×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
افت ۹۰ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی دشت سیرجان

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” محسن اسدی در جمع خبرنگاران برداشت منفی آب را در دشت سیرجان ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و اظهار داشت: صرفه‌جویی در مصرف آب یک ضرورت برای ادامه حیات است و یک‌هزار و ۳۰۰ حلقه چاه آب در شهرستان سیرجان وجود دارد که سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب از این چاه‌ها استحصال می‌شود که سهم بخش کشاورزی از این برداشت ۹۰ درصد، شرب شش درصد و صنعت و فضای سبز چهار درصد است.

وی گفت: سال گذشته ۹۰ سانتی‌متر سطح آب‌های زیرزمینی دشت سیرجان افت داشت و طی  ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۱ متر این افت اعلام و معین شد و خسارات زیست محیطی آن مشهود و اتفاق افتاده است و اگر می‌خواهیم حیات ما در این شهر ادامه یابد و شهر پابرجا بماند همه باید دست به دست هم دهیم تا مایه حیات برای ما بماند که کاهش آب‌های زیرزمینی موجب نشست زمین، ایجاد شکاف روی زمین و از دست دادن حالت اسفنجی آن می‌شود.

رئیس اداره آب و آبیاری سیرجان اظهار کرد: تاکنون میزان نشست زمین در دشت سیرجان به دلیل نبود ابزارهای خاص و دقیق محاسبه نشده اما این اتفاق ساری و جاری است.

وی درباره روند نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های آب عنوان کرد: تاکنون برای ۷۷۰ حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده است و تا پایان امسال ۸۰ حلقه چاه دیگر به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند تا بتوان در کنترل مصرف آب نظارت بیشتری داشت. اسدی تعداد قنوات فعال در دشت‌ها را ۴١ رشته اعلام کرد و گفت: حدود ۲۰۰ قنات کوهستانی نیز در شهرستان وجود دارد که با توجه شرایط اقلیمی و میزان بارندگی، آب‌دهی این قنوات متفاوت است.

رئیس اداره آب و آبیاری سیرجان بیان داشت: با وجود غیرقانونی بودن حفر چاه و اگاهی مردم در خطرات کم‌آبی در سال جاری ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و ۱۹ دستگاه حفاری ادوات توقیف شد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.