×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024

“سیرجان خبر”، جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آناج با اشاره به مشکلات ۵۰ ساله ساختار اقتصادی ایران، اظهار داشت: با اینکه در کشور منابع زیادی وجود دارد و می‌توان به رشد پایدار و بالا در اقتصاد رسید اما عدم کارایی و ساختارهای نامناسب مانع ارتقاء سطح اقتصادی ایران شده است. بهره‌وری عامل کار و سرمایه پایین است و به خصوص در بخش صنعت ما شاهد بازده کم می‌باشیم.

لزوم افزایش نرخ بازده در بخش صنعت و کشاورزی

وی ادامه داد: نرخ بازده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اختلافات فاحشی دارد، برای مثال در بخش واردات و ساختمان نرخ بازده بسیار بالا است، این نرخ باید در بخش صنعت و کشاورزی بالا رود تا بتوان منابع و سرمایه‌ها را جذب کرد.

اقتصاد کشور درجا می‌زند/قیمت‌های نسبی علایم غلط می‌دهند

رئیس سابق مرکز ملی رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم رشد چشمگیر اقتصاد ایران در طول دو سال اخیر، ابراز کرد: چنانچه در یک مجموعه سیاست‌های ساختاری اقتصاد در چهارچوب مبانی خرد اقتصاد برای ایجاد کارایی استفاده نشود، اقتصاد کشور با وجود اینکه استحقاق رسیدن به رده‌های بالای جهانی را دارد، درجا خواهد زد و شاید به رده‌های پایین‌تر هم نزول کند.

وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد ایران قیمت‌های نسبی علایم غلط می‌دهند و به هیچ وجه صحیح نیستند، با این وضعیت ما شاهد رشد و تغییر در اقتصاد کشور نخواهیم بود.

 

 

دخالت‌های دولت توان و قدرت را از بخش خصوصی گرفته است/طرز فکر واریز پول الکی به مردم!

این کارشناس اقتصاد در پاسخ به این سوال که علت حاکمیت اقتصاد بسته در کشور چیست، گفت: زمانی اقتصاد کشور آزاد می‌شود که حضور و نفوذ دولت در این بخش کاهش یابد، دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد حضور دارد که بخشی از آن‌ها در دخالت در بازارها و کنترل قیمت نمایان است. دولت در مواقعی به صورت انحصاری هم عمل می‌کند و همین امر با آزادی بخش خصوصی منافات دارد، این دخالت‌ها باعث تضعیف قدرت بخش خصوصی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل انتقاد سریالی دولتمردان از پرداخت یارانه به مردم، اذعان کرد: دولت به یارانه به چشم یک سیاست‌گذاری ساختاری که هدف آن اصلاح نسبی قیمت‌ها است نگاه نمی‌کند، دیدگاه دولت نسبت به پرداخت یارانه واریز پول الکی به حساب خانوار است که این طرز فکر نیاز به بودجه دارد.

درآمدهای حاصل از افزایش حامل‌های انرژی تکه بندی می‌شود/زورشان می‌آید پول مردم را پس دهند

پژویان با بیان اینکه برای پرداخت یارانه نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع است، بیان داشت: دولت باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی که برای آنها درآمد ایجاد می‌کند یارانه‌ها را پرداخت کند. متاسفانه بخش‌های مختلف دولت تکه‌ای از درآمد ناشی از افزایش حامل‌های انرژی را برای خود از طریق بودجه برمی‌دارند و همین امر موجب می‌شود دولت شب واریز یارانه را روز مصیبت خود بداند.

وی اضافه کرد: دولت با وجود اینکه از یک طرف پول را از مردم می‌گیرد از طرف دیگر زورش می‌آید آنها را به مردم بازگرداند. همین حذف یارانه‌ها و اختصاص اعتبار به بخش تولید زمانی جوابگو خواهد بود که قیمت‌ها نسبی اصلاح و در نتیجه تغییری در تکنولوژی ایجاد شود تا کارایی‌ها بالا رود وگرنه که حذف یارانه‌ها که کاری نمی‌تواند بکند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.