×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 16 May , 2024
وجود اولین مورد مشکوک به تب کنگو در شهرستان سیرجان در سال جدید/همشهریان،دامداران،روستاییان و قصابان مراقب و مواظب این بیماری باشند

به گزارش سرویس اجتماعی“سیرجان خبر”اسدی مدیرگروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان در گفت و گو با سرویس اجتماعی سیرجان خبر اظهار داشت: باتوجه به بروز اولین مورد مشکوک به بیماری ccHF(تب خونریزی دهنده کنگو) در سال جدید در شهرستان تمامی همشهریان،روستاییان،دامداران و قصابان و کسانی که به نوعی در جوار زندگی خود دام نگه داریی می کنند واحتمال وجود کنه وجود دارد باید مراقبت کند و مواظب این بیماری باشند.
وی گفت:فصل شیوع این بیماری معمولا از اوایل بهار تا اواخر مهرماه است و دقیقا همزمان با رشد،تکثیر و چرخه زندگی کنه احتمال گزش کنه را زیادتر می کند.
اسدی گفت: هرساله در کشور و شهرستان با شروع فصل بهار و آغاز کار دامداری و دامپروری مواردی از بیماری ccHf در افراد اتفاق می افتد.
وی در خصوص علایم این بیماری گفت:سابقه گزش کنه یا جدا کردن کنه از بدن حیوان و یا تماس با دام و کار با گوشت دام و تماس پیش علامت است و سپس تب،خونریزی زیرپوستی،خونریزی لثه و مثانه،کاهش محسوس پلاکت ها است که با انجام آزمایشات نشان داده می شود.
وی در خصوص راه های پیشگیری ازاین بیماری گفت:سمپاشی آغل و اصطبل و محل نگهداری دام با هماهنگی اداره دامپزشکی به منظور از بین بردن کنه و جلوگیری از رشد و تکثیر کنه و پرهیز از کشتار دام در محیط خانه و زندگی و کشتار دام در کشتارگاه و دست نزدن به کنه که به بدن دام و پستان دام چسبیده و هرگز کنه را با دست از بدن دام جدانکنند.
اسدی خاطر نشان کرد:مراقبت در جلوگیری از ورود کنه به محل زندگی و محل استراحت به دلیل نزدیکی به آغل دام و قرار دادن گوشت گرم و تازه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال که تمام عامل بیماری را در گوشت از بین می برد و رعایت اصول بهداشتی در موقع ذبح دام و خورد کردن و عرضه گوشت توسط قصابان و عدم استفاده از استخر موتورهای آب و آب قنوات برای شنا کردن یا آب بازی کودکان، زیرا اکثرعشایر و دامداران دام خود را دراین آب ها شستشو می دهند و این شستشو باعث جداشدن کنه از بدن دام در آب می شود و این کنه خود رابه اشیا کنار استخر یا قنات می چسباند وحین آب تنی میتوان به بدن فرد بچسبد و گزش انجام شود.
وی در پایان گفت: درصورت بروز هرنوع علایمی که گفت شد با سابقه گزش کنه یا تماس با دام حتما به پزشک مراجعه شود.

گزارش:هانیه درویش زاده

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.