×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024
شناسایی ۴ مورد مشکوک به کریمه کنگو در سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” نشست خبری مشترک دکتر موقری معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان و دکتر زینلی رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان با موضوع تب کریمه کنگو برگزار شد.

دکتر موقری در ابتدا درباره زمان شایع شدن تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از اواخر بهار تا انتهای تابستان بین دام ها شایع می شود و دام ها ناقل آن هستند و هیچگونه علائمی در دام ها دیده نمی شود اما وقتی که انسان به این بیماری مبتلا می شود یکسری علائم دیده می شود.
وی در خصوص نام گذاری این بیماری بیان کرد: این بیماری در سال ۱۹۴۵ میلادی برای اولین بار در کریمه اوکراین کشف شد و چندین سال بعد در کشور افریقایی کنگو مواردی از این بیماری دیده شد در نتیجه دلیل نامگذاری بیماری به تب کریمه کنگو است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان عنوان کرد: کسانی که با دام سر و کار دارند بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری تب کریمه کنگو هستند و راه های انتقال این بیماری از طریق خون و ترشحات آلوده دام ها است و در بعضی موارد گفته اند که حتی تنفس هوای آلوده ممکن است باعث بیماری شود.
موقری افزود: در مراحل اولیه این بیماری علامت خاصی ندارد و به بیماری های عمومی مانند سرماخوردگی ساده، بدن درد ساده و اسهال و استفراغ همراه است و اگر در مراحل اولیه شناخته شود قطعا درمان می شود و یک درمان دارویی دارد به نام ریواورین که خوشبختانه این دارو در کشور ما هم تولید می شود و به میزان کافی وجود دارد.
وی گفت:  تاکنون ۴ نفر در سیرجان مشکوک به ابتلا به این بیماری بوده اند و این جای نگرانی ندارد چرا که در هر بیماری افرادی مشکوک به بیماری هستند از این ۴ نفر ۲ مورد مشخص شده که به این بیماری مبتلا نشده اند و ۲ مورد دیگر نیز منتظر جواب آزمایش هستیم و این بیماری یک بیماری جدید نیست و ما هر ساله این تعداد بیمار را با همین گستره جغرافیایی داریم و هیچ گونه اتفاق جدیدی نیفتاده است بلکه به علت وجود شبکه های مجازی اطلاع رسانی ها بیشتر شده و در نتیجه حساسیت ها افزایش پیدا کرده است.
دکتر زینلی رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان در خصوص این بیماری گفت: راه های انتقال این بیماری متفاوت هستند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند گزش کنه یا له کردن آن با دست که مهمترین راه انتقال بیماری است، در هنگام شیر دوشی، از طریق ترشحات دام آلوده مثل ترشحات زایمان و حتی ترشحات ادراری و راه های غیرمستقیم مانند کشتارهای غیرمجاز ، عدم رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار دام.
وی راه های پیشگیری از این بیماری را جلوگیری از گزش کنه، جلوگیری از له کردن کنه، و قرار دادن گوشت به مدت ۲۴ ساعت در فریزر و سپس مصرف آن عنوان کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.