×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 7 May , 2024
هنر سنتی گلیم نسل به نسل بین مردم سیرجان انتقال یافته است/ گلیم سیرجان از بی‌نظیرترین صنایع دستی درجهان است

به گزارش “سیرجان خبر” غدا هیجاوی قدومی عصر روز گذشته در نشست رسانه ای جمع‌بندی بازدید از گلیم شیرکی‌پیچ سیرجان برای ثبت جهانی آن اظهار داشت: یکی از بی‌نظیرترین صنایع دستی که تاکنون دیده‌ام گلیم سیرجان بوده است، موارد تشویق کننده و جلوه‌های زیادی را در سیرجان شاهد بودیم.

وی گفت: هنر سنتی گلیم نسل به نسل انتقال یافته و دخترها، نوه‌ها و مادران در کنار هم گلیم را می‌بافند وکارگاه‌های مختلف تولید گلیم و حتی رنگرزی به صورت سنتی جذاب وجود دارد که در گزارش ما مندرج خواهد شد.

کارشناس شورای جهانی صنایع دستی افزود: ما تحت تاثیر حضور بی‌نظیر مردم و همچنین مشارکت مردمی به همراه مسؤولان دولتی بودیم و نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها همه چیز را در بخش گلیم به ما الهام می‌کرد.

وی گفت: دوره‌های آموزشی رایگان برای کمک به افراد علاقه‌مند به بافت گلیم قابل تقدیر است و اینکه حتی برای کارگاه خود وام و اعتبار می‌دهید، یقین پیدا کردم که باید سیرجان مهد دلباخته گلیم باشد و امیدواریم در مراحل بعدی هم سیرجان بتواند به ثبت جهانی این هنر برسد.

محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: ما هفت پرونده جهانی در استان کرمان داریم که ثبت جهانی گلیم با واقع‌بینی و نگاه حقیقت بین شما محقق خواهد شد.

وی افزود: گلیم سیرجان از مردم هنرمندی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل و میراث ماندگار ما هستند و امروز سیرجان با این شور و اشتیاق به استقبال شما آمده بودند تا میراث چند صد ساله بسیار گرانبها را به ثبت جهانی برساند.

وفایی بحث آموزش و زیرساخت‌های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و بیان داشت: متعاقب ثبت جهانی، توسعه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های مردمی مرتبط بیش از گذشته و به صورت حرفه‌ای‌تر کار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان افزود: همچنین از سیاست‌ها و مشاوره‌های توسعه کیفی استفاده می‌کنیم و حضور داوران بین‌المللی به طور حتم در آینده با ثبت جهانی گلیم خوش‌تر می‌شود.

منصور مکی‌آبادی فرماندار سیرجان نیز گفت: مشارکت و اراده عمومی مردم مورد توجه قرار گرفت و امروز به مرحله ثبت جهانی گلیم سیرجان رسیدیم.

وی افزود: بدانیم که گلیم سیرجان قبل از اینکه دست بافته شود، دل بافته است که با عشق و ذوق زنان و دختران روستایی و عشایر به بازارهای جهانی می‌رسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.