×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 22 May , 2024
کارکردها و کژ کارکردهای فضای مجازی در اتفاقات اخیر کشور/ فیلترینگ در کوتاه مدت جواب می دهد؛ باید برای توسعه

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه آرمان محمد لسانی در خصوص نقش فضای مجازی در اغتشاشات اخیر و فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی گفت: هر قانون یا تصمیمی که در حوزه فضای مجازی به کار گرفته می شود، متکی بر چند اصل است که اگر نادیده گرفته شود، آن تصمیم و هدف گذاری کامل نخواهد بود.

رهبر معظم انقلاب از حامیان اصلی وسیاست گذاران کلان اینترنت هستند

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: اصل اول انکارناپذیری است؛ با توجه به رشد سریع تکنولوژی و گستردگی آن نمی توان این حوزه را انکار و صورت مسئله را پاک کرد؛ از سال ۷۲ که اینترنت وارد کشور شد، یکی از حامیان اصلی و سیاست گزاران کلان آن، رهبر معظم انقلاب بودند چنانکه جمهوری اسلامی ایران دامنه دات آی آر را زودتر از ایرلند ثبت کرد و از همان ابتدا از جهت سرعت و قوت کار، زودتر از کشورهای اروپایی اقدام کرد.

وی با اشاره به اصل عدم ممنوعیت و محدودیت دولتی ابراز کرد: براساس تجربه ای که کشورهای مختلف جهان دارند، ممنوعیت دولتی به معنای سانسور و فیلترینگ در کوتاه مدت جواب می دهد نه بلند مدت؛ به این معنا که در کوتاه مدت برای توسعه زیرساخت و تقویت ظرفیت های داخلی می توان از سانسور یا فیلترینگ استفاده کرد اما در دراز مدت جوابگو نیست.

لسانی ادامه داد: امروزه اینترنت بالونی یا مبتنی بر سیگنال های ماهواره ای مطرح است؛ به طور کلی اینترنت به صورت زمینی و عرضی ارائه می شود اما بحث جدی که در جهان مطرح می گردد، اوترنت (Outernet) است یعنی به صورت عرضی و زمینی نیست بلکه هوایی و عمودی هست.

فیلترینگ در کوتاه مدت جواب می دهد؛ باید برای توسعه زیرساخت های داخلی اقدام کرد

وی اظهار داشت: لذا باتوجه به آینده تکنولوژی باید به صورت جدی و قوی برای توسعه زیرساخت های داخلی خود اقدام کنیم وگرنه سانسور و فیلترینگ در کوتاه مدت عملی می شود اما در بلند مدت جواب نمی دهد.

این کارشناس فضای مجازی سومین اصل مقدم بر هرسیاست و قانون گذاری را دیدن کارکردها و کژکارکردهای فضای مجازی در کنار هم دانست و توضیح داد: اینگونه نیست که فضای مجازی کلا کژکارکرد باشد؛ همچنین نباید گفت این فضا کلا موجودی مبارک و صددرصد مثبت است و همه درها را باز بگذاریم.

لسانی خاطرنشان کرد: بدین معنا اگر  از مقدمات عبور کنیم، می توانیم نگاه عمیق تری داشته باشیم و این نگاه هم مبتنی براین است که فضای مجازی تسریع گر در انتقال اطلاعات است؛ اما این سرعت چنانچه با دقت همراه نباشد باعث ایجاد کژکارکرد می شود چراکه سرعت به ذاته مثبت و مطلوب نیست که در هر انتقال پیامی از سرعت استقبال کنیم چون دراین صورت کیفیت، دقت و صحت مطالب می تواند دراین سرعت ذبح شود.

هیجان زدگی و عدم شناخت منبع کژکارکردهای فضای مجازی در اغتشاشات اخیر بود

وی با اشاره به اینکه در اتفاقات اخیر سرعت انتقال اطلاعات موجب چند کژکارکرد شد، تشریح کرد: اولین کژکارکرد آن هیجان زدگی است؛ این هیجان زدگی باعث شد که برخی پیام ها و کارهای افراد از مدار عقلانیت فاصله گرفته و از کار نادرست خود فیلم بگیرند و منتشر کنند.

لسانی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به عدم شناخت منابع بود؛ اینکه پیامی می رسد اما فرد منبع آن را نمی شناسد؛ چنانچه شاهد بودیم در حوزه اعتراضات اخیر چند شبکه بسیار فعال بودند که یکی از آنها شبکه گروهک منافقین بود؛ کسانی که رصد دقیق تری از فضای مجازی دارند، دیدند که این گروهک در اینستاگرام، توییتر و تلگرام بسیاری از فیلم های سال های گذشته و کشورهای دیگر را با تغییر نام و ادیت، به نام اعتراضات ایران دست به دست می کرد.

انتقال دغدغه های مردمی به سطوح مختلف کارکرد مفید شبکه های اجتماعی است

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: در مقابل این کژکارکردها، شبکه های اجتماعی کارکردهای مهمی هم داشتند که یکی از آنها بحث انتقال دغدغه های مردمی بود؛ مردم می توانند هم به حکومت و حاکمیت دغدغه خود را اعلام کنند و هم با یکدیگر درمیان بگذراند که این انتقال دغدغه ها به سطوح مختلف، فی نفسه کار مطلوبی است.

وی افزود: نکته دیگر هم آرامش بخشی مبتنی بر گفتگو و رویکردهای طنز بود؛ وقتی افراد در گروهی پیام ارسال کرده و گفتگو صورت می گیرد، کار عقلانی تر شده و فرد آرام می شود؛ همچنین لازم نیست افراد همیشه با خشونت خود را خالی کنند بلکه با طنز می توانند خود را آرام کنند.

لسانی با اشاره به فیلترینگ تلگرام پس از اغتشاشات اخیر کشور اذعان داشت: آنچه که در کشور ما موجب ناراحتی و فیلترینگ به ویژه در تلگرام شد، بحث مربوط به تمرکز و تجمع قدرت و پیام در انحصار گروه های ضدنظام است که مشکل ایجاد کرده؛ یعنی گروه های مرجع و اصلی که پمپاژ اطلاعات می کردند، گروه ها و کانال های برانداز بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه معضل اصلی بود، برخی گروه ها و کانال ها مانند آمد نیوز، مملکته، وحیدآنلاین و سایر شبکه ها، همه متمرکز بر براندازی اقدام می کردند و لذا این تمرکز، خود محل شک و شبهه است که کشورهای دیگر از طریق فضای مجازی، درصدد ضربه زدن هستند.

زیرساخت های داخلی در کشور آماده نیستند/ فقدان اعتبارات و اختیارات شورای عالی فضای مجازی موجب ضربه به فضای مجازی می شود

این کارشناس فضای مجازی با انتقاد از اینکه زیرساخت های داخلی در کشور ما آماده نیستند، عنوان کرد: زمینه اول بحث پیوست فرهنگی است که از سال ۸۲ تاکنون بحث اینترنت ملی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده و دولت هم خود را متعهد به این امر ندانسته است.

لسانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که مرکز تصمیم گیری کشور، شورای عالی فضای مجازی  فاقد اختیارات یا فاقد اعتبارات است که این دو مسئله باعث شده شورای عالی فضای مجازی عملا بی اثر شود و نتواند آنگونه که باید در نقش فرماندهی خود، اقدامات لازم را داشته باشد؛ این فقدان اعتبارات و اختیارات باعث ضربه زدن در درازمدت به فضای مجازی کشور خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.