×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
ویژگی مومن را ترس از گناه است
محمدصادق ایران نژاد

به گزارش سیرجان خبر؛ نماز جمعه این هفته شهرستان سیرجان به امامت حجت الاسلام والمسلمین مسلمی‌زاده و با حضور جمع کثیری از مردم مؤمن و ولایی برگزار شد.

امام جمعه سیرجان در خطبه اول نماز جمعه این هفته در ادامه مباحث سبک زندگی اسلامی به بیان وظایف دیگر پدر و مسئول خانواده اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم و اساسی پدر در زندگی، محافظت از کیان خانواده است. قرآن کریم به مومنان می‌گوید از خود و اهل خود در برابر آتش جهنم حفاظت کنید. مراد از کلمه اهل؛ یک معنای عامی است که شامل همسر، اولاد، والدین خواهران و برادران و به طور کلی همه بستگان است.

وی افزود: پدر نبایستی مسئولیت تربیت صحیح فرزندان را از خود سلب کرده و بر عهده فضاهای آموزشی بگذارد.

خطیب سیرجان به بیانی از امام صادق (ع) در خصوص چگونگی مراقبت از اهل اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در چگونگی مراقبت از اهل فرمودند: موظفید اهل خود را به اوامر الهی امر کرده و از نواهی الهی بر حذر دارید. البته باید این امر و نهی و ارشاد، با روش‌های صحیح و معقول انجام گیرد تا به نتیجه مطلوب منجر گردد.

امام جمعه سیرجان به مراحل چهارگانه اخلاق و سیر و سلوک اشاره و خاطرنشان کرد: مرحله اول برای برچیده شدن گناه از جامعه و خانواده، مشارطه است که انسان بر خود شرط کند و خود را در انجام وظایف و تکالیف شرعی و اخلاقی ملزم سازد.

مرحله دوم مراقبه است. انسان باید از خود مراقبت کند که مبادا مرتکب حرام شود یا واجبی را ترک کند. مرحله سوم محاسبه است. انسان باید مرتب به حساب اعمال خود برسد مثل یک تاجر که هرشب به حساب و کتاب خود رسیدگی میکند. در روایت وارد است که: “حاسبو انفسکم قبل ان تحاسبوا” قبل از آنکه به حسابتان رسیدگی شود، خودتان به حساب اعمالتان برسید.

و مرحله چهارم معاقبه است؛ یعنی انسان اگر خطایی انجام داد باید خود را بازخواست کرده و با تنبیه خودش، خطای ایجاد شده را جبران نماید.

حجت الاسلام والمسلمین مسلمی‌زاده در خطبه‌ ی دوم با اشاره به روایاتی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر حقیر نشمردن گناهان کوچک، اظهار داشت : کار شیطان این است که گناه را در چشم انسان کوچک جلوه می‌دهد تا عادّی شود.

امام جمعه سیرجان  با اشاره به نظریه “پنجره شکسته” که در جامعه شناسی و جرم شناسی مطرح شده، عنوان کرد: مفاد این نظریه آن است که گناهان کوچک زمینه‌ساز انجام گناهان بزرگ خواهد بود.

بنابراین هر کس از گناهان کوچک حذر نکند از گناهان بزرگ نیز ابائی نخواهد داشت.

وی به بیانی از امام کاظم (ع) در این خصوص اشاره کرد و افزود: امام کاظم (ع) فرمودند:

گناهان کوچک و خُرد پنداشته شده، از نیرنگ هاى ابلیس است. او گناهان را در نظر شما کوچک و خُرد جلوه مى دهد و در نتیجه، گناهان، اندک اندک جمع و زیاد مى شوند و شما را در میان خواهند گرفت.

وی افزود: کار شیطان عادّی انگاری گناهان است. طرف می گوید مگر پیدا بودن زلف یک خانم چقدر مهم است که شما اینقدر حساسیت نشان می دهید؟

یا می گوید: یک دختر با یک پسر دوازده سیزده ساله چه اشکالی دارد با همدیگر در یک فضای ورزشی فوتبال کنند یا بازی های دیگر انجام دهند، اینها عادی است و شما بیش از اندازه حساسیت نشان می دهید.

در حالی که این افراد نمی دانند گناهان کوچک مثل باتلاق است، هر چه جلوتر بروید بیشتر در باتلاق فرو میروید. گناه کوچک قطعا زمینه ساز گناهان بزرگ خواهد بود. تقوای الهی آن است که هم از گناه کوچک و هم از گناه بزرگ اجتناب شود.

امام جمعه سیرجان ویژگی مومن را ترس از گناه دانست و تاکید کرد: مومن از ارتکاب گناه می‌ترسد بر خلاف کافر که هیچ ترسی از گناه ندارد و انجام گناه برای او سهل و آسان است.

حجت الاسلام والمسلمین مسلمی‌زاده همچنین به فرا رسیدن روز حقوق بشر اسلامی و روز کرامت انسانی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب در این راستا فرموده اند: هر حکومتی موظف است از کرامت و حقوق انسان ها مراقبت نماید. جمهوری اسلامی نیز به عنوان یک نظام برخاسته از دل مردم و مبتنی بر فقه و اخلاق اسلامی موظف است از اصل آزادی و استقلال برای آحاد جامعه حراست کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدیهی است که این آزادی نباید در تقابل با اخلاق و هنجارهای دینی و اجتماعی قرار بگیرد. ارزش‌های الهی و حقوق عمومی محترمند و نباید به بهانه برخورداری از اصل آزادی زیر سوال بروند و الّا‌ ما به یک تناقض بزرگ و پارادوکس عملی مبتلا خواهیم شد و به بن بست اجتماعی خواهیم رسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.