×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 14 May , 2024
آغاز فاز واکسیناسیون رایگان  تب برفکی دام سنگین در سیرجان

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان از آغاز فاز عملیات واکسیناسیون رایگان دام بزرگ (گاو و گوساله ) این شهرستان علیه بیماری تب برفکی توسط اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی بخش خصوصی ودولتی از اواسط خرداد ماه خبر داد وگفت : شبکه دامپزشکی این شهرستان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار راس دام سبک (گوسفند وبز ) و بیش از ۳ هزار راس گاو وگوساله علیه بیماری های آبله ، تب برفکی ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب مالت واکسینه نموده و این روند تا پایان سال ادامه دارد.

وی گفت : واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در جمعیت بیش از ۵ هزار راسی گاو وگوساله این شهرستان درقالب بخش دولتی وخرید خدمات از بخش خصوصی آغاز شده وتمامی گاوداریهای صنعتی وسنتی این شهرستان واکسینه می شوند و از گاوداران درخواست همکاری و همراهی با نیروهای دامپزشکی تا اتمام کامل طرح  را داریم.

وی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های دامی از مهم‌ترین رسالت و ماموریت های دامپزشکی است، تصریح کرد: شهرستان سیرجان در این حوزه از مناطق عاری از بیماری است ولی با توجه به داشتن مرز مشترک چندین شهرستان واستان وخطر امکان انتقال بیماری از سایر مناطق در این عرصه نیاز به مشارکت بیشتر دامداران است.

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های خطرناک در دام محسوب می‌شود افزود: تب برفکی یکی از مهلک‌ترین بیماریهای دامی شناخته شده می باشد که باید در این عرصه دامپروران رعایت همه جوانب بهداشتی وقرنطینه ای را داشته باشند.

دکترزینلی پور با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری و واکسینه شدن دام‌ها علیه بیماری‌ها مورد توجه قرار دارد تاکید کرد: گاوداران باید در ضدعفونی و شست‌وشو محل‌های زخم‌های دام بیمار و اماکن دامی و مکان‌های تردد دام‌ها  توجه جدی کنند و همچنین از خرید وفروش دام بدون مجوز دامپزشکی خودداری گردد.

وی اضافه کرد: عامل اصلی نشان دهنده تب برفکی در گاو ایجاد تاول در داخل زبان و دهان و در دام های سبک ، ایجاد تاول دهانی ونیز لنگیدن حیوان است و دامداران در صورت مشاهده علائم ذکر شده سریعا مراتب را به شبکه دامپزشکی و کارشناسان شهرستان اعلام تا در سریع ترین زمان ممکن و حضور به موقع در محل نسبت به واکسینه کردن دام منطقه اقدامات مناسب انجام گیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.