×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
هیچ روحانی به خاطر عدم التزام به اسلام رد صلاحیت نشد / تایید صلاحیت های نادرست در هیئت های اجرایی برای فشار به هیئت های نظارتی بود /عدم احراز به معنی رد صلاحیت نیست

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،با توجه به پایان بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام علی توکلی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمان به شبهات مطرح شده در خصوص روند بررسی صلاحیت ها پاسخ داد.

بوتیا: لطفا درخصوص روند تایید صلاحیت داوطلبین نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توضیحاتی بفرمایید.

توکلی: مواد قانونی مورد استناد در بررسی صلاحیت ها اکثرا مواد ۲۸، ۳۰ و ۵۰ قانون انتخابات می باشند. ماده ۵۰ مربوط به هیئت های اجرایی است که باید علاوه بر استعلام از مراجع چهار گانه با بررسی ها و تحقیقات محلی در مورد داوطلبان اظهار نظر نمایند که متاسفانه اکثر هیئت های اجرایی در سراسر کشور بدون بررسی های محلی و با اکتفا به پاسخ های مراجع چهارگانه تایید صلاحیت های نادرستی داشتند که هدف این بود فشارها را متوجه هیئت های نظارت کنند.

در هیئت نظارت استان کرمان بحمدالله با توجه به بررسی و تحقیقات جامعی که از قبل صورت گرفته بود به طور دقیق تصمیم گرفته شد و این تصمیم هیئت استان می بایست مورد تایید هیئت مرکزی نظارت در تهران هم قرار بگیرد که در واقع نظر نهایی بعد از تغییرات در لیست استان مربوط به هیئت مرکزی نظارت است نه هیئت نظارت استان.

بوتیا: فرق رد و عدم احراز صلاحیت چیست؟ چون افرادی تصور می کنند وقتی می گوییم صلاحیت وی احراز نشده یعنی رد شده اند، آیا درست است؟

توکلی: سوال خوبی است، کسی که رد صلاحیت می شود معنایش این است که اعمال ، رفتار و گفتاری داشته است که برخلاف بندهای ماده ۲۸ قانون انتخابات است یعنی اهل نماز نیست یا با نظام اسلامی زاویه دارد، با ولی فقیه زاویه دارد و از ارشادات و نظرات ایشان تمکین نمی کند، خطوط قرمز مورد نظر ایشان را قبول ندارد و یا مدرک تحصیلی وی قابل قبول نیست. اینگونه افراد که مدرک قطعی علیه انها وجود دارد رد صلاحیت می شوند.

اما عده ای که صلاحیت آنها احراز نمی شود به این معنا است چون شرایط و ویژگی های مذکور در ماده ۲۸ از قبیل الزام به اسلام و نظام اسلامی یا ولایت مطلقه فقیه نسبت به آنها ثابت نمی شود و نمی توان به طور قطع گفت که ملتزم به سیاست های کلی نظام اسلامی هستند، گفته می شود صلاحیت آنها اثبات نشذه است نه اینکه افراد منفی باشند. مثلا فردی ملتزم به دین و اسلام است ولی التزام او به نظام و ولایت فقیه ثابت نمی شود. این افراذ بایذ مدارک بیشتری را برای اثبات صلاحیت خود ارائه دهند. چون هیات نظارت نتوانست صلاحیت آنها را احراز کند.

بوتیا: بعضا شنیده می شود که یک روحانی را به علت عدم التزام به اسلام رد صلاحیت کرده اند آیا این درست است؟

توکلی: خیر اصلا چنین چیزی نیست. به طور مثال بند اول ماده ۲۸ قانون انتخابات دو شق داردیکی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و دیگری اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی، اما در هیات اجرایی یا نظارت به جای اینکه بگویند به استناد ذیل بند یک ماده ۲۸صلاحیت وی رد می شود، می گویند به استناد بند یک ماده ۲۸ و اشاره ای به صدر و ذیل آن نمی شود و همین جاست که برای خیلی ها سوال می شود و وقتی قسمت اول بند یک ماده ۲۸ را می بینند تصور می کنند گناه او عدم التزام به اسلام است و این وظیفه هیات های اجرایی و نظارت است که دقیقا در اظهار نظرهای خود به این مطلب اشاره کنند و این حرف منافاتی با اینکه فلانی از خانواده خوب و متدینی است ندارد چون هر بخش از بندهای ماده ۲۸ باید جدا مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.