×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
در بحث آسیب های اجتماعی مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان بیشتر است / والدین و دوستان مهم ترین عامل گرایش به مصرف مشروبات الکلی

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” مرداد ماه سال گذشته بود که مشروبات الکلی دست ساز موجب مرگ ۳ نفر از همشهریان و ۷۰ نفر را روانه بیمارستان و دیالیز کرد و این خبر سر خط خبری بسیاری از روزنامه ها و سایت های خبری شد که اکثر مصرف کنندگان مشروبات الکلی نوجوان و جوان بودند ولی این بار مصرف مشروبات در بین دانش آموزان رواج پیدا کرده است و به سن ۱۶ سال رسیده است که زنگ خطری برای سیرجان می باشد.

مصرف مشروبات الکلی در چنین سنی می تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد و باعث مشکلاتی از قبیل کبد،قلب،دستگاه عصبی و بینایی فرد را تحت تاثیرقرار دهد و چون دانش آموزان قدرت تشخیص کامل خوب و بد را ندارند و تحت تاثیر دوستان خود قرار می گیرند این امر در دراز مدت می توان خسارات جبران ناپذیری به فرد و جامعه وارد کند.

مسئول آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش:در بحث آسیب های اجتماعی مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان بیشتر است 

در همین راستا مسئول آسیب های اجتماعی اداره آموزش و پرورش سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان اظهار داشت:مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان در مدارس سیرجان را داشته ایم که مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان پسر بیشتر است.
رامین محمودی درادامه افزود: در استان کرمان، شهرستان سیرجان در بحث آسیب های اجتماعی بیشترین میزان مصرف مشروبات الکلی را در بین دانش آموزان دارد و بیشترین عاملی که باعث می شود دانش آموزان نوجوان مشروبات الکلی مصرف کنند خانواده و محدوده شهری است و روابط عاطفی کم بین فرزند و والدین باعث می شود فرد دست به مصرف مشروبات الکلی بزند.
وی خاطرنشان کرد:در بعضی مواقع دوستان و همسالان باعث می شوند که فرد برای تجربه کردن و بزرگ نمایی مشروب الکلی استفاده کند و در بین دانش آموزان این موضوع غلط جا افتاده است که مصرف مشروبات الکلی باعث می شود قدرت یادگیری بالا برود و بیشتر می توان مطالعه کرد.
مسئول مشاوره آموزش و پرورش سیرجان در این رابطه گفت :ما با برگزاری کلاس های آموزشی در ۱۴۷مدرسه شهر سیرجان برای والدین و دانش آموزان سعی بر پیشگیری مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان را داشته ایم.
زند در ادامه افزود: مصرف مشروبات الکلی در بین دختران بیشتر برای بزرگ نشان دادن خود و حفظ غرور خود است.
وی اذعان کرد:متاسفانه مصرف مشروبات الکلی در بین بعضی از خانواده رایج شده است و دیگر فرزند خانواده هیچ گونه ترسی ندارد و به صورت عادی مصرف می کند.
مسئول مشاوره آموزش و پرورش سیرجان در ادامه گفت:افرادی که مشروبات الکلی استفاده می کردند به مراکز مشاوره ای که زیر نظر ارگان آموزش و پرورش هستند معرفی و طی چند جلسه مشاوره توجیه شدند که مصرف مشروبات الکلی زیان های زیادی برای بدن دارد.

ناظم مدرسه:کم توجهی خانواده ها دانش آموزان را به مشروبات الکی سوق می دهد
ناظم یکی از مدارس درگیر با مصرف مشروبات الکلی در بین دانش آموزان به خبرنگار ما گفت:در این سنین که دانش آموزان تازه از دوران نوجوانی به جوانی رسیده اند و حس استقلال در وجودشان شکفته است.

وی گفت:دانش آموزان در این سن احساس کمال عقل را دارند برای نشان دادن خود به همسالان خود مصرف مشروبات الکی را شانس نشان دادن خود میدانند و دشمنان در ظاهر دوست بی تاثیر نیستند و دانش آموزانی را که تازه پا به این دنیای ناشناخته گذاشته اند را راحت تر فریب می دهند.

