×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024
روستای دارستان سیرجان کاندید دهکده جهانی گلیم شد/ دانشکده فرش و گلیم در سیرجان ایجاد می شود

به گزارش “سیرجان خبر” غلامرضا فرخی اظهار کرد: ثبت ملی گلیم سیرجان از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی یک نامه به استاندار ابلاغ شده است و کارهایی نیز در حیطه ثبت جهانی آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۴ پیشنهاد جهانی شدن شهرستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم از طرف کرمان به کشور پیشنهاد داده شد گفت: بعد از پیشنهاد درخواست‌های رسمی از طرف استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان، فرماندار و شهردار  شهرستان سیرجان به صورت دو زبانه تهیه و به سازمان میراث گردشگری کشور ارسال شد.

وی افزود: در این خصوص کارگروهی به همت فرماندار سیرجان با عضویت دستگاه‌های اجرایی شهرستان و معاونت صنایع‌دستی استان در سیرجان تشکیل و به صورت ماهانه با تشکیل جلسه روند کارها پیگیری شده است.

فرخی از مصوبات کارگروه ایجاد شده از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی با محوریت گلیم در شهرستان سیرجان خبر داد و گفت: در حال حاضر این بازارچه با ۲۳ غرفه از تولید کنندگان گلیم در حال تجهیز شدن است.

وی ایجاد دانشکده فرش و گلیم را با همکاری دانشگاه آزاد سیرجان در محل خانه شوکت سعیدی و پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید را از دیگر مصوبات این کارگروه عنوان کرد و گفت: رایزنی های لازم با آموزش و پرورش در خصوص تدریس رشته گلیم بافی در یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا شاخه کاردانش نیز صورت گرفته است.

فرخی در ادامه به سایر مصوبات صورت گرفته از جمله انجام رایزنی های لازم در خصوص آموزش های کوتاه مدت۴۵ روزه گلیم بافی با دستگاه هایی چون کمیته امداد، فنی و حرفه ای و بهزیستی اشاره کرد و گفت: ایجاد سایت تخصصی دو زبانه ویژه معرفی گلیم سیرجان، ایجاد موزه دائمی گلیم و دست بافت های روستایی و عشایری شهرستان سیرجان نیز از دیگر مصوبات این کارگروه است.

وی از پیشرفت هفتاد درصدی پروژه گلیم سیرجان با سرمایه گذاری شهرداری خبر داد و گفت: احتمالا تا پایان خرداد یا اوایل تیرماه این پروژه تکمیل و به منظور بهره برداری به اداره کل میراث واگذار می شود.

وی با بیان اینکه خیابانی نیز روبه روی خیابان موزه سیرجان با عنوان گلیم نامگذاری و تابلوهای آن نیز نصب گردیده است گفت: همچنین یک سری المان های شهری نیز در شهرستان سیرجان از طرف شهرداری به مناقصه گذاشته شده است که در حال عقد قرارداد برای ساخته شدن است.

وی نامگذاری روستای دارستان از توابع بخش گلستان را با جمعیت بیش از ۲۵۰ خانوار با  ۲۰۰ کارگاه انفرادی فعال به صورت خانگی به عنوان کاندید برای دهکده جهانی صنایع دستی با محوریت دهکده جهانی گلیم را نیز از دیگر مصوبات کارگروه نام برد و افزود: ساخت و نصب المان ها در این روستا انجام شده است.

وی بیان داشت: برای ایجاد و احیای کارگاه رنگرزی سنتی نیز در این روستا فراخوان داده شده است که در حال حاضر سرمایه گذار  آن که از بومی های خود منطقه است مشخص شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه کارگاه رنگرزی در این روستا رو به منسوخ شدن بود گفت: یکی از کارهایی که در قالب جهانی شدن این است که بتوانیم بخشی از اقتصاد را در قالب سنتی احیا می کنیم.

فرخی از ایجاد فروشگاه دائمی صنایع دستی در این روستا خبر داد و گفت: مردم این روستا برای تامین مواد اولیه و خریداری تولیدات کارگاه و عرضه آن ها نیاز به یک فروشگاه دائمی صنایع دستی داشتند که انشاءالله تا اواخر تیرماه راه اندازی خواهد شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: بوستانی نیز در روستای دارستان با همت بخشدار و دهیار آنجا با عنوان گلیم نامگذاری خواهد شد که جای تشکر و قدردانی را دارد که در این زمان کم همکاری مضاعفی انجام شده است.

وی گفت: کتاب گلیم سیرجان نیز در سه جلد که دو جلد را دانشگاه آزاد با همکاری بخش خصوصی توسط یک محقق و پژوهشگر برتر صنایع دستی به نام آقای سیستانی نزدیک به ۵ سال در حال انجام است و یک جلد دایره المعارف که میراث کار آن را  به عهده گرفته است که انشاءالله بتوانیم تا قبل از ثبت جهانی به چاپ برسانیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.