×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
بنای تاریخیِ شاه‌فیروز

به گزارش “سیرجان خبر” بنای تاریخی شاه فیروز در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب‌شرقی سیرجان، در نزدیکی روستای وحدت‌آباد، و بر فراز صخره‌ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰ متر واقع شده است.

این بنا شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون و سقفی گنبدی می‌شود که روی این ستون‌ها زده شده است. در اطرافِ این بنا و در تمام سطح تپه‌، قسمت‌های شکسته و باقیمانده‌ی ظروف سفالی به چشم می‌خورد که از وجودِ تمدنی عظیم در این نواحی خبر می‌دهد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ردیف جاذبه‌های گردشگری سیرجان قرار دارد.

محسن‌ پورمختار نویسنده و سیرجان‌شناس، معتقد است: تأسیس شهر سیرجان یا تجدید بنا و رونق آن در زمان «پیروز ساسانی» بوده است. پیروز از سال ۴۵۹ تا ۴۸۴ میلادی پادشاهی کرده است‌ آن‌چه این گمان را تقویت می‌کند؛ وجود بنای باستانی و زیبای «شاه فیروز» در محل سیرجان‌قدیم است. یافته‌های باستان‌شناسی به ما می‌گویند؛ ساخت و سازهای شهر قدیم سیرجان از اطراف شاه‌فیروز شروع شده و به تدریج به سمت قلعه سنگ گسترش یافته است. در این زمینه، وجود روستایی با نام «شاه آباد» (وحدت‌آباد فعلی) در پایین تپه شاه فیروز نیز قابل‌توجه و تأمل است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.