×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024
غبار بی توجهی بر چهره ی سیرجان نشسته است/میراث فرهنگی سیرجان در انتظار دستی نوازشگر

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” ۲۷ سپتامبر هر سال که برابر با ۶ مهر است، با عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است و گردشگری امروزه سازمان یافته یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پررنگی در رونق اقتصادی دارد و به عنوان یک صنعت از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و توسعه فعالیت های اقتصادی،اجتماعی،زیست محیطی در بسیاری از ابعاد با فعالیت های مرتبط با امر گردشگری گره خورده است.

سیرجان به عنوان یک پیشنه تاریخی و شاهراه اصلی که جنوب را به شمال کشور وصل می کند و از جمعیت مهاجر پذیری برخوردار است که همه ساله میهمان هزاران مسافر از اقصی نقاط کشور است و با وجود تمدن کهن و غنی که دارد اما متاسفانه هیچ گونه اهمیتی به این گونه آثار ملی داده نمی شود.

غبار بی توجهی بر چهره آثار تاریخی سیرجان نشسته است و این شهرستان که از جمله مراکز اصلی گردشگری کرمان محسوب می شود به نظر می رسد برنامه ریزی در راستای جذب گردشگر و مرمت بناهای تاریخی، می تواند عاملی برای پویایی میراث فرهنگی در سیرجان که منطقه ای گردشگر پذیر است باشد.
باغ سنگی که یکی از مراکز گردشگری سیرجان به حساب می آید و جزو میراث ملی است در حال نابود شدن و میراث درویش خان کم کم رو به فراموشی است و قلعه سنگ نیز که یکی از بناهای تاریخی سیرجان است که حال نیز در حال مرمت است اما روند بازسازی به کندی اجرا می شود.

در هفته ای که گذشت ثبت جهانی گلیم را در سیرجان و در منطقه دارستان شاهد بودیم که با برنامه ریزی درست و مدیریت صحیح می توانیم صنعت گردشگری را در شهرستان رونق ببخشیم و باعث اشتغال جوانان زیادی در این عرصه باشیم.
سیرجان مهد معماری و هنر است و این لقب را می توان در خانه های قدیمی،بازار قدیم،بادگیرهای عهد سلاجقه و…جستجو کرد اما آثار سیرجان بدون لیدر مانده اند و در انتظار دستی نوازشگرند که حتی برای دیدن بادگیر چپغی نیز که اثری بی نظیر و الهام گرفته از بادگیرهای کشتی های قدیمی است باید در خیابان ایستاد و تنها معماری بیرونی آن را از دور نظاره کرد.
پتانسیل های بالای شهرستان و جاذبه های تاریخی و گردشگری که اگر مورد توجه و حمایت مسئولین قرار گیرد و گردشگری به جایگاه واقعی خود برسد دیری نمی شود که شاهد پیشرفت های چشمگیری در سیرجان خواهیم بود.

گزارش:رعنا لشکری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.