وی در پایان گفت: دربین همسالان بزرگی عقل و دارا بودن خانواده ها و نشان دادن خود هم مطرح شده است و کم توجهی خانواده ها به هر دلیلی دانش آموزان را به موادمخدر و بیشتر مشروبات الکی سوق می دهد.

دادستان سیرجان:مجازات سنگین در انتظار توزیع کنندگان و مصرف کنندگان مشروبات الکلی

دادستان سیرجان گفت:خرید مصرف مشروبات الکلی یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق دارد و نگهداری مشروبات الکلی ۵ برابر قیمت مشروبات الکلی جزای نقدی دارد و در بحث مصرف مشروبات ۸۰ضربه شلاق در قانون پیش بینی شده است.

دکتر کریمیان:الکل ماده ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر می دهد

دکتر کریمیان در خصوص مضرات مصرف مشروبات الکلی اظهار داشت:الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت تر در اجتماع پذیرفته می‌شود و با این حال، قدرت اعتیادآوری آن به هیچ عنوان کمتر از سایر انواع مواد نیست،الکل در زمره موادی دسته‌بندی می‌شود که فعالیت بدن را کند کرده و سرعت عملکردهای حیاتی آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند به سختی راه می‌رود، بریده بریده صحبت می‌کند و قادر نیست که به سرعت از خود عکس العمل نشان دهد.
وی درادامه اذعان داشت:الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده و می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.
کریمیان خاطر نشان کرد:مصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود که الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد و میزان غلظت به عواملی چون وزن شخص و نیز این که آیا شخص الکل با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد و اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد.
وی در خصوص تاثیرات مصرف مشروبات الکلی بر بدن انسان گفت:کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می‌کند و بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری لازم دارد تا آن را تجزیه کند. در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می‌زند و مصرف دائم  الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و بلهوسی شود که الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند.

کریمیان در پایان گفت:نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند و مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) می شود و نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود و ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود،علاوه بر آن، خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد،الکل ممکن است عملکرد جنسی را مختل کند و در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد. نوشیدن الکل رگ‌های پوست را گشاد کرده، موجب دفع گرما از بدن می شود. نوشیدن درازمدت الکل خطر ابتلا به پرفشاری خون را می‌‌افزاید.

کارشناس مسائل دینی:انسانی که شرب خمر می کند جایگاهی در نزد خداوند ندارد 

کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص منع دین اسلام از مصرف مشروبات الکلی گفت:در آیه ۲۱۹ سوره بقره خداوند می فرماید،ای پیامبر از تو در مورد شراب و قمار می پرسند بگو:در آن دو گناهی بزرگ و سودهایی است اما گناهشان از سودشان بیشتر است.

حجت الاسلام رحیمی در ادامه افزود:لذا نکته اینجاست که خداوند آن را گناهی بزرگ می داند اگر چه ممکن است عده ای بگویند سودی هم دارد اما در ادامه می فرماید گناهش از سودش بیشتر است همان طوری که گاهی شنیده می شود فردی در حالت مستی دست به کاری زده است که سال ها آن فرد را گرفتار کرده است.

وی در پایان گفت:در آیه ۴۳ سوره خداوند می فرماید یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاهَ وَأَنْتُمْ سُکَارَىٰ یعنی تنها جایی که خداوند انسان را در خود منع می کند در حالت مستی است و مشخص می شود انسانی که شرب خمر می کند جایگاهی در نزد خداوند ندارد.

امیدواریم که مسئولان راه حلی برای پیشگیری از این معضل اجتماعی در پیش بگیرند زیرا اگر پیشگیری نشود باید شاهد تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته این بار در سطح مدارس باشیم که آینده سازان این مملکت را شامل می شوند و دیگر پشیمانی سودی ندارد و سرمایه انسانی این مملکت که جوانان و نوجوانان هستند از بین می رود.

گزارش:رعنا لشکری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.