×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
مسئولین چاره ای بیندیشند/هجوم مردم به دستگاه های تصفیه آب با کرامت شهروندان سیرجانی سازگار نیست/برداشت بی رویه آب های زیرزمینی متوقف شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” مسئله آلودگی آب سیرجان به ماده سمی آرسنیک چند ماهی است مردم را دچار بحران بی آبی کرده است که تاکنون مسئولان شهرستان در مواجهه با این بحران واکنش جدی نشان نداده اند و راهکار اساسی برای رفع این بحران اندیشیده نشده است.

بحران آلودگی آب آشامیدنی منجر شده مردم سیرجان با خرید آب معدنی و هجوم به دستگاه های تصفیه آب، خود را از ابتلا به بیماری های مهلک در امان نگه دارند، اما این وضعیت تا کی باید ادامه پیدا کند که شرکت آب و فاظلاب استان کرمان چند ماهی است که از بالا بودن آرسنیک در آب شهرستان سیرجان خبر داده است و دستگاه های تصفیه آب را در مناطق مختلف شهرستان سیرجان نصب کرده است.


مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در مورد میزان آرسنیک در آب سیرجان می‌گوید: میزان آرسنیک آب سیرجان در نقاط مختلف، متفاوت است که در سیرجان آرسنیک آب بعضی از چاه‌ها از حد استاندارد بالاتر است و شرایط خشکسالی به گونه‌ای است که ممکن است ظرف سه‌یاچهار سال آینده سیرجان هم مثل بردسیر دچار چالش شود.

سوالاتی که ذهن شهروندان سیرجانی را به خود مشغول کرده این است که چرا دستگاه تصفیه آب در سر راه شاه لوله های اصلی قرار نگرفته است، چرا که با این کار هم می توان هزینه این دستگاه ها را از طریق قبض از مردم اخذ نمود.
آیا با نصب چندین دستگاه تصفیه آب در سطح شهرستان مشکل آب آشامیدنی شهروندان سیرجانی حل می شود، اینکه مردم سیرجان باید برای استفاده از آب آشامیدنی سالم ساعت ها در صف بایستند و منجر به تلف شدن وقت و هزینه مردم شود.

طبق آمارهای ارائه شده در یک سال گذشته سطح آب های زیر زمینی شهرستان سیرجان حدود ۹۰ سانتی متر افت داشته است و این افت باعث می شود روز به روز  آرسنیک آب بالا برود و سیرجان که ممکن است تا سه یا چهار سال آینده دچار بی آبی شود؛ چرا روزانه مقدار زیادی از آب سیرجان به معادن گل گهر منتقل می شود و به جای گذاشتن دستگاه آب تصفیه کن و فروختن آب به شهروندان مشکل آب سیرجان چرا ریشه ای حل نمی شود.

آیا دستگاه های تصفیه آب موجود در شهر به طور کامل آرسنیک آب سیرجان را حذف می کنند یا ابزاری برای درآمد زایی شده است، چرا نباید کرامت شهروندی مردم حفظ شود و دستگاه ها را در محل تصفیه خانه ها نصب کنند تا مشکل ریشه ای حل بشود که اگر دستگاه های تصفیه آب مشکل آرسنیک آب را حل کنند قطعا نصب این دستگاه ها در محل تصفیه خانه های آب مشکل آب را حل می کند.

چرا اداره آب و فاضلاب جلوی برداشت های بی رویه معادن گل گهر را نمی گیرد و با آن ها برخورد جدی نمی کند و برای عده ای پیمانکار که مشکل آب سیرجان و خشکسالی چندان برایشان اهمیتی ندارد تدابیری اتخاذ نمی کند. قطعا نصب این دستگاه ها و در صف گذاشتن مردم و جیره بندی آب راه درست و ریشه ای این مشکل نیست و نبود ظرف های دارای ظرفیت مناسب برای استفاده از دستگاه های تصفیه باعث شده است که آب اضافی تصفیه شده زیادی به جوی خیابان بریزد که هم پول مردم و منابع آب نیز به هدر برود.

باید گفت تکلیف مردمی که در حاشیه شهر زندگی میکنند و توانایی پرداخت آب تصفیه شده را ندارند چیست و بهتر نیست اداره آب و فاضلاب شهرستان تدبیری برای این قشر جامعه در نظر بگیرد!؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.