت رسیده که امضاکنندگان پویش از مسئولان دستگاه های اجرایی خواسته اند به وظایف خود در حوزه عفاف و حجاب و وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها محول کرده عمل کنند.

پیش از این به بررسی عملکرد دیگر دستگاه‌های دخیل در این امر با گزارشی تحت عنوان «آیا دستگاه‌های اجرایی به وظیفه خود درباره مصوبه حجاب عمل کرده‌اند؟»  پرداختیم و در ادامه با تعدادی از مسئولان دیگر دستگاه های اجرایی گفت وگو کردیم.

لطیفی: دستگاه‌های اجرایی براساس اجرای قانون عفاف و حجاب ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند

« تقویت ساختار و سازمان مناسب برای اجرای وظایف اختصاصی عفاف و حجاب دستگاههای اجرایی کشور با استفاده از منابع و ظرفیت موجود دستگاهها» وظیفه‌‌ای است که این مصوبه بر دوش سازمان امور استخدامی و اداری کشور قرار داده است.

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در این باره گفت: ضمن اینکه منشور اخلاقی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و باید براساس آن عمل شود در ارزیابی جشنواره شهید رجایی یکی از محورهایی که دستگاه‌های اجرایی براساس آن ارزیابی می شوند عملکردشان در اجرای قانون عفاف و حجاب است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی براساس این مساله ارزیابی و در شهریور براساس این ارزیابی رتبه بندی می‌شوند.

مهرماه سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای با عنوان «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد. در این مصوبه که در جلسه دوازدهم شهریور سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود و « تقویت ساختار و سازمان مناسب برای اجرای وظایف اختصاصی عفاف و حجاب دستگاههای اجرایی کشور با استفاده از منابع و ظرفیت موجود دستگاهها».را برعهده سازمان امور اداری و استخدامی گذاشته است.

در این راستا، پویش‌هایی هم در سامانه تعاملی « فارس من» خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است و امضاکنندگان پویش از نهادهای مسئول متولی حجاب خواسته‌اند به وظایف خود عمل کنند.

در متن یکی از این پویش‌ها که با عنوان « ۲۶ نهاد مسئول متولی حجاب پاسخگو باشند» ثبت شده، آمده است: « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری، وزارت بهداشت، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضاییه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری، ۲۶ دستگاهی هستند که از سال ۸۴ تاکنون موظف شده‌اند تا وظایفی را که شورای فرهنگ عمومیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن‌ها تعیین کرده است، اجرا کنند.»

وزیر آموزش و پرورش: آنچه که تکلیفمان در حوزه حجاب باشد با دقت انجام خواهیم داد 

براساس این مصوبه، وظیفه «فرهنگسازی برای متعهد شدن دانشآموزان سال اول دبیرستان تا پیشدانشگاهی مبتنی بر رعایت اخلاق اسلامی و مسئولیت فردی و اجتماعی.» بر دوش وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است به همین دلیل سراغ متولی این وزارت خانه رفتیم تا از میزان عمل به این قانون مطلع شویم

رضا مراد صحرائی وزیر آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت: مدتی پیش گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم که پیرامون عملکرد این وزارتخانه در حوزه عفاف و حجاب بود.

وی افزود: آنچه که تکلیفمان باشد با دقت انجام خواهیم داد اما در آموزش و پرورش تمام اقدامات وجهه تربیتی دارند.

معاون امور زنان و خانواده: سعی کردیم بحث زیست عفیفانه را در دستور کار داشته باشیم

«رصد و بررسی تغییرات آماری و وضعیت زنان سرپرست خانوار، بیسرپرست و بدسرپرست و ارایه گزارش کمی و کیفی از اقدامات حمایتی دستگاههای اجرایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیگیری برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مورد زنان آسیب دیده و در معرض آسیب» نیز ازجمله مواردی است که در این مصوبه مورد تایید قرار گرفته و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور را متولی انجام این امر قرار داده است.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در تشریح اقدامات دستگاه متبوعش در راستای عمل به تکالیف محول شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تکالیف در حوزه عفاف و حجاب معاونت امور زنان عمدتا در بخش‌های مختلف به شکل برنامه‌های آموزشی‌است؛ سعی کردیم بحث زیست عفیفانه را در بخش های مختلف به واسطه تعلیم مربیانی که در مدارس به والدین آموزش می‌دهند در دستور کار داشته باشیم.

وی افزود: همینطور در مورد بانوان سرپرست خانوار و بسته های حمایتی از آنها نیز اقداماتی باید صورت بگیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.