×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
غنی‌سازی ایران به صورت سابق ادامه خواهد یافت/ راه طولانی برای اعتماد‌سازی کامل در پیش است

rohaniبه گزارش“سیرجان خبر”، رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با موضوع توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: قبل از هر چیز دستاورد این تلاش‌ها جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود و این ملت در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

وی با بیان اینکه در مذاکرات دنیا به این نتیجه رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت می‌دهد و افزود: دنیا به این نتیجه رسید که تهدید نمی‌تواند در برابر ایران کارساز باشد.

روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد فضای اعتماد بین ایران و کشورهایی است که علاقمند ارتباط دوستانه با ایران هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های برخی کشورها با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای برای ترسیم چهره‌ای ناصحیح از ایران گفت: دشمن می‌خواست ایران‌هراسی را در افکار عمومی جهان جایی بیندازد.

وی منطق و استدلال ایران در مذاکرات در کنار صد‌ها مذاکره دیگر را باعث نشان داده شدن چهره صحیح ایران در دنیا دانست و اظهار داشت: این مذاکرات فضایی را ایجاد کرد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست قرار گیرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته اعتماد یک جاده دو طرفه است و ما هم باید نسبت به دیگران به اعتماد برسیم.

روحانی با بیان اینکه برای دستیابی به اعتماد کامل راهی طولانی در پیش داریم گفت: اما قدم‌های اولیه در راستای این اعتماد‌سازی برداشته شده است.

وی ادامه داد: راه طولانی برای حل موضوع در پیش است ولی قدم‌های اولیه برداشته شد.

رئیس‌جمهور گفت: مسئله بعدی مسئله تعامل با جهان است و شعار این دولت تعامل سازنده با دنیاست که این تعامل در سایه اعتماد به وجود می‌آید که گام‌های اولیه در این مسیر برداشته شده است.

روحانی افزود: دولت از روز اول در کنار فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در عرصه داخل و فرهنگی و اجتماعی فعالیت سیاست خارجی خود را نیز به ویژه از سفر مقامات سیاسی کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهر ماه آغاز کرد.

وی از دیگر اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی را آغاز مذاکرات با ۱+۵ در سطح وزیران در گام نخست در نیویورک و سپس در ژنو عنوان کرد و گفت: حاصل مذاکرات این است که ۱+۵ یا به تعبیر دیگر قدرت‌های جهانی حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی به طور ذاتی از حقوق هسته‌ای برخوردار است و معاهده NPT این حق را به همه کشورهای امضا کننده داده و امروز به این دلیل هم بیش از ۴۰ کشور دنیا در چارچوب این معاهده مشغول غنی‌سازی هستند.

روحانی افزود: بر همین مبنا آژانس در بسیاری از کشورها یا اکثر آنها که سوخت هسته‌ای تولید می‌کنند، نظارت دارد اما در عین حال اذعان قدرت‌های بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران بسیار ارزشمند است.

منبع: دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.