×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتابخوان خلاق در پنجمین جشن کتاب سیرجان

به گزارش”سیرجان خبر”پنجمین جشن کتاب سیرجان و چهارمین جشنواره دانش آموزی کتابخوان خلاق با حضور هوشنگ مرادی کرمانی و به همت موسسه فرهنگی معراج اندیشه گل گهر برگزار شد.
طبق روال هر ساله در این جشن که با محوریت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین نسل کودک و نوجوان برگزار شد؛ از فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آمد. سید حسام الدین شهیدی مدیر فرهنگی موسسه معراج اندیشه در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه گفت: همانطور که می دانید یکی از محورهای اصلی فعالیت موسسه معراج اندیشه، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که پنج سال متوالی با تلاش بی وقفه کانون کتاب و کتابخوانی این موسسه در حال انجام است.

نمونه آن جشن کتاب سیرجان است که از سوی اتاق فکر موسسه پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین طرح دیگری که با موفقیت اجرا شد طرح با من بخوان است که ابتدا در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شد و پس از آن با آموزش مربیان این طرح در بیش از ۹۰ مدرسه در حال انجام است.

وی افزود: موسسه معراج اندیشه گل گهر در کنار تمامی این فعالیت ها در همه زمان ها از تمامی همشهریان گرامی، اصحاب رسانه، دانش آموزان و فرهنگیان می خواهد هر طرح و یا پیشنهاد ترویجی در جهت فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند به این موسسه ارائه دهند تا به مرحله اجرا درآید.
شهیدی خاطرنشان کرد: امید است در شهری که به عنوان شهر فرهنگی شناخته شده است روز به روز شاهد توسعه فرهنگ کتابخوانی باشیم و فرهنگ مطالعه در تمامی عرصه‌های اجتماعی این شهر توسعه یابد.
مهندس شعبانی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت گل‌گهر نیز در این مراسم گفت: موسسه فرهنگی هنری معراج اندیشه گل‌گهر در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت گل‌گهر تاسیس شده است و مدیریت ارشد گل‌گهر تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا در راستای مسئولیت های اجتماعی این موسسه را حمایت کند.
وی با بیان اینکه تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های فرهنگی، دفاع مقدس و خانواده از سوی موسسه معراج اندیشه گل‌گهر حاصل شده است، افزود: بدون شک این دستاوردها نتیجه تلاش و حمایت گل‌گهر از این موسسه بوده است و با توجه به نظر مساعد و تاکید مهندس تقی زاده مدیرعامل گل‌گهر این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده نام‌آشنای استان کرمان مهمان ویژه این مراسم بود.

وی در جمع دانش آموزان مدارس سیرجان و علاقمندان و دوستداران کتاب در پنجمین جشن کتاب سیرجان گفت: متاسفانه ما ملتی هستیم که بیش از هر کجا راجع به کتاب حرف می‌زنیم و کمتر از همه کتاب می خوانیم. مسئولان و معلمان ما فکر می‌کنند می‌توان قالب ذهنی بچه ها را فرم داد، در حالی که بچه‌ها خودشان قصه هستند. باید این قصه ها را دریافت. چرا که قصه ها در خاطر ما بچه‌های دیروز مانده اند اما نصیحت ها نه. اقتضای کودکی این است. بایستی با زبان قصه با کودکان حرف زد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از مواردی که من همیشه گفتم این است که ما لذت را از بچه‌ها گرفتیم و مدام نصیحت کردیم و جمله‌های کلیشه‌ای به خورد آنان دادیم، به جای آنکه قصه ها و شعرهای زیبا را به آن ها بگوییم. این شاید یکی از دلایل عدم علاقه کودکان به کتاب و کتابخوانی باشد.

وی افزود: خاطره ای از کتاب مربای شیرین دارم که این کتاب حتی تا دل صنعت هم نفوذ کرده است. این به ما می گوید که ظرافت ادبیات می تواند وارد صنعت شود، باید دقت کرد که ادبیات بتواند آن تأثیری را که باید در تمامی حوزه ها بگذارد.
دیگر میهمان این مراسم، صیاد تقی پور معلم فداکار اهل کهکیلویه و بویر احمد بود که دقایقی را در حضور معلمان و دانش آموزان مدارس سیرجان صحبت کرد.

تقدیر از معلمین برگزیده، مدرسه دوست دار کتاب، نشریه دوست دار کتاب و اداره دوست دار کتاب بخش دیگری از برنامه های این جشن بود. همچنین در این جشن کتاب، برگزیدگان چهارمین جشنواره کتابخوان خلاق معرفی و از آن ها تقدیر به عمل آمد. بخش دیگر جشن کتاب سیرجان به تجلیل از دوستداران کتاب و افرادی که در حوزه کتاب با موسسه معراج اندیشه گل گهرهمکاری داشتند اختصاص داشت.
اجرای سرود، نمایش و موسیقی محلی نیز از دیگر بخش های این مراسم بود.
در پایان نیز به نیابت از مهندس تقی زاده مدیرعامل محترم شرکت معدنی صنعتی گل گهر از مدیران عامل شرکت های منطقه گل گهر که حامی نمایشگاه کتاب در پنجمین جشنواره فرهنگی گل گهر بودند، تشکر و قدردانی شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.