×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
احداث بانکت در حوزه آبخیزداری سیرجان

به گزارش «سیرجان خبر»حسین شجاعی از تکمیل ۸۵ درصدی عملیات بیومکانیک (احداث بانکت) خبردادو گفت: یکی از روش‌های مفید جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیلاب‌ها بانکت بندی است بانکت‌ها کانال‌ها و پشته‌هایی هستند که در جهت مخالف شیب مراتع و بر روی خطوط منحنی تراز احداث می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بانکت بندی یکی از شیوه‌های متداول آبخیزداری است که با حفر شیار‌ها و کانال‌هایی به منظور کاهش شیب دامنه با اهدافی، چون کنترل فرسایش، کنترل رواناب، افزایش رطوبت نسبی و ایجاد بستر رشد گیاه ایجاد می‌شود افزود: از اهداف احداث بانکت‌ها و کنتور فارو‌ها کم کردن طول شیب، بهبود وضعیت پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی، کنترل هرز آب‌ها و جلوگیری از بروز سیلاب، نفوذ آب در عمق زمین و تغذیه منابع آب زیرزمینی و سطحی و حفاظت و کاهش فرسایش خاک می‌باشدکه این پروژه با حجم آبگیری و کنترل رسوب ۱۶ هزار متر مکعب در مراحل پایانی است.

 

شجاعی اظهار کرد: با محدود کردن سرعت روان آب در فواصل بین بانکت‌ها یا کنتور فارو‌ها فرصت کافی جهت رسیدن رواناب به سرعت آستانه فرسایش یا ایجاد سیلاب را گرفته و آب جاری را در بانکت‌ها و فارو‌ها جمع آوری می‌کند.

 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمان گفت: این پروژه با اعتباری بیش از ۲۷ میلیارد ریال در سطح ۱۸۰ هکتار به طول ۹۰ کیلومتر در حوزه آبخیز بیدشاهی شهرستان سیرجان در حال اجراست

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.