×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان

به گزارش“سیرجان خبر”ماه رمضان ماه خودسازی و تزکیه روح و جان است،فواید روزه گرفتن در این ماه بر کسی پوشیده نیست ،روزه گرفتن بسیاری از بیماریها را تحلیل برده و به نوعی فرد را در رسیدن به سلامت جسمی و روحی یاری می رساند.

دکتر محمد باستانی کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:بنده معتقدهستم که روزه داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی می کند و سلول هایی که درون دستگاه گوارش هستند از ریزش بالایی برخوردارند، چون به مدت یک ماه سیستم گوارشی بدن کم تر فعالیت دارد ، در حال استراحت است و امکان تجدید این سلول ها وجود دارد، هم چنین میزان متابولیسم افزایش یافته و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در نتیجه میزان فعالیت های متابولیسمی به حد نرمال می رسد و بنابراین دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان بهتر به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی در ادامه گفت:گرفتن روزه بدون سحری دلیلی بر قوی بنیه بودن شخص و یا سلامت کامل او نیست و مصرف مایعات در حدود ۵/۲ لیتر در روز توصیه می شود تا سلامت کلیه ها به خطر نیفتد. بخشی از این مایعات باید در وعده سحری تامین شود.خوردن سحری در تامین قند مورد نیاز بدن بسیار کمک کرده و از افت قند در اواخر روز خودداری می کند.

باستانی افزود:ورزش های که در ماه رمضان انجام دادن آن ها به بدن آسیبی نمی رساند ورزش های هستند که باعث خستگی بیش از اندازه نشود که موجب شکستگی روزه شود ورزش های همچون پیاده روی البته یک ساعت در روز دوچرخه سورای و تنیس و….نمونه ورزش های هستند که انجام دادن آن ها مشکلی ندارد.

وی در ادامه گفت:مجموع غذای مصرفی در ماه مبارک رمضان باید کمتر از سایر اوقات باشد. مصرف خرما و عسل به عنوان بهترین شیرینی جایگزین سایر شیرینی های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه شود، کماکان مصرف دو بار در هفته ماهی توصیه می شود و مصرف سالاد ،میوه ،سبزیجات و لبنیات برای تامین آب و املاح بدن در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود تا ان شاءالله بتوانیم هم از فوائد اخروی روزه داری و هم از داشتن بدنی سالم بهره مند شویم.

باستانی در پایان افزود:افرادی که بیماری قلبی و دیابت و چربی خون و ناراحتی معده و….بیماری های که باید دارو مصرف کنند نباید عمدا روزه بگیرند.

مصاحبه:رضوی زاده

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.