×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تهدیدی جدی اما قابل کنترل

به گزارش “سیرجان خبر” دکتر علیرضا زینلی پور اظهار کرد: آنفلوانزا به‌علت ساختار ژنتیکی خاصی که دارند،‌ قابلیت تغییر به انواع و اشکال مختلف را دارند که از جمله پرندگان و انسان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان در ادامه با بیان این‌ که این ویروس  امسال به‌طور گسترده دیگر کشورهای جهان را درگیر کرده است و وقوع همه گیری آن غیرقابل پیش بینی بوده و سرعت انتشار بیماری بسیار بالاست و می تواند به عنوان بیماری مشترک سلامتی و بهداشت یک جامعه را تهدید کند.

وی تصریح کرد:علائم حاد تنفسی، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، انتشار سریع بیماری در گله و در نهایت افت شدید تولید از علائم این بیماری است.

زینلی پور متذکر شد: انتقال این بیماری به انسان به طور مستقیم از راه پرندگان آلوده یا محیط های آلوده شده به ویروس آنفلوانزا و بطور غیرمستقیم از راه تماس با میزبان های واسط مانند خوک است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل به داخل مرغداری، ضدعفونی اطراف سالن و ماشینهای حمل سوخت، دان و آب، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی و جوندگان به داخل مرغداری با نصب توری، رعایت تمامی اصول مدیریتی و پرورشی  و همچنین استفاده از لباس مناسب، ماسک، عینک و دستکش بویژه در کشتارگاههای طیور از راههای کنترل و پیشگیری این بیماری در بین طیور صنعتی و جمعیت انسانی فعال در این مراکز است.

زینلی با اشاره به این‌که همه مبادلات مربوط به پرنده‌های زنده و فرآوردهای خام طیور از سایر شهرستانها بدون مجوز سلامت به این شهرستان ممنوع میباشد افزود: طی جلسات و مکاتباتی که با سایر ادارات و ارگان های ذی ربط داشتیم مقرر گردید از ورود هر گونه طیور زنده ، کود مرغی ، فرآورده های خام طیور و ……. بدون مجوز حمل دامپزشکی اکیدا جلوگیری به عمل آید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان بیان کرد: به دلیل اهمیت موضوع و حساسیت شهرستان سیرجان به جهت قرار گرفتن در محور مواصلاتی و نیز هم مرز بودن شهرستان سیرجان با سه استان جلسات و مکاتبات عدیده ای با کشتارگاه های طیور ، مراکز درمانی، مزارع پرورش طیور در شهرستان داشته ایم و بر رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای دامپزشکی و رعایت اصول امنیت زیستی تاکید نموده ایم و در این بین و در جهت کنترل این بیماری یکسری اکیپ ها در قالب مراقبت و کنترل به صورت هفتگی از روستاها و مناطق پرخطر به ویژه حاشیه سدها و تالاب ها بازدید و اقدام به نمونه برداری مینمایند.

زینلی در پایان افزود: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و احتمال شیوع این بیماری از همشهریان عزیز خواست که ضمن رعایت اصول ایمنی از دست زدن به پرندگان مرده خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی در جمعیت پرندگان و طیور بومی خود مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان و با شماره ۴۲۳۰۵۰۳۶  در میان بگذارند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.