×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
سفره انتخابات برای شهر رسانه ای سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” پسر بچه روزنامه فروش یکی از نشریات محلی سیرجان را بر روی میز مغازه گذاشت، صفحه اول نشریه تصویر سه کاندیدای مطرح سیرجان در انتخابات مجلس دهم بود که در یک کادر قرار گرفته بودند. صاحب مغازه با دیدن صفحه اول نشریه زیر لب خود گفت: بیا بازهم دوباره انتخابات! تنها کافی بود این جمله سوژه من برای بررسی موضوع مطبوعات و تاثیر آن ها بر مردم باشد؛ صاحب مغازه می گفت: نمی دونم در این شهر چه خبره!؟ اکثر هفته نامه های ما سیاسی شدند و وابسته به اشخاص؛ اول هفته برای یکی؛ وسط هفته یکی دیگر و آخر هفته هم یکی دیگر؛ او معتقد بود: اکثر نویسندگان مطالب نشریات که وایسته به اشخاص هستند سعی دارند اون شخص یا سخنان آن را بر حسب سلیقه خود به مردم القا کنند، اما نمی دانند مردم بهتر از خود نویسند قضاوت می کنند.

مطبوعات در ایران به سه دسته تقسیم می شود: دسته اول نشریات وابسته به اشخاص، دسته دوم نشریات وابسته به جناح های سیاسی و دسته سوم نشریات اجاره ای (انتخاباتی).

نشریاتی که وایسته به اشخاص سیاسی هستند تنها با منش فکری آن شخص فعالیت می کنند این گونه نشریات به طبع گرایش سیاسی آن ها و مواضع آن ها در حال تغییر است.

دسته دوم مطبوعات روزنامه های حزبی هستند که گزارش کار حزب خود را به صورت روزانه یا هفتگی منتشر می کند و مواضع کلی حزب خود را پوشش می دهد؛ اکثر اظهار نظر های خود را بر حسب منافع و دیدگاه حزب سیاسی موافق خود به جامعه القا می کند و مردم سالاری در اینگونه نشریات و روزنامه ها کمرنگ است چرا که بر اساس مصالح حزب خود قلم می زنند.

دسته سوم که تعداد آن ها نیز در کشور کم نیست ممکن است هر دو ویژگی ذکر شده مطبوعات را داشته باشند، اما یکی از موتور های محرکه آنها انتخابات است. این گونه نشریات اصولا بر اساس منافع خو قلم می زنند و مدیریت رسانه خود را به دست اشخاص می سپارند؛ به گونه ای که همچون یک عروسک خیمه شب بازی عمل می کنند اما پس از انتخابات موتور محرکه آن ها از کار می افتند و تا انتخابات آینده بایکوت می شوند.

مطبوعات سیرجان نیز از این سه شاخصه مستثنا نیستند؛ اکنون در آستانه انتخابات مجلس دهم پروژه تخریب و هواداری از اشخاص و جناح های سیاسی آغاز شده است. سیرجان بعنوان شهر رسانه ای کشور و یکی از شهر های سیاست زده استان کرمان محسوب می شود و همین علت هم باعث شده تا آنطور که شایسته است پیشرفت نکند.

در کنار هم قرار گرفتن این دو (مطبوعات و سیاست) باعث شده تا آفت سیاسی و حلقه احزاب در رسانه های سیرجان نفوذ کند و جنبه اجتماعی و آزادی رسانه را زیر سوال ببرد؛ حمایت از اشخاص سیاسی انتخابات مسئله تازه ای برای مطبوعات سیرجان نیست اما انتخابات مجلس دهم و حضور رقبای سخت کاندیداها این فرصت را فراهم کرده تا اکثر نشریاتی که منافع آن ها در گرو حمایت از حلقه افراد است سرعت بیشتری به خود بگیرد. از چند ماه گذشته تیتر یک اکثر نشریات محلی سیرجان در منافع اشخاص سیاسی بوده است و از بین رفتن پایگاه مردمی نشریات در سیرجان نیز همین موضوع است که نتیجه آن را می توان در مقدمه یادداشت به خوبی درک کرد.

یادداشت: محمد امین شاهبداغی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.