×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
ممنوعیت ارائه خدمات به مالکین اسناد دفترچه‌ای



به گزارش سیرجان خبر؛ در اجرای طرح یکشنبه‌های روستایی، سرپرست اداره ثبت اسناد و املاک سیرجان به همراه دبیر هیئت قانون الحاق و مسئول کاداستر این اداره یکشنبه شب با حضور در محل مسجد حضرت امیرالمؤمنین (ع) روستای کهن شهر سفلی به تشریح شرایط ویژه اخذ اسناد مالکیت اراضی کشاورزی پرداخت.

 

سعید نظری ضمن تبیین مزایای سند رسمی مالکیت، گفت: اخذ سند مالکیت موجب ارتقای اعتبار اجتماعی افراد و افزایش قابل توجه ارزش اقتصادی اراضی و املاک می شود.

 

او افزود: همچنین اخذ سند رسمی مالکیت، امکان اخذ وام و تسهیلات بانکی و نیز وثیقه‌گذاری در محاکم دادگستری را فراهم می‌آورد.

 

سرپرست اداره ثبت اسناد و املاک سیرجان با بیان اینکه بیشترین حجم پرونده‌های دادگستری مربوط به اختلافات ناشی از قولنامه‌های عادی است، بیان داشت: صدور اسناد مالکیت، موجب ارتقای نظم قضایی و کاهش ورودی پرونده به محاکم دادگستری می شود.

 

او برتری دیگر سند رسمی مالکیت نسبت به اسناد عادی و قولنامه‌ای را قدرت اثباتی بالا دانست و بیان کرد: علی رغم اسناد مالکیت عادی که صرفا برای طرفین معامله لازم الاجرا می‌باشد، سند مالکیت رسمی در برابر اشخاص ثالث نیز معتبر است و حتی ماموران دولتی به استناد ماده ۷۳ قانون ثبت اسناد و املاک نیز نمی‌توانند از اعتبار دادن به اسناد رسمی خودداری ورزند.

 

نظری گفت: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی برای صدور اسناد مالکیت ۶ دانگ اراضی زراعی حد نصاب هایی تعیین کرده است در حالی که اکثر اراضی کشاورزی به علت اجرای قانون اصلاحات ارضی و نیز ارث به قطعاتی کوچک‌تر از حد نصاب‌های مزبور تقسیم شده‌اند.

 

او افزود: تا پیش از این امکان صدور سند مالکیت مفروز برای اراضی فاقد حدنصاب مزبور میسر نبوده است؛ اما اخیرا به موجب مصوبه دوازدهمین جلسه قرارگاه ملی حد نگاری اراضی کشاورزی، امکان صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی با هر مساحتی فراهم شده است.

 

سرپرست اداره ثبت اسناد و املاک سیرجان بیان کرد: تبصره ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار و بند اول از ردیف سوم مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، ارائه هرگونه خدمات به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای را ممنوع اعلام کرده است؛ بنابراین از مالکان دعوت می شود در اسرع وقت نسبت به تبدیل این نوع اسناد به اسناد کاداستری (تک‌برگ) اقدام کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.