×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
وقتی جنجال سازی درباره فرآیند قانونی بررسی صلاحیت کاندیداها به انتخابات خبرگان هم می کشد

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،پس اعلام نتایج اولیه صلاحیت کاندیداهای مجلس توسط هیات های نظارت استانی، نتایج تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد تا نتایج به کاندیدا ها ابلاغ شود و فرصتی سه روزه برای اعتراض به نتایج بررسی صلاحیت ها در اختیار افراد رد صلاحیت یا احراز صلاحیت نشده، قرار داده شده است که از مسیر قانونی، اعتراض خود را پیگیری کنند و نسبت به دلایل رد صلاحیت خود آگاه شوند.

شرایط قانونی برای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری روشن است و فقهای شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت این افراد را بر اساس موارد قانونی برعهده دارند، در این دوره از بررسی صلاحیت ها نیز با توجه به تعداد دوبرابری ثبت نام کنندگان نسبت به دور قبل، درصد تایید صلاحیت تفاوت آنچنانی ندارد و دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت افراد نیز متفاوت است.جالب آنکه افرادی که داعیه سیاسی بودن  بررسی صلاحیت ها را داشتند اکنون به رد یا عدم احراز صلاحیت اشخاصی نامدار از هر دو جریان سیاسی غالب کشور مواجه هستند و این افراد اکنون دچار ضعف توجیه ادعای خود شده اند.

بر اساس اعلام های چندین باره اولین شرط شورای نگهبان برای افراد، احراز صلاحیت علمی بود که توسط شرکت در آزمون علمی برای فقهای شواری نگهبان این صلاحیت علمی احراز یا رد می شد، البته نمایندگان سابق و فعلی مجلس خبرگان و یا کسانی که پیشتر در آزمون علمی، صلاحیت آنان احراز شده بود از شرکت در آزمون معاف بودند و صلاحیت علمی آنان محرز بود، حال فردی که به هر دلیل با علم به شرایط خود، در آزمون علمی شرکت نکرده باشد، دیگر نمی تواند  مدعی شود که صلاحیت وی توسط فقهای شورای نگهبان  مورد بررسی قرار گیرد زیرا او ابزار احراز صلاحیت را نادیده گرفته و یا به دلیل علم به عدم توانایی علمی در آزمون شرکت نکرده و با این فعل خود انصراف ضمنی داده است. در زبانی دیگر شخصی که به توانایی علمی خود اعتماد دارد نباید از حضور در آزمون گریز داشته باشد و در صورت گریز از آزمون و قائل شدن شانی بالاتر از دیگران برای خود، نباید اعتراضی داشته باشد، زیرا که شرط اولیه و لازم را رعایت نکرده است.

در حالتی دیگر شخص دارای صلاحیت علمی است و یا پیش تر یا حال حاضر نماینده مجلس خبرگان رهبری است و به هر دلیل اعلام نشده و محرمانه توسط فقهای شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، در ابتدا فرد می تواند با مراجعه به شورای نگهبان از دلیل رد صلاحیت خود آگاه شود و در همان حال به دفاع از خود بپردازد، هیچ شخصی در برابر قانون مصونیت ندارد و ملاک بر اساس فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی حال فعلی افراد است، شاید شخصی پیش تر صلاحیت حضور در مجلس خبرگان رهبری را داشته و اکنون در آن مجلس حاضر است، اما حال بدلایلی که شواری نگهبان و خود کاندیدا از آن آگاهند، صلاحیت حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را ندارد، در این حال فرد در صورت عدم تایید صلاحیت نهایی توسط شورای نگهبان باید نسبت به قانون تمکین کند و به عنوان شهروند نظام اسلامی به زندگانی عادی خود بپردازد، گرچه عدم صلاحیت برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری به معنی عدم صلاحیت برای سایر مناصب نمی تواند باشد و این مورد خاص حضور به عنوان کاندیدا می باشد و نمی توان این عدم صلاحیت را به مناصب و مسائل دیگر تسری داد.

تمکین در برابر قانون بخصوص برای فردی که در مجلس خبرگان حاضر است و قصد داشته به عنوان کاندیدا در انتخابات آتی حضور داشته باشد می تواند اقدامی در خور شان خود باشد، قانون مسیر اعتراض را مشخص کرده است و فصل الخطاب قانونی نیز در این مورد فقهای شورای نگهبان هستند، حال هرکس با هر مقام و منصبی در گذشته و حال با رد صلاحیت مواجه گشته است باید مسیر قانونی را بدون حاشیه طی کند و در نهایت نسبت به نتیجه تمکین کند، قطعا شخصی که نخواهد در برابر قانون تمکین کند به خودی خود صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را از خود سلب کرده است.

سخنرانی، بیانیه، جمع آوری طومار و تجمع، هیچ کدام در مسیر قانونی اعتراض به نتیجه احراز صلاحیت کاندیدای مجلس خبرگان دیده نشده است و در صورتی که شخص دارای جایگاه اجتماعی خاص نیز باشد خلاف عدالت است که با روشهای خاص به نهاد قانونی شورای نگهبان فشار آورده شود تا شاید صلاحیت فرد مذکور به مصلحتی تایید شود، شورای نگهبان محل مصلحت سنجی نیست و آن کس که صلاح جامعه را تشخیص خواهد داد شخص ولی فقیه است که در صورت بن بست قانونی حکم حکومتی را بر اساس مصالح جامعه صادر می کند. اعتراض  عده ای هوادار یا بدخواه وحرکت های خاص نه می تواند برای شخصی تولید صلاحیت کند و نه می تواند صلاحیت را از شخصی صالح سلب کند، اعتراض اجتماعی به قانون و نهاد قانونی نمی تواند منشا تایید یا رد صلاحیت شخصی باشد. ملاک هواخواهان و بدخواهان شخص نیستند و قانون در نهایت تعیین کننده است.

های و هوی و ارسال گروه افراد به اینجا و آنجا و تنش کشاندن فضای اجتماعی بر خلاف عدالت و مر قانون است و هر آنکس که مرتکب این موارد شود  و یا آن را هدایت و حمایت کند قطعا نمی تواند فرد مناسبی برای قرار گرفتن در معرض آرای عمومی به جهت حضور در مجلس خبرگان رهبری باشد. امید که شخص رد صلاحیت شده و هواداران و منتسبان مسیر قانون را در پیش گیرند و فضای اجتماعی را دچار التهاب خود ساخته نفرمایند!شاید توانستند از مسیر قانونی صلاحیت لازمه را با دفاع از خود اخذ کنند. آنچه اکنون سر بسته می توان گفت این است: از شما بعید است!

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.