×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
عملکرد دولت یازدهم از دیدگاه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس/ ضرورت تخصیص ارز به اولویت های اقتصادی به جای واردات غیرضروری

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به گذشت سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم در خصوص عملکرد این دولت اظهار کرد: دولت در برخی موارد موفقیت هایی ایجاد کرده و یا موفقیت های متوسطی داشته است اما در بعضی حوزه ها نه تنها موفقیتی وجود نداشته بلکه مشکلات دیگری ایجاد کرده است .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به یکی از دستاوردهایی که دولت به آن استناد می کند، اشاره کرد و اظهار داشت: بحث کاهش نرخ تورم در اقتصاد کشور مطرح است که به عنوان یکی از اقدامات دولت محسوب می شود اما عوامل بیرونی همانند شرایط رکود جهانی و منطقه ای هم بر این مسئله اثر گذار بودند که آن را به عنوان شرایط مرتبط با دولت تشریح کرده اند.

وی بیان کرد: بهرحال بخشی از مسئله کاهش نرخ تورم که با اتخاذ سیاست های انضباط مالی شکل گرفته، به عنوان یکی از دستاوردهای دولت از نظر عددی و رقمی قابل انجام می باشد البته فارغ از اینکه  چه بخشی از آن مربوط به رکود داخلی و خارجی و چه بخشی ناشی از اقدامات دولت است.

پورابراهیمی به اشاره به حوزه هایی که اقدامات دولت یازدهم در آن متوسط بوده است، عنوان کرد: در زمینه های مرتبط با حوزه اقتصاد دانش هم بنیان اقداماتی صورت گرفته و از موارد رها شده نبود اما آنچه که بنا بود بر اساس چهارچوب مسیر کار کامل و عملیاتی اتفاق بیفتد، انجام نشد واقدام مطلوبی صورت نگرفت.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی موارد هم اقدامات دولت نه تنها موفقیتی نداشته  بلکه مشکلات بدتر شده است؛ مانند سهم دولت در اقتصاد ، عدم کاهش تصدی گری دولت و حضور در عملیات اجرایی اقتصادی کشور که می بینیم با شرایطی که در حوزه های مختلف وجود دارد، عملا تصدی دولت به طور غیر مستقیم در اقتصاد افزایش پیدا کرده است که این امر آثار نامطلوبی بر اقتصاد کشور می گذارد.

وی با بیان اینکه واردات در طول سال های اخیر کاهش پیدا کرده است، ابراز کرد: بخشی از واردات کالای سرمایه می باشد که برای کشور  ضروری است به این معنی که باید تجهیزات بیاوریم تا سرمایه گذاری شکل بگیرد و در این حوزه اقدام  کنیم؛ بخش دیگر واردات کالاهای مواد اولیه است که درقسمت تولید نقش مهمی ایفا می کند و بخش دیگر هم واردات مواد غذایی و دارو می باشد که این دسته نیز برای  کشور ضروری است.

پورابراهیمی ادامه داد: بخشی از واردات که ما باید حتما برای آن تصمیم بگیریم، واردات مواد  و کالای غیر ضروری است که عملا ارز از کشور خارج می کنیم و کالاهایی مانند  اسباب بازی، لوازم آرایش و ماشین های لوکس گرانقیمت وارد می کنیم در حالی که باید ارز کشورمان را در اولیت قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید در خصوص این واردات تصمیم گیری شود، گفت: تعرفه تا حدی می تواند از آن جلوگیری کند اما نشان داده شده که تعرفه پاسخگو نیست؛ در شرایطی که ما شاهد مشکلاتی در حوزه ارزی هستیم که اخیراً هم شاهد ارتقاء  آن بودیم، باید تصمیمات  در مسیری هدایت شود که ارز را به اولویت های اقتصادی تخصیص دهیم.

وی افزود: لذا ما این مسئله را قبول داریم که بخشی از آنچه که ارز به آن اختصاص پیدا می کند، کالای غیر ضروری است که در شرایط اقتصاد مقاومتی می توانیم به روش های غیر از تعرفه تعدیل کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: یکی از اقداماتی که باید از سال  های قبل پیگیری می شد تا آثار ناشی از مسائل مرتبط با تغییرات ارزش پول ملی کشورمان با ارز دلار به کمترین حد برسد، مسئله پیمان های پولی دو یا چند جانبه می باشد که از سال های قبل مطرح کرده ایم که بانک مرکزی در عرصه عملیاتی آنگونه که باید، پای کار نیامده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اخیراً در برنامه ششم ما این مسئله را در صحن علنی تصویب و دولت را مکلف کردیم که در این زمینه ورود داشته باشد و امیدواریم این یکی از اقداماتی باشد که دولت می تواند پیگیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه اندازی بورس ارز یکی از اقداماتی است که باید پیگیری شود، خاطرنشان کرد: اساس حرکت تصمیمات مرتبط با کاهش میزان ارز فیزیکی در اقتصاد کشور را هدایت می کند و این مسئله نمونه ای از اقدامات مهمی است که باید انجام می شده و سیاست هایی که باید در این زمینه پیگیری شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.