×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024
هزینه های عمرانی در ایران قربانی هزینه های جاری می شوند/شکل گیری درآمد پایدار در اقتصاد ایران در سایه مقابله با فرارهای مالیاتی

به گزارش “سیرجان خبر”به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه آرمان محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ در روزهای آتی به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:به طور کلی بودجه کشور شامل درآمدها و  هزینه های کشور می باشد که در خصوص درآمدها عمدتا سه سرفصل در کشور کار می شود .

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک سر فصل منطبق با رفتار بودجه ای است که در تمام کشورهای دنیا به آن توجه شده است و دو سر فصل دیگر ،باید اصلاح شود که این مسئله یکی از اشکالات اساسی ما است .

وی با بیان اینکه سر فصل اساسی و اصلی درآمدی بخش بودجه در حوزه بخش های مالیاتی کشور است که در تمام دنیا بر روی این موضوع کار می شود،تصریح کرد:  فروش نفت و انتشار ابزارهای مالی که  جنس آن استقراض است که به معنی قرض کردن تلقی می شود دو سر فصل دیگر می باشند  بنابراین با استفاده از این سه سرفصل مجموع درآمدی کشور شکل می گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز کرد:سرفصل مالیات به عنوان اصلی ترین،مهمترین و اساسی ترین سرفصل در بخش درآمدی بودجه کشور می باشد و تأکید ما بر این است که سهم مالیات در کشور باید همانند سایر کشورها بیشتر شود و  فروش نفت باید کمتر لحاظ گردد  و همچنین استقراض نیز حذف شود چرا که قرض کردن با درآمد فرق میکند .

پورابراهیمی گفت:بخشی از اشکال های اساسی در بودجه هایی است  که در سال های اخیر تصویب شده است که البته دولت به دلیل فشارهایی که به آن اعمال شده بود مجبور بود که دست به چنین اقداماتی بزند که از اساس غلط استو آن این مسئله است که  که قرض را به عنوان درآمد لحاظ کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تدکید بر اینکه استقراض در جامعه ایران چالش ایجاد کرده است ، توصیه کرد: باید به تدریج این موضوع از سرفصل ها حذف شود.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: در بخش هزینه ای نیز دو سرفصل جاری و عمرانی وجود دارد که از بخش عمرانی به عنوان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یاد می شود و  در تمام دنیا بر این قاعده است که هزینه های جاری کمترین و هزینه تملک بیشترین است و این در حالی است که این مسئله در ایران بالعکس است.

پور ابراهیمی با اشاره به مطالب فوق بیان کرد:در کشور بیشترین هزینه ها، هزینه جاری است و این هزینه ها را لحاظ می کنند تا خودشان بمانند و در صورتی که ادارات تملک که شامل ساخت و ساز، انجام پروژه های عمرانی،سد، نیروگاه،جاده، بیمارستان می باشد که به عنوان پروژه تملک دارایی سرمایه ای به این موارد کمتر توجه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اشکالاتی در هر دو بخش بودجه ای وجود دارد،اذعان کرد: در قسمت  هزینه ای باید، ترکیب هزینه ای به سمت هزینه های عمرانی سوق داده شود نه در بخش جاری و در بخش درآمدی هم اکنون اتفاقات خوبی رقم خورده است  و توانسته ایم حوزه مالیاتی را جایگزین استقراض و درآمد نفتی کنیم که این مسئله یکی از اتفاقات خوبی بوده است که در سال های اخیر انجام شده است .

پور ابراهیمی در پایان ضمن بیان اینکه منظور از افزایش مالیات به این معنی نیست که مالیات بیشتری از مردم دریافت کنیم بلکه هدف این است در این راستا جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم ،خاطر نشان کرد: برآورد می شود که معادل ۵۰ درصد از میزان مالیات های اخذ شده در اقتصاد ایران به همان اندازه فرار مالیاتی وجود دارد  و اقدامات قانونی باید موجب شود که آن دسته از افرادی که تا به حال مالیات پرداخت نکرده اند ، به چرخه پرداخت مالیات بیایند و این کمک میکند که درآمد پایدار در اقتصاد ایران شکل بگیرد .

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.