×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024
یلدا سنتی که هنوز در خانواده ها جریان دارد/ یلدا را با سخاوت و مهربانی همراه کنید

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” یلدا و جشن هایی که در اولین شب زمستان که مصادف با شب یکم دی ماه می باشد یک سنت باستانی است و مردم سیرجان نیز با روشن نگه داشتن شب تیره به استقبال آن می روند.
کرمانی ها در ادبیات ایران به قصه خوانی و افسانه هایی شهرت دارند که از دل مردمان کویر بر می خیزد، مردم در شب یلدا نیز طبق افسانه ای قدیمی اعتقاد دارند فردی ثروتمندی که به قارون مشهور است، کاروانی از شتر به همراه دارد که روی آن ها هیزم گذاشته است، قارون که خود را به شکل مردی هیزم شکن در آورده است گرداگرد خانه ها می گردد و به اعضای خانه هایی که در سال قبل نیکوکار بوده اند هیزم هایی می دهد که صبح روز بعد تبدیل به طلا می شوند.
در شب چله همه ی فامیل اعم از دایی و عمه و خاله و عمو که اکنون به علت کم جمعیتی خانواده ها کمتر از قبل رویت می شود خانه بزرگتر ها جمع میشدن و به معاشرت و صحبت می پرداختند و با یکدیگر مصاحبت می کردند نی میزدند و صدای خنده های افراد فضا را پر میکرد.

نواختن نی و دیگر سازهای سنتی بود که شادی را نیز مهمان مجلس یلدا می کرد در این شب کرسی هایی برپا می شد که روی آن ها با پته پوشیده شده بود که علاوه بر گرم کردن سبب صمیمت می شد و سینی بزرگ مسی روی کرسی قرار داده میشد و تمام خوراکی های شب یلدا در آن نهاده شده بود که شامل میوه و شیرینی و آجیل زمستانی،قوتو،کماچ و کلمپه بود.
در این شب بیشتر اشکنه و یا اوماچو را به عنوان شام قرار می دادند و بیشتر خوراکی ها قرمز رنگ بودند و هندوانه و انار معرف شب یلدا و حافظ مهمان محفل چله پدربزرگ ها بود.

فال حافظ می گرفتند و مادربزرگ ها قصه ننه سرما را برای نوه های خود تعریف می کردند همچنین از دیگر رسوم میتوان به شاهنامه خوانی فال نخود و چهار بیتو اشاره کرد.
اندکی دورتر دل ها به یکدیگر نزدیک تر بود اما حال که تمام این شادی ها و تفریحات و صمیمت ها در موبایلی خلاصه شده و حتی این وسیله هوشمند دارد جای اعضای خانواده را نیز پر می کند و اگر هم حرفی باشد بیشتر غیبت است.
بازار ها،شیرینی فروشی ها،خشکبار فروشی ها و تکاپوی مردم نشان از شب چله دارد اما از این گرانی ها برخی تنها آرزوی خرید به دل دارند و گرانی های اخیر باعث شده است که قدرت خرید مردم نسبت به سال های قبل کمتر شده است.
چه خوب است در این شب یلدا یادی از فقرا هم بکنیم که توان خرید برای شب یلدا را ندارند و شاید تنها با اندکی سخاوت و مهربانی نیز دل این عزیزان شاد شود.

گزارش:رعنالشکری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